Internetul, o afacere care va ajunge la 9 milioane de euro in 2007

Data publicarii: 28-05-2007 | Afaceri

Piata s-a dublat in 2006 si va creste cu 50 la suta in 2007, dar instrumentele de masurare a traficului si eficientei nu au fost inca puse la punct, noteaza Adevarul. Publicitatea pe site-urile romanesti e din ce in ce mai multa si ar putea ajunge la un volum de 8,5-9 milioane de euro net anul acesta, afirma majoritatea specialistilor in media buying, desi nimeni nu poate spune cu precizie cati utilizatori de internet sunt in Romania. Din fericire, primele date oficiale referitoare la numarul de vizitatori si pagini afisate urmeaza sa apara in septembrie.

La sfarsitul lui 2006, Trafic.ro, serviciu de masurare a popularitatii site-urilor, ajunsese sa raporteze 7 milioane de utilizatori unici de internet pe luna. In martie 2007, urma bomba: utilizatorii unici de internet erau, conform aceluiasi Trafic.ro, numai 3,5 milioane. Dar, de data asta, pe saptamana.

Vestea exploda pe diferite bloguri de internet si comunicare, cu comentarii deloc magulitoare la adresa serviciului mentionat. Cati romani intra pe internet, in ultima instanta? Intrebarea avea si are sens nu numai legat de banii din ce in ce mai multi care se vehiculeaza pe acest mediu de comunicare, dar si in conexiune cu nivelul general de trai si altele.

Diferenta pornea, simplificand lucrurile, de la faptul ca in Romania exista si oameni care intra rar pe internet, deci se contabilizeaza la luna, dar nu si la saptamana. Reprezinta ei o miza pentru advertiseri?

Ce public obtii pe internet?

In realitate, lucrurile nu sunt atat de scapate de sub control. Cele 5,5 milioane cheltuite in 2006 pe bannere au avut o destinatie mult mai precisa decat sugereaza cifrele comunicate de Trafic.ro. Daca situatia nu e clara in privinta totalului, instrumentele de masurare a expunerii (numarului de afisari de banner) pe un anumit site sunt cele mai precise din intreaga mass-media. Statisticile de internet iti arata, la diferenta de doar cateva ore de la vizita cuiva, aproape persoana fizica pe care ai avut-o drept client. Afli nu doar volumul traficului, ci si aria geografica din care provine acesta (fie ea Bucuresti, Giurgiu sau Erevan), cate ceva despre conexiunea si calculatorul vizitatorului, numarul de pagini accesate de una si aceeasi persoana pe un site si asa mai departe. Uneori, poti sti chiar institutia (sau in general, conexiunea) de pe care a vazut persoana respectiva o anumita pagina, ca sa nu mai vorbim de ora si numarul de secunde sau minute petrecute pe pagina respectiva.

Cu alte cuvinte, Trafic.ro nu poate spune, din varii motive, cati romani intra in total pe site-urile sale, dar ofera date relevante cu privire la un singur site. E vorba cel putin de numarul de vizitatori unici si de cel al paginilor rasfoite de acestia, de doua-trei ori mai mare.

Ce se vinde si cum se vinde pe internet?

Vanzarea la CPM (cost per mie, echivalentul cost per thousand din ziare si reviste) este cea mai raspandita modalitate de generare de venituri pe Net. Ea se refera la o mie de afisari de banner, pentru care site-ul pe care a fost pus bannerul primeste intre 10 si 25 de euro la rate card sau, cu aproximatie, intre 6 si 15 euro net. La astfel de tarife, internetul pare o gaina cu oua de aur in Romania, fiindca un site de top 10 poate ajunge la 15 milioane de pagini afisate pe luna, ceea ce inseamna venituri de 100-200 de mii de euro net. In realitate, insa, doritorii de reclama pe Web si bugetele acestora nu ajung sa acopere toate paginile afisate. Altfel spus, numai un procent arbitrar, posibil de 30 la suta, din paginile vizionate au si bannere, ceea ce inseamna ca veniturile reale ale unui site cu 15 milioane de afisari pe luna se duc undeva catre 30-50.000 de euro net.

Dincolo de trafic, veniturile depind si de targetul site-ului. Datele ARBOmedia, regia de vanzari care lupta pentru locul I ca volum de reclama cu Boom, arata ca advertiserii cei mai interesati de internet provin din telecomunicatii, finante-banci, industria auto, IT, turism, carora li se adauga, ca mai nou-veniti, FMCG (hrana, frumusete si ingrijire, bauturi), magazine on-line si zona b2b (business to business - servicii gen curierat, cursuri de management etc.). Exista un profil usor de intuit al utilizatorului de internet, deci al celui la care ajunge reclama, pe care ARBOmedia l-a confirmat prin studiile interne: 25-34 de ani, cu educatie universitara, posesor de card VISA/Mastercard, cu experienta pe Web, de unde isi ia si informatia. Desigur ca acest public ideal pentru reclama se declina in functie de site.

Integral in Adevarul