Curtea de Conturi Europeana spune ca nu exista o evidenta a fraudelor din fonduri europene

Data publicarii: 14-11-2007 | Economie

Curtea de Conturi Europeana recomanda instituirea unor sisteme de control intern eficiente pentru o mai buna gestionare a fondurilor UE, dupa ce a constatat ca forul executiv european nu are o evidenta a fraudelor din bani publici si nu cunoaste impactul financiar al acestora asupra bugetului UE.

Curtea de Conturi Europeana (CCE) recomanda Comisiei Europene acordarea unei atentii speciale eficientizarii conceperii si a modului de functionare a propriilor sisteme de control intern in domeniul fondurilor Uniunii Europene care sunt gestionate in mod direct - politicile interne si actiunile externe. "Aceasta ar servi de model si ar constitui o incurajare pentru statele membre care utilizeaza sisteme in gestiune repartizata. Solutia ideala pentru o gestionare eficace a fondurilor Uniunii Europene o reprezinta instituirea unor sisteme de control intern eficiente si fiabile la toate nivelurile de administrare a acestor fonduri. Consider ca este dreptul cetatenilor Uniunii Europene sa se astepte ca fondurile comunitare sa fie gestionate si controlate in mod corespunzator pe intreg teritoriul Uniunii", a declarat presedintele CCE, Hubert Weber.

Recomandarile auditorului au venit ca urmare a Raportului anual privind exercitiul 2006 al CCE, ale carui concluzii au fost publicate marti.

Astfel, potrivit documentului mentionat, auditorul extern al bugetului Uniunii Europene semnaleaza erori in gestionarea cheltuielilor din majoritatea domeniilor de cheltuieli ale UE, in principal acele cheltuieli agricole neacoperite de sistemul IACS (Integrated Administration and Control System - Sistemul Integrat de Administrare si Control), politicile structurale, politicile interne si o parte semnificativa din actiunile externe. In aceste domenii exista in continuare un nivel semnificativ de eroare in cazul platilor catre beneficiari finali, desi in grade diferite, potrivit CCE.

"Printre motivele care pot explica erorile ce afecteaza operatiunile subiacente se numara neglijenta, slaba cunoastere a normelor adesea complexe si presupusele tentative de a frauda bugetul Uniunii Europene. Mai mult, in domeniul cheltuielilor din agricultura neacoperite de sistemul IACS, al politicilor structurale si al politicilor interne, controalele efectuate asupra declaratiilor de cheltuieli, care se bazeaza in principal pe informatii furnizate de beneficiar, sunt, in numeroase cazuri, insuficiente, atat ca numar, cat si ca proportie a populatiei controlate, si, adesea, de o calitate necorespunzatoare", a mai spus Hubert Weber.

In acest sens, presedintele CCE a explicat ca se impune "o mai buna gestionare si un control mai eficace in ceea ce priveste cheltuielile comunitare, atat in domeniile aflate sub gestiune repartizata, cat si in cele sub gestiune directa, Comisiei revenindu-i responsabilitatea finala pentru acestea din urma".

Conform raportului, cheltuielile din domeniul politicilor structurale - 32,4 miliarde de euro in 2006 - au inregistrat "un nivel semnificativ de eroare, estimat ca reprezentand cel putin 12% din suma totala rambursata beneficiarilor". Cele mai frecvente erori au fost ineligibilitatea cheltuielilor inscrise in cererile de plata si nerespectarea procedurilor de atribuire a contractelor de achizitii publice, precum si lipsa de elemente justificative care sa demonstreze calculul cheltuielilor generale sau al cheltuielilor de personal inregistrate.

In ceea ce priveste politicile interne gestionate direct de Comisie - 9,0 miliarde de euro in 2006 - Curtea a constatat din nou un nivel semnificativ de eroare care afecteaza legalitatea si regularitatea operatiunilor subiacente, in principal din cauza rambursarilor efectuate catre beneficiari care isi supraestimasera costurile suportate in cadrul proiectelor. Auditurile efectuate de Curte au indicat ca sistemele de control intern au fost doar partial satisfacatoare.

De asemenea, raportul Curtii identifica erori in cheltuielile din domeniul actiunilor externe - 5,2 miliarde de euro in 2006, erori care vizeaza ineligibilitatea cheltuielilor inscrise in cererile de plata si nerespectarea procedurilor de atribuire a contractelor de achizitii publice.

De asemenea, Curtea atrage atentia asupra cheltuielilor agricole neacoperite de sistemul IACS. In ceea ce priveste agricultura in ansamblu - 49,8 miliarde de euro in 2006 - Curtea a constatat o reducere apreciabila a nivelului global de eroare estimat, desi acesta se mentine usor peste pragul de semnificatie. Cheltuielile din domeniul agriculturii se caracterizeaza prin diferite tipuri de operatiuni, care sunt expuse la diferite riscuri si fac obiectul mai multor tipuri de sisteme de control. Daca este aplicat in mod adecvat, IACS, care acopera aproximativ 70 % din cheltuielile Politicii Agricole Comune, este eficace in ceea ce priveste limitarea riscului de cheltuieli neconforme cu reglementarile. Curtea observa ca, desi sistemul de plati unice a simplificat procedurile de cerere si de plata, acesta are si efecte secundare, cum ar fi atribuirea de drepturi proprietarilor de terenuri care nu au desfasurat niciodata anterior activitati agricole, conducand la o redistribuire substantiala a ajutorului UE de la agricultori la proprietarii de terenuri. Printre noii beneficiari de ajutor agricol de la bugetul Uniunii Europene se numara societati feroviare, cluburi de echitatie sau ferme de crestere a cailor, cluburi de golf sau de agrement si consilii municipale.

Totusi, Curtea recunoaste anumite imbunatatiri, in special privind cheltuielile din domeniul agriculturii. "Comisia a depus eforturi semnificative pentru a remedia deficientele legate de gestionarea riscurilor la care sunt expuse fondurile Uniunii Europene. Anumite schimbari au deja un impact pozitiv, cum ar fi o reducere apreciabila a nivelului de eroare globala estimat de Curte din cadrul operatiunilor din domeniul agriculturii - desi acesta se mentine usor peste pragul de semnificatie. Aceasta evolutie pozitiva subliniaza eficacitatea sistemului integrat de administrare si control IACS (Integrated Administration and Control System) si simplificarea procedurilor de cerere si de plata din cadrul sistemului de plati unice, nou introdus", precizeaza informarea de presa a Curtii Europene de Conturi.

In ceea ce priveste cheltuielile incluse in strategia de preaderare - 2,3 miliarde euro in 2006, Curtea apreciaza ca platile au fost legale si conforme cu reglementarile, cu exceptia programului Sapard, unde "s-au identificat din nou erori semnificative la nivelul operatiunilor auditate".

In ceea ce priveste operatiunile subiacente Fondurilor Europene de Dezvoltare, Curtea considera ca acestea sunt per ansamblu, legale si conforme cu reglementarile, cu exceptia platilor autorizate in statele beneficiare de catre delegatiile Comisiei.

Curtea apreciaza ca, desi, in ultima perioada, Comisia a luat masuri in vederea accelerarii recuperarilor si a imbunatatirii gradului de protectie a intereselor financiare ale UE, institutia nu dispune, in continuare, de informatii fiabile in ceea ce priveste recuperarile de fonduri platite in mod necuvenit - referitoare la sumele sau beneficiarii in cauza - si nici nu cunoaste impactul financiar al acestora asupra bugetului UE.

In replica la raportul CCE, Comisia Europeana recunoaste necesitatea unor eforturi suplimentare pentru reducerea riscului de erori. Potrivit vicepresedintelui CE insarcinat cu administratia, auditul si lupta antifrauda, Siim Kallas, pentru atingerea acestui obiectiv forul european nu va ezita sa suspende platile catre autoritatile statelor in care sistemele de control nu functioneaza corect. "Depunem eforturi considerabile pentru a reduce riscul de erori, atat la nivelul UE, cat si in statele membre. Obiectivul meu este ca in toate domeniile sa se realizeze progrese, in special in cel al fondurilor structurale, unde nu vom ezita sa suspendam platile catre autoritatile nationale daca sistemele acestora de control nu functioneaza corect, astfel cum s-a intamplat recent in cazul Regatului Unit pentru o suma de 1,7 miliarde euro", a declarat Siim Kallas.

"Sunt bucuros sa constat ca, in prezent, Curtea da unda verde la peste 40% din totalul platilor, comparativ cu aproximativ 1/3 anul trecut si numai 6% acum trei ani. Erorile se situeaza in prezent sub pragul de semnificatie pentru majoritatea cheltuielilor agricole. Tabloul de bord indica, de asemenea, imbunatatiri la nivelul politicilor interne si al actiunilor externe, gestionate direct de Comisie", a mai spus oficialul CE.

Comisia prezinta, de asemenea, o serie de masuri pe care si le propune in vederea reducerii riscului de erori si a impactului acestora. Astfel, pana la sfarsitul mandatului Comisiei Barosso, Comisia va prezenta Curtii de Conturi o baza de date care sa serveasca la elaborarea unei declaratii de asigurare favorabile. Totodata, Comisia aminteste ca pune in aplicare un plan de actiune pe doi ani care va duce la eliminarea discrepantelor pe care le prezinta sistemele de control fata de conceptul de cadru de control integrat propus de CCE. Totodata, Comisia analizeaza tipul erorilor gasite de Curte pentru a determina daca este necesara o imbunatatire a controalelor, tinandu-se cont de costul verificarilor la fata locului.

In 2006, Uniunea Europeana a efectuat plati in valoare totala de 106,6 miliarde de euro.

Curtea de Conturi Europeana realizeaza anual, in calitate de auditor extern al finantelor UE, intocmeste rapoarte anuale care se refera la exercitiul financiar anterior: unul dintre aceste rapoarte anuale acopera bugetul general al Uniunii, iar celalalt Fondurile Europene de Dezvoltare (ajutor pentru dezvoltare finantat in afara bugetului general).

NewsIn