Yahoo a facut multe greseli inainte de oferta de preluare depusa de Microsoft

Data publicarii: 04-02-2008 | Media

Istoria recenta a grupului Yahoo, un adevarat deschizator de drumuri pe internet, este o lunga serie de greseli care i-au redus spatiul de manevra in fata unei oferte de preluare, de aproape 45 miliarde dolari, facuta de grupul Microsoft, relateaza Reuters.

De la fondarea sa, in urma cu 14 ani, cand a fost primul ghid de navigatie pe internet, Yahoo s-a implicat in zeci de sectoare de afaceri si a devenit un lider al industriei online, activitatile sale extinzandu-se de la servicii de email la oferta de publicitate utilizata de catre marile corportatii pentru marketing.

Insa nu toate "pariurile" sale initiale au avut succes.

Yahoo a fost una dintre primele mari companii care sa incerce sa profite de pe urma sporirii popularitatii retelelor de socializare online, precum MySpace si Facebook, prin care utilizatorii schimba mesaje, fotografii si fisiere video cu un grup select de prieteni.

In ciuda implicarii rapide in acest segment, Yahoo a ramas blocata in ideea, veche de zece ani, a unui portal singular, fara a "imbratisa" noile tendinte.

Schimarile promise, de la noi tehnologii de publicitate, pentru a lupta impotriva rivalului Google, la numirea fondatorului Jerry Yang in functia de CEO, nu au produs rezultate vizibile, iar Yahoo este nevoita sa concedieze din personal in timp ce Google angajeaza.

Yahoo se confrunta acum cu "mostenirea" fostului sau sef, Terry Semel, care, intre 2001 si 2007 a condus compania de la revenirea dupa criza dotcom, diversificand-o pentru a se implica in domenii variate, precum publicitatea online.

Insa extinderea in sectorul de entertainment a fost mult mai putin reusita.

"Yahoo a ajuns cu spatele la zid pentru ca au refuzat sa efectueze achizitii importante", a declarat un analist al RBC, Jordan Rohan. "A avut la un moment dat posibilitatea sa cumpere compania Google, si nu a facut-o. Ar fi putut sa cumpere portalul Facebook pentru mai putin de doua miliarde dolari, si nu a facut-o", a adaugat acesta.

Microsoft, care a anuntat la sfarsitul saptamanii trecute ca ofera 31 dolari pe actiune pentru preluarea companiei, a precizat ca Yahoo "nu mai are timp de pierdut".

Intr-o scrisoare trimisa consiliului de administratie al Yahoo, Steve Ballmer, CEO al Microsoft, a declarat ca Semel i-a respins propunerea facuta in urma cu un an privind o posibila fuziune, citand increderea in "potentialul de crestere" al Yahoo, dupa aplicarea reformelor planificare si lansarea unui nou serviciu de publicitate, denumit Panama, pentru a rivaliza cu Google pe pietele tot mai importante ale cautarilor pe internet si publicitatii pay-per-click.

"A trecut un an de atunci si situatia nu s-a imbunatatit din punct de vedere competitiv", a scris Ballmer in scrisoarea trimisa boardului Yahoo.

Sub conducerea lui Semel, care isi avea sediul in Sunnyvale, California, Yahoo a devenit din ce in ce mai divizat, avand in vedere ca principalele sale operatiuni, care isi construiau propriile culturi, se dezvoltau in Silicon Valley, New York, Los Angeles precum si intr-o serie de amplasamente din Asia.

Un document intern, ajuns in mainile presei in noiembrie 2006, cerea restructurari fundamentale ale organizatiei si concedierea a 20% din personal, pentru a restabili competitivitatea grupului.

Cunoscut ca "Manifestul Untului de Arahide", acest document afirma ca Yahoo isi extinde resursele nepermis de mult, autorul acestui document facand referinta la untul de arahide intins pe o felie de paine.

"Urasc untul de arahide", spunea in acel moment autorul documentului, Brad Garlinghouse.

Intarzierile repetate ale lansarii unor produse noi, restructurarile si demisiile unor inalti responsabili, inclusiv fostul director operational, Dan Rosensweig, precum si seful diviziei de cercetare Zod Nazen, au fortat demisia lui Semel insusi, care a fost inlocuit in iunie 2007 de catre fondatorul Jerry Yang.

De atunci, Yahoo a intarziat lansarea unor noi strategii in ciuda faptului ca a emis avertismente privind aparitia unor probleme economice din ce in ce mai mari in cadrul diviziei de publicitate.

Saptamana trecuta, Yahoo a anuntat ca va concedia aproximativ 1.000 de angajati, sau 7% din personal.

Planurile privind construirea unui nou tip de imperiu media hibrid, specializat pe dezvoltarea de software strict pentru web, nu au atins asteptarile si divizia din Santa Monica, California, este doar o umbra din ce fusese.

In luna iulie, Yang a declarat ca nu exista "vaci sacre", promitand sa redacteze un plan de redresare pe 100 de zile.

In cursul anului trecut, Yang a inchis o serie de divizii, precum cea specializata pe licitatii online si un site de fotografii.

Insa schimbarile fundamentale au venit cu greutate, a afirmat in ianuarie un analist al American Technology Research, Rob Sanderson, sporind scepticismul investitorilor privind abilitatea lui Yang de a conduce revenirea companiei.

Microsoft este de parere ca Yahoo are nevoie in primul rand de marime, cu care sa poate concura cu Google pe segmentele cautarilor pe internet si publicitatii online.

"Singure, niciuna dintre cele doua companii nu poate fi cu adevarat o amenintare pentru Google", a declarat un analist al RBC Capital, Jordan Rohan. "O companie creata prin fuziunea Microsoft cu Google va putea sa rezolve aceasta problema", a adaugat acesta.

Responsabilii celui mai mare producator de software din lume sunt de parere ca o alianta a celor doua companii va dispune de suficiente resurse pentu a deveni un lider al pietei publicitatii pentru companii, continuand investitiile in centrele de date necesare rularii unor servicii web si "atacarii" unor piete emergente, precum cele ale continutului video pentru telefoane mobile.

Marea intrebare care pana in acest moment nu si-a gasit un raspuns este cat de mult va putea o alianta Microsoft-Yahoo sa afecteze dominanta globala a Google pe piata cautarilor pe internet si a publicitatii online.

Diviziile Microsoft specializate pe activitatile pe internet nu au afisat profit de doi ani si motorul propriu de cautare nu a reprezentat un rival adevarat pentru Google.

"Yahoo trebuie sa reinventeze factorul de atractie, insa acest lucru nu se poate face doar pentru ca vrei acest lucru", a declarat un analist al Global Crown Capital, Martin Pyykkonen, adaugand ca acelasi lucru poate fi spus si despre Microsoft.

"Nu poti tine o sedinta unde sa le spui angajatilor sa se intoarca la birouri si inceapa sa fie interesanti", a adaugat acesta.

NewsIn