CE cere Romaniei sa recupereze 27 de milioane de euro in cazul privatizarii Automobile Craiova

Data publicarii: 27-02-2008 | Economie

Comisia Europeana a decis ca Automobile Craiova a beneficiat de un ajutor de stat ilegal in procesul de privatizare si a cerut, miercuri, Guvernului Romaniei sa recupereze 27 de milioane de la intreprinderea craioveana, valoarea estimata a prejudiciului suferit de statul roman.

Comisia Europeana a ajuns la aceasta decizie in urma unei investigatii aprofundate privind privatizarea Automobile Craiova, ancheta deschisa in octombrie 2007, in baza normelor privind ajutoarele de stat prevazute de Tratatul de aderare. Comisia subliniaza ca actiunile statului roman in procesul de privatizare a Automobile Craiova nu s-au putut incadra nici la ajutor pentru restructurare, nici la ajutor regional.

Astfel, Comisia a constatat ca Romania a impus o serie de conditii referitoare la vanzarea intreprinderii, care aveau drept obiectiv asigurarea unui anumit nivel de productie si ocupare a fortei de munca, acceptand in schimb un pret de vanzare mai mic. Realizarea unui nivel mai ridicat de productie si de ocupare a fortei de munca pentru Automobile Craiova prin vanzarea conditionata si obtinerea unor venituri mai mici de catre statul roman reprezinta ajutor de stat, se arata intr-un comunicat al Comisiei Europene dat publicitatii miercuri.

Pentru a evita ca intreprinderile sa beneficieze de avantaje neloiale fata de concurenti, nu se pot acorda ajutoare decat in conditii stricte, reaminteste Comisia. In cazul acestei privatizari nu se aplica niciuna dintre conditiile respective si, prin urmare, ajutorul este incompatibil cu piata comuna. Pentru a elimina denaturarea concurentei provocata de ajutorul ilegal, Guvernul Romaniei trebuie sa recupereze 27 de milioane de euro de la Automobile Craiova, se spune in documentul emis de Executivul european.

Comisarul european pentru concurenta, Neelie Kroes, a explicat ca "impunerea de conditii in ceea ce priveste o privatizare duce, de regula, la scaderea pretului de vanzare, astfel incat statul pierde venituri, iar activitatea privatizata dobandeste un avantaj selectiv. Comisia sprijina dezvoltarea regionala, insa acest lucru nu trebuie sa duca la denaturarea concurentei", a avertizat comisarul european.

In mai 2007, agentia romana pentru privatizare, AVAS, a anuntat vanzarea participatiei de 72,4% pe care o detinea in cadrul Automobile Craiova. Autoritatile romane au asociat privatizarii conditii specifice, in special realizarea unui nivel minim de productie de 200 000 de automobile in al patrulea an de la privatizare si a unui nivel minim al investitiilor, precum si mentinerea tuturor celor 3.900 de fosti angajati ai intreprinderii Automobile Craiova si ai filialei acesteia, Daewoo Romania.

Ford a fost singura intreprindere dispusa sa prezinte o oferta in aceste conditii. Aceasta a oferit un pret de cumparare de 57 de milioane de euro si a castigat licitatia.

Comisia a deschis o investigatie in octombrie 2007, intrucat era preocupata de faptul ca privatizarea Automobile Craiova printr-o licitatie conditionata ar fi putut avea drept rezultat scaderea pretului de vanzare, implicand, prin urmare, ajutor de stat.

Investigatia Comisiei a aratat ca impunerea conditiilor respective a dus la scaderea pretului de vanzare, subliniaza Comisia. Valoarea de piata a participatiei de 72,4% detinuta de statul roman din activele industriale de baza, participatie cumparata de Ford, a fost estimata la 84 de milioane de euro. In consecinta, prin impunerea unei serii de conditii de alta natura decat economica in ceea ce priveste licitatia, Romania a renuntat la venituri in valoare de 27 de milioane de euro. Dat fiind ca acele conditii au asigurat obtinerea unui anumit nivel de productie, de ocupare a fortei de munca si de investitii, licitatia conditionata a conferit un avantaj economic intreprinderilor Automobile Craiova si Daewoo Romania. Acest avantaj a fost finantat din veniturile la care statul a renuntat prin vanzare.

Acordarea ajutorului nu a fost conditionata de realizarea niciunuia dintre numeroasele obiective de interes comun pentru care se poate autoriza acordarea de ajutoare in UE. In special, ajutorul nu a indeplinit criteriile de compatibilitate a ajutorului pentru restructurare sau a ajutorului regional. Prin urmare, Comisia a ordonat recuperarea integrala a ajutorului.

Inainte de privatizare, Automobile Craiova comercializa piese de schimb pentru automobile. Statul roman detinea 72,4% din actiunile acestei intreprinderi, prin intermediul agentiei romane pentru privatizare, AVAS. Restul de 27,6% din actiuni sunt detinute de un fond de investitii privat (SIF Oltenia) si de persoane fizice si juridice de drept privat. Intreprinderea are o filiala, intreprinderea producatoare de automobile Daewoo Romania (DWAR), care a fost infiintata in 1994 ca asociatie in participatiune intre statul roman si Daewoo Motors South Korea. Dupa de Daewoo Motors a dat faliment, DWAR a achizitionat in 2006 restul actiunilor, care intre timp au fost anulate, in conformitate cu legislatia romaneasca in domeniul intreprinderilor. In consecinta, Automobile Craiova detine toate drepturile de proprietate asupra DWAR.

NewsIn