Clujul si Bucurestiul lupta la baioneta pentru titlul de capitala a businessului romanesc

Data publicarii: 03-03-2008 | Afaceri
Tot mai multe nume grele din industria auto, telecomunicatii, precum si branduri celebre din lumea modei aleg orasul de pe Somes drept poarta de intrare pe piata locala, noteaza Adevarul.

Daca pana acum ora exacta in domeniul afacerilor se dadea la Bucuresti, in ultima perioada s-a creionat un nou pol investitional. Clujul si-a depasit conditia unui simplu oras de provincie si este pe cale sa devina o adevarata capitala a businessului romanesc. Lucru probat de numele grele din industria mondială care au ales să intre pe piaţa autohtonă cu prima haltă la Cluj.

Capitala era pānă nu de mult punctul de intrare īn Romānia a marilor companii. Aici au venit primii mari dezvoltatori imobiliari, primele lanţuri de hipermarketuri şi primele instituţii bancare de renume. īncet, īncet, managerii firmelor de afară care vor să atace piaţa locală pun la cale strategii alternative. Astfel, se poate observa cum o serie de trusturi internaţionale aleg alte oraşe drept head-quarter pentru businessurile din Romānia. Iar Clujul este cel mai bun exemplu īn acest sens.

De altfel, numeroasele postări de pe diverse forumuri abundă īn remarci precum „Clujul bate Bucureştiul" sau „Capitala Romāniei e la Cluj". īn anumite privinţe, chiar aşa este.

Odată cu venirea unor jucători de talie mondială, cum ar fi Emerson sau Nokia, cu furnizorii săi, oraşul de pe Someş este tot mai īndreptăţit să aspire la statutul de capitală atāt īn domeniul tehnologiei informaţiei, cāt şi īn celelalte domenii investiţionale cum ar fi imobiliarele, retailul sau transporturile.

Potrivit statisticilor furnizate de reprezentanţii Agenţiei Romāne pentru Investiţii Străine (ARIS), Clujul se situează pe locul 3 īn ţară cu un număr de 4.830 de companii, reprezentānd 3,7% din totalul companiilor străine īnregistrate īn Romānia.

Acestea sunt īnsă datele statistice de dinaintea relocării Nokia de la Bochum la Jucu. Monica Bărbuleţiu, vicepreşedinte ARIS, spune că judeţul Cluj va deveni foarte atractiv pentru investitori īn următorii doi-trei ani, datorită proiectului Nokia.

Nokia, vestitorul primăverii afacerilor clujene

Valoarea investiţiilor de tip greenfield realizate īn capacităţile de producţie dezvoltate īn Romania a ajuns la circa 2,3 miliarde euro, iar cele mai importante proiecte au fost dezvoltate īn Muntenia (Pirelli, la Ploieşti) şi Transilvania (Nokia, la Jucu). Valoarea capacităţilor de producţie realizate la Cluj depăşesc astăzi jumătate de miliard de euro, ritmul de creştere fiind cel mai mare din Romānia.

De astăzi īnainte, cānd se va face referire la Cluj-Napoca se va vorbi de perioada de dinainte de Nokia şi de după Nokia. Investiţia finlandezilor poate fi luată drept kilometrul zero īn ceea ce priveşte dezvoltarea oraşului. După venirea concernului finlandez, şi alţi investitori importanţi din Occident şi-au manifestat intenţia de a face afaceri la Cluj.

Autorităţile au reacţionat, īncercānd să le asigure companiilor străine infrastructura şi facilităţile necesare pentru buna desfăşurare a activităţii acestora. Concret, pe lāngă autostrada Transilvania, al cărei termen de finalizare se preconizează a fi tot mai īndepărtat, s-au mai bătut īn pioneze planurile pentru o autostradă urbană. Aceasta ar urma să lege Dejul de Jucu şi, potrivit arhitectului-şef al Clujului, ar putea ajunge chiar pānă la Bistriţa.

Mercedes va desena cea mai prosperă zonă a Romāniei

Daimler Benz s-a interesat de Romānia. Asta este o certitudine. Au ochit şi terenul. Lāngă fabrica Nokia. īn consecinţă, autorităţile au decis să majoreze suprafaţa Parcului Industrial Tetarom III cu īncă 170 de hectare. Ele răspund īn acest fel intenţiei Mercedes de a ridica acolo viitoarea fabrică de automobile din clasele A şi B.
„Extinderea parcului este necesară, īntrucāt au apărut şi alţi investitori care vor mai mult teren.

Avem investitori importanţi ce provin din industrii precum cea de automobile, electronică, electrotehnică şi aviatică care tatonează zona", declara, zilele trecute, Marius Nicoară, preşedintele Consiliului Judeţean Cluj.
Un centru important de afaceri are un aeroport pe măsură. Autorităţile locale au observat acest aspect şi au promis să dezvolte Aeroportul Internaţional Cluj.

Simpla enunţare a acestui proiect a atras noi companii aviatice, cum ar fi German Wings, o companie low cost controlată de Lufthansa sau chiar Air France, Britsh Airways sau KLM care vor opera curse directe din Cluj către mari oraşe europene. Spre exemplu, German Wings va opera zboruri directe Cluj-Napoca – Koln şi mizează pe un grad de ocupare de peste 80%.

Fashion „a la Cluj"

Multe companii, īn special maghiare şi austriece, au ales oraşul transilvănean pentru a ataca piaţa romānească. īn cele două mari centre comerciale din Cluj au venit branduri de renume, multe dintre ele axate pe vānzarea de articole de īmbrăcăminte.

„Clujul, prin Iulius Mall, marchează apariţia pe piaţa romānească a unor branduri internaţionale precum Mango Touch, linia de bijuterii a celebrului brand de fashion Mango. De asemenea, īn premieră īn Romānia sunt şi mărci precum Bossini sau Energiers, sau magazinele speclizate īn vānzarea de īmbrăcăminte casual a celor de la şi Tiffi şi Taylors", au declarat reprezentanţii Iulius Mall Cluj.

Şi mai multe firme străine şi-au făcut debutul pe piaţa autohtonă prin celălalt mall clujean deschis īn cursul anului trecut. „Hervis, Cool Cat, Bershka, Piazza Italia, Xanaka, Colours & Beauty, Oviesse, Stradivarius, Retro, New Yorker, Tao, Extyn, Andre, Pannon Furniture, Peter Murray, Borgo, Woodoo, Retro şi Libri au intrat īn premieră īn Romānia prin Polus Center Cluj", spune Bogdan Stanciu, director de relaţii publice al Polus. „Aproximativ 15% din suprafaţa totală īnchiriabilă a centrului comercial, de circa 60.000 de metri pătraţi, a fost īnchiriată unor branduri care nu se regăsesc īn niciun alt oraş din ţară", explică Stanciu.

Oraşul cu cei mai īnalţi „zgārie-nori"

Unul dintre cele mai uşor sesizabile semne ale revirimentului economic sunt macaralele care īmpānzesc oraşul. Şi datele statistice confirmă avansul fără precendent al Clujului. „īn acest oraş, numărul de locuinţe noi livrate īntr-un an la o mie de locuitori este de trei unităţi, adică mai mult decāt dublul celui din Bucureşti, unde se īnregistrează cel mai scăzut nivel din ţară. La nivel global īnsă, Romānia se află printre ultimele ţări din Uniunea Europeană īn ceea ce priveşte acest indicator, cu numai 1,7 locuinţe noi livrate la mia de locuitori", declara recent Ioan Bejan, directorul de dezvoltare al Raiffeisen Banca pentru Locuinţe.

Tot īn Cluj se vor ridica cele mai īnalte construcţii rezidenţiale. Indienii de la Asmita Gardens construiesc īn Bucureşti „zgārie-nori" cu 24 de etaje īnsă firma Sigma Center, controlată de omul de afaceri Arpad Paszkany, are aprobarea consiliului local Cluj pentru a demara construcţia a două turnuri de 35 de etaje. Tot īn oraşul de pe Someş şi tot clădiri peste 30 de etaje au anunţat că vor construi şi israelienii de la Carmel. īn acest fel, „capitala Transilvaniei" va ocupa primul loc īn topul naţional al oraşelor cu cele mai īnalte clădiri.

Integral in Adevarul