Autoritatile de reglementare vor sa limiteze atributiile agentiilor de rating

Data publicarii: 27-03-2008 | International

Agentiile de rating nu vor mai avea posibilitatea de a face "propuneri sau recomandari" asupra modelului produselor structurate pe care le evalueaza, potrivit planului de schimbari propus de un grup format din cele mai importante autoritati de reglementatare din lume, relateaza Reuters.

In cadrul modificarilor aduse codului de conduita utilizat de agentiile de rating, Organizatia Internationala a Comisiilor de Valori Mobiliare (IOSCO) a anuntat ca agentiile trebuie sa garanteze, de asemenea, ca revizuirile si coborarile de rating la produsele structurate sunt bazate pe criterii obiective si trebuie sa isi revizuiasca, in mod regulat, propriile metode si modele.

Agentiile de rating au facut subiectul unui interes in crestere de la inceputul crizei actuale a creditelor, fiind acuzate de politicieni si de autoritatile de supraveghere ca au acordat ratinguri si credibilitate unor produse prea complexe si ca nu au avertizat investitorii in timp util asupra riscurilor.

Turbulentele de pe piete au resuscitat o dezbatere pornita cu mult timp in urma, legata de modelul de afacere din spatele agentiilor de rating, in care mai degraba cei care se imprumuta decat investitorii platesc pentru ratinguri, iar unii reglementatori au spus ca au observat un conflict de interese in cazul in care o agentie ajuta la crearea unui produs caruia apoi ii acorda un calificativ. 

"Aceste modificari sunt necesare pentru a fi siguri ca investitorii si pietele financiare pot avea incredere ca agentiile de rating evalueaza in mod corect, clar si bine documentat, fara a fi influentate, si ca aceste evaluari vor putea fi bine intelese de utilizatori", a spus miercuri presedintele comisiei tehnice a IOSCO, Michel Prada.

Pentru a evita conflictele de interese, IOSCO a sugerat, miercuri, agentiilor sa stabileasca proceduri pentru evaluarea muncii analistilor care decid sa plece pentru a se alatura unui emitent si sa revizuiasca procesele de salarizare.

Agentiile trebuie, de asemenea, sa dezvaluie daca vreun client asigura peste 10% din veniturile anuale ale agentiei, potrivit modificarilor propuse.

Ca raspuns la criticile potrivit carora agentiile de rating nu au facut suficient pentru a ajuta investitorii, agentiile vor trebui sa explice atributiile si limitarile unei evaluarii a creditelor si sa ofere informatiile care au stat la baza evaluarilor, precum si metodele utilizate.

Comentariile asupra raportului IOSCO, in linii mari in conformitate cu semnale anterioare, sunt asteptate pana pe 25 aprilie, iar o versiune finala a codului va fi propusa cel mai probabil pana in mai.

In ciuda apelurilor venite din partea autoritatilor pentru o reglemetare obligatorie a agentiilor de rating, membrii IOSCO au decis ca acest cod sa fie optional pentru agentii, care il pot adopta in mod voluntar.

Cele mai importante agentii de rating, printre care Standard & Poor's, Fitch si Moody's, au anuntat ca schimbarile propuse sunt deja in curs de adoptare.

NewsIn