Mii de reclamatii impotriva magazinelor care nu despagubesc consumatorii pentru produsele defecte
Data publicarii: 29-03-2008 | DiversePeste 5.000 de romani au reclamat la Protectia Consumatorilor, in ultimele sase luni, ca nu au fost despagubiti sau nu li s-au reparat produsele defecte, desi, potrivit normelor UE, vanzatorii si agentii economici sunt obligati sa raspunda, timp de doi ani, pentru orice bun de folosinta indelugata.
Intre agentii economici reclamati la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) se afla lanturile de magazine Cora, Carrefour, Metro si Kaufland, afirma reprezentanti ai autoritatii.
Vanzatorii nu isi cunosc indatoririle legate de garantiile produselor de folosinta indelungata, si anume ca repararea produselor neconforme, inlocuirea lor sau despagubirea consumatorilor este responsabilitatea lor si a agentilor economici timp de doi ani, acuza conducerea Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.
"Vanzatorii nu aplica legea, iar consumatorii, cand sunt plimbati luni de zile, se lasa pagubasi. Nu este corect, operatorii economici si vanzatorii au niste obligatii stabilite, clar prin lege, si trebuie sa le indeplineasca", a explicat vicepresedintele ANPC, Gheorghe Ciubotaru.
Potrivit legii 449/2003, care a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2007, la cerintele UE, vanzatorul are raspundere deplina pe o perioada de doi ani de la data cumpararii produsului, chiar daca garantia produsului este mai mica de aceasta perioada.
Astfel, daca produsul se defecteaza in decurs de sase luni de la achizitionare, cumparatorul se poate adresa magazinului de unde l-a cumparat, pentru reparare, inlocuire sau despagubire, iar vanzatorul este obligat sa rezolve problema. De la sase luni si pana la doi ani de la cumpararea unui produs, legea il obliga in continuare pe vanzator sa raspunda de produsul defectat, insa consumatorul trebuie sa faca dovada ca defectiunea nu provine din utilizarea neconforma a produsului.
"Operatorul economic este liber sa aleaga orice termen de garantie vrea el. Dar legea spune clar ca, timp de doi ani de zile, acesta raspunde pentru orice defectiune care apare in aceasta perioada. In marile lanturi de magazine, in acest moment, consumatorii sunt plimbati de la un service la altul sau chiar pusi sa plateasca demontari, ambalari sau transportul produselor de la service la domiciliu, ceea ce este absolut ilegal", a declarat Gheorghe Ciubotaru.
Daca vanzatorul ofera pentru un produs o garantie de mai mare de doi ani, repararea sau inlocuirea produsului se face doar pe baza clauzelor din contractul semnat intre consumator si respectivul operator economic.
In luna martie, ANPC a amendat cu aproape un milion de lei peste 180 de operatori economici pentru nerespectarea drepturilor consumatorilor privind garantiile produselor.
Potrivit legii, in cazul nerespectarii prevederilor referitoare la raspunderea vanzatorului pentru lipsa de conformitate a produselor, agentul economic poate fi sanctionat cu amenda de la 5.000 la 25.000 de lei.
Totodata, magazinele care au afisate anunturi de genul "Marfa vanduta nu se primeste inapoi" incalca legea. "Astfel de afise sunt absolut ilegale. Marfa se inlocuieste daca ea este neconforma. Astfel de afise trebuie reclamate de catre consumatori la ANPC, pentru a se putea aplica sanctiunile de rigoare", precizeaza vicepresedintele ANPC.
ANPC recomanda consumatorilor sa pastreze toate bonurile pentru produsele de folosinta indelungata, pentru ca autoritatea sa poata rezolva cu usurinta o eventuala plangere la Protectia Consumatorilor.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare