Inflatia anuala s-a accentuat in martie la 8,63%, nivel maxim al ultimelor 26 de luni
Data publicarii: 14-04-2008 | EconomiePreturile de consum au crescut in intervalul martie 2007-martie 2008 in medie cu 8,63%, nivel nemaiatins din ianuarie 2006, ca urmare a scumpirii accentuate a serviciilor, combustibililor si unor categorii de alimente, arata, luni, datele publicate de Institutul National de Statistica (INS).
Inflatia anuala din martie s-a situat putin peste marja superioara a estimarilor analistilor, care anticipau, intr-un sondaj realizat de NewsIn, ca indicele preturilor de consum va creste pana la un nivel cuprins intre 8,4 si 8,6% in a treia luna a acestui an, de la 7,97% in decembrie.
Un nivel atat de ridicat al inflatiei anuale nu a mai fost atins din ianuarie 2006, cand indicele anual al preturilor de consum a fost de 8,89%.
In intervalul martie 2007-martie 2008, cel mai mult au crescut preturile alimentelor, cu 10,82% in medie, tarifele la servicii au sporit cu 10,69%, in timp ce marfurile nealimentare s-au scumpit cu doar 5,91%, arata datele publicate de Statistica.
Inflatia lunara din martie a fost de 0,67%, pe fondul scumpirii marfurilor alimentare cu 0,55% in medie, a celor nealimentare cu 0,67% si a cresterii tarifelor la servicii cu 0,92%.
In a treia luna a acestui an, cel mai mult s-au scumpit citricele (cu 6,77% fata de februarie), uleiul comestibil (3,44%), branza (2,14%), combustibilii (2,31%), transportul aerian (1,88%) si facturile le telefon (1,87%).
O parte a acestor scumpiri - mai ales la tarifele la telefonie, stabilite in Romania in euro, si la bunurile importate - se explica prin deprecierea leului.
Astfel, leul a pierdut in medie 1,89% in fata euro in martie, de la un curs mediu de schimb de 3,6528 lei/euro in februarie la 3,7218 lei/euro in a treia luna din 2008.
Pretul petrolului a crescut in martie de asemenea, pana la noi niveluri maxime record.
In schimb, legumele s-au ieftinit, in medie, cu 0,79% in martie, ouale cu 10,8%, iar medicamentele cu 0,06%, potrivit datelor INS.
De la inceputul acestui an, in cosul de consum al romanilor, pe baza caruia INS calculeaza inflatia, alimentele au o pondere de 37,5%, marfurile nealimentare de 44,7%, iar serviciile cantaresc 17,8%.
Cresterea medie a preturilor de consum din intervalul aprilie 2007-martie 2008 fata de precedentele 12 luni - indicator care conteaza in criteriile nominale de convergenta la zona euro - a fost de 5,9%, in urcare de la 5,5% in februarie, in inflatia determinata pe baza indicelui armonizat al preturilor de consum (IAPC) a saltat, de asemenea, de la 5,5% in decembrie la 5,9% in martie.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare