Companiile straine nu mai pot miza mult timp pe Romania ca piata ieftina a muncii

Data publicarii: 15-04-2008 | Economie

Muncitorii subsidiarei ArcelorMittal din Romania au intrat luni in greva, intr-o perioada in care un lider sindical a avertizat ca greva de trei saptamani de la uzina Renault din Romania este un semn ca perioada salariilor mici acordate muncitorilor romani se apropie de final, scrie Financial Times.

Liderul confederatiei sindicatelor BNS, Costin Dumitru, ce reprezinta muncitorii din sectorul de automobile si cel naval, a descris greva ca pe o "lectie acordata multinationalelor".
Acesta a adaugat: "Primul argument pentru companiile ce intra pe piata din Romania este costul scazut al fortei de munca si al salariilor".

Greva de la Dacia, subsidiara grupului Renault ce produce autoturismul Logan, ar putea prevesti posibile proteste in alte sectoare.

"Vor exista mai multe proteste", a adaugat Dumitru.

Un economist al think-tank-ului Grupul pentru Economie Aplicata, Liviu Voinea, a declarat ca protestele sunt un semn care arata ca Romania nu mai doreste sa fie privita ca o economie emergenta.

"Nu mai putem sa ramanem China Europei", a spus Voinea.

Muncitorii de la Dacia au acceptat saptamana trecuta sa puna capat grevei, dupa ce compania a fost de acord sa majoreze salariile cu 22%.

Sindicatul Solidaritatea a anuntat luni ca a primit sprijinul membrilor pentru a organiza o greva la uzina ArcelorMittal din Galati.

Sindicatul cere o marire de peste 19%, dublu fata de cat oferise conducerea grupului.

Romania a atras anul trecut investitii straine directe de sapte miliarde euro (11 miliarde dolari) si peste opt miliarde euro in 2006.

La inceputul anului 2008, Nokia a anuntat ca va muta productia de la fabrica din orasul Bochum, Germania, la noua fabrica de 200 milioane euro din Cluj.

Luna trecuta, grupul Ford a achizitionat o fosta fabrica a companiei Daewoo din Romania, unde intentioneaza sa produca autoturisme mai ieftine incepand cu 2010.

Compania Daimler ia in calcul posibile relocari ale productiei in Romania si Polonia.

"In ultimul an, deprecierea monedei nationale a redus puterea de cumparare, in timp ce inflatia a urcat", a declarat Voinea.

Anul trecut, Ford s-a confruntat cu o greva la uzina ruseasca de langa orasul Sankt Petersburg, unde grupul produce modelul Focus.

Muncitorii au cerut atunci o majorare de 30%.

Cererea pentru salarii mai mari nu se limiteaza la sectorul de automobile.

CEZ, compania de electricitate din Cehia, a acceptat de curand sa majoreze salariile muncitorilor bulgari cu 25%, pentru a evita o posibila greva.

Cautarea unor tari care sa permita costuri de productie reduse nu este un lucru nou in industria autoturismelor.

La jumatatea anilor 1970, una dintre tarile favorite pentru productia de autoturisme europene si americane era Spania, urmata de Portugalia.

Ford, General Motors, Renault, Peugeot-Citroen, Volkswagen si Fiat produceau in peninsula Iberica.

La sfarsitul anilor 1990, costurile de productie din Spania au crescut ca urmare a cererilor sindicatelor pentru majorarea salariilor si imbunatatirea conditiilor de munca.

Acelasi lucru pare ca se intampla acum in Europa de Est, iar companiile producatoare de autoturisme ar putea fi nevoite sa caute mai departe solutii pe termen lung, scrie FT.

NewsIn

Ultimele stiri pe BankNews.ro: