Forta de munca slab pregatita ridica businessul firmelor de training in 2008

Data publicarii: 28-07-2008 | HR/Cariere

Lipsa de personal calificat de pe piata locala forteaza tot mai mult companiile sa apeleze la forta de munca fara experienta, urmand sa investeasca in pregatirea acestora dupa recrutare, ceea ce pentru firmele de training inseamna o crestere a numarului de solicitari si, automat, a businessului.

Companiile isi suplimenteaza de la an la an bugetele alocate trainingului, folosind inclusiv bani alocati recrutarii, investind in dezvoltarea resurselor umane, indiferent de pozitiile ocupate de angajati sau de nivelul de experienta al acestora.

"Cresterea semnificativa a pietei de training in acest an este adusa de sumele mai mari investite de companii in dezvoltare. Este evident impactul tot mai mare al crizei de forta de munca in politica de resurse umane a companiilor, cu influenta directa si in training", spune Lucian Mihai, managing partner in cadrul firmei de profil Interact. Potrivit acestuia, firmelor de profil li se solicita tot mai multe programe axate pe dezvoltarea seturilor de competente si pe schimbari comportamentale.

"Am observat ca sumele investite in servicii de training nu mai sunt intotdeauna alocate din bugetul de formare si dezvoltare a angajatilor. Un numar semnificativ de companii cumpara servicii de training folosind bugete de recrutare si selectie, avand ca public-tinta potentiali angajati tineri", explica acesta. Cu alte cuvinte, firmele se folosesc de programele de pregatire profesionala inclusiv ca sa-si atraga tinerele talente si sa-si creeze imaginea de bun angajator in piata fortei de munca.

Cursurile de leadership, in top

Cele mai solicitate cursuri de training din acest an sunt, potrivit celor mai mari firme de profil, cele de leadership, atat la nivelul top managementului, cat si la nivelul angajatilor obisnuiti.

"Din punct de vedere al subiectelor de interes, s-a mentinut si amplificat si anul acesta preocuparea pe dezvoltarea abilitatilor de leadership ale managerilor, dar si ale angajatilor cu potential, leadershipul fiind, de aproape doi ani, cea mai importanta zona de interes pentru organizatiile din Romania", spune Dan Berteanu, general manager al holdingului United Business Development, care detine cele trei divizii de profil, Achieve Global, Kepner-Tregoe si 4HR. Aceasta tendinta, spune Berteanu, se inscrie intr-un curent international care graviteaza in jurul preocuparii pentru managementul talentelor. In mod particular, in Romania, aceasta preocupare se manifesta in contextul unei crize acute a pietei fortei de munca, ceea ce conduce la "nevoia de securizare" a resurselor umane cu potential deosebit in interiorul organizatiilor.

Companiile, cu ochii pe eficienta programelor

Potrivit lui Catalin Ionescu, presedintele firmei Codecs, una dintre primele cinci companii de profil, piata de training din 2008 este una cu un grad mai mare de maturizare in ce priveste comportamentul de consum al clientilor, fie companii cu un istoric solid de cumparare, fie companii pentru care investitia in dezvoltarea oamenilor este o activitate noua. "In prezent, discutiile se poarta mai mult in jurul ideilor de rezultat si eficienta decat in anii anteriori, cererile punctuale de cursuri au fost inlocuite cu cereri de programe complexe, orientate catre diverse game de nevoi specifice, uzand de mai multe modalitati de interventie - training, coaching sau consultanta", spune Ionescu.

Variatii mari ale preturilor pentru cursuri

Ca nivel de tarifare, piata de training cunoaste o fluctuatie tot mai mare, de la cele mai simple cursuri, cu preturi foarte reduse, pana la programe high si premium, cu niveluri mari de cost.

"Diferentele majore in acest an sunt date de diferenta din ce in ce mai mare a preturilor. Aici se constata o dualitate de abordare, clientii alegand fie cursurile cele mai scumpe, pe principiul "ce e scump e si bun", fie cele mai ieftine cursuri, daca tot e sa le faca, macar sa nu-i doara", explica Marius Balasoiu, managing partner al firmei For People. Astfel, spune acesta, preturile pentru o zi de curs de vanzari variaza intre 500-600 de euro, pentru cursuri livrate de freelanceri fara pretentii pana la 2.000-2.500 de euro pentru o zi de curs de marca. "Sunt de acord ca in al doilea caz se plateste mai degraba sigla de pe materiale si ca in primul caz sunt mai degraba bani aruncati, dar asta este piata pe care activam. In opinia mea, o zi de curs de vanzari ar trebui sa coste intre 1.200 si 1.800 de euro, in functie de complexitatea livrarii si de nivelul celor care participa la curs", mai spune Balasoiu.

O alta caracteristica a pietei de training din prezent, considera Adrian Florea, managing partner Trend Consult, este aceea ca solicitarile nu mai sunt doar pentru interventii singulare asupra unei echipe, ci pentru programe la nivel de organizatie, care se intind de la trei luni la doi ani si cuprind interventii multiple si diferite. Costul unui astfel de program porneste de la cateva mii de euro si poate ajunge la peste 100.000 euro, potrivit acestuia. Exista insa si pericole care pot frana piata de training in acest an, cum ar fi reglementarile profesiei de trainer.

"Romania are deja o piata de training matura, crescuta pe baze sanatoase de competitie intre furnizori, dar sunt si pericole, respectiv ca situatia sa se schimbe daca domeniul va fi reglementat fara a tine cont de specificitatile lui. Asteptam noua lege cu privire la meseria de formator, in jurul careia persista inca semne de intrebare", a declarat Adrian Florea, managing partner Trend Consult. Conform lui Balasoiu, o alta tendinta absolut periculoasa este cea de mixare a evenimentelor de training cu alte evenimente pe care companiile le organizeaza, gen sedinte anuale, sedinte de raportare sau chiar evenimente de evaluare a performantei angajatilor.

"O asemenea mixtura creeaza confuzie in mintea angajatilor, care duce apoi catre frustrare si demotivare, apoi, nici evenimentul de training nu se poate desfasura corespunzator, deci este o pierdere pe toate partile", este de parere reprezentantul For People. Este inca la mare pret brandul personal, spune Balasoiu, trainerii fiind cei care fac diferenta dintre un curs mediocru si unul bun si, "din pacate, putini traineri tineri reusesc sa isi faca loc pe langa "dinozaurii" pietei, mai ales prin diferenta de pret", crede acesta. "Ce lipseste in continuare de pe piata ar fi un organism care sa arbitreze, sa regleze si sa standardizeze modul in care furnizorii de training isi fac treaba. Si nu cred ca in 2009 sau 2010 va aparea un astfel de organism, pentru ca ne pastram inca pe aceeasi tendinta de formare pe care o resimtim de cativa ani buni", sustine Balasoiu.

Bancile investesc cel mai mult in training

Conform analistilor, segmentele de piata cu cel mai sustinut aport al cererii de servicii de training sunt reprezentate in acest an de industria financiar-bancara, telecomunicatii, energetica sau IT. "Industria de banking, in mod special, a inceput in ultimii doi-trei ani sa investeasca in programe la nivel national pentru intreaga echipa de vanzari, asadar, solicitarile sunt din cele mai mari si pe un termen indelungat", sustine Florea.

In domeniul financiar-bancar, spune Berteanu, vorbim in continuare atat de intrarea pe piata a unor noi jucatori, cat si de diversificarea serviciilor financiare oferite de furnizorii specializati, leasing imobiliar, brokeraj sau fonduri de investitii. Patrunderea de noi jucatori pe piata romaneasca, precum si cresterea numarului de fuziuni si achizitii in diverse industrii au condus, de asemenea, la maturizarea pietei de training din Romania.Potrivit oficialului Trend Consult, exista doua curente in momentul de fata pe piata de training. "Primul este «Hai sa facem bani din training, ca stiu eu pe cineva care ne asigura contracul (nu conteaza calitatea)» si al doilea, «Hai sa fim cei mai buni, si atunci nu mai trebuie sa stim pe cineva». Ar fi bine sa se impuna cel de-al doilea curent", spune acesta. Conform estimarilor analistilor, piata de training isi pastreaza un ritm de crestere de peste 35% anual, iar valoarea acesteia va ajunge in 2008 la aproximativ 40 milioane de euro.

Business Standard