Munca la domiciliu, un lux posibil doar pentru traducatori, contabili si consultanti

Data publicarii: 30-07-2008 | HR/Cariere

Desi este considerata o metoda de crestere a eficientei salariatilor, foarte putini angajatori romani apeleaza la aceasta varianta, noteaza Adevarul. Cine nu si-a dorit macar o data sa scape de povara mersului la serviciu si sa lucreze din fotoliul propriu de acasa? Ei bine, chiar daca va doriti cu ardoare sa scapati fie si o zi pe saptamana de atmosfera din cladirea de birouri in care va petreceti peste 40 de ore pe saptamana, mai aveti de asteptat, pentru ca angajatorii romani nu sunt dispusi sa faca acest compromis in favoarea salariatilor.

Desi unii angajatori sunt de acord ca lucrul de acasa poate duce la cresterea eficientei, in practica sunt foarte rare cazurile in care salariatii sunt lasati sa-si indeplineasca sarcinile zilnice de serviciu de acasa.

O practica rar intalnita pe piata locala

Sotiris Karagiozidis, ma­na­ging partner al Human Capital Solutions Group (HCS), spune ca aceasta practica este rar intalnita in tara noastra.

"Desi nu am vazut statistici oficiale in acest sens, consider ca in Romania ponderea lucrului de acasa este inca foarte scazuta in raport cu munca la birou, dat fiind faptul ca piata muncii de aici este in crestere, iar somajul este foarte redus comparativ cu pietele europene mature", a declarat Karagiozidis.

Activitatea profesionala derulata la domiciliu este considerata de unii angajatori ca fiind o metoda de a creste eficienta unui angajat. "Caldura si confortul oferit de propriul camin pot fi confundate cu «biroul ideal», insa nu este chiar asa", spune Claudiu Alexandru Cornoiu, consultant resurse umane in cadrul companiei profesionale.
Potrivit acestuia, comparativ cu alte state, unde oportunitatile profesionale care permit derularea activitatii de acasa sunt variate, iar conceptul de "home-based business" este larg raspandit, existand in acest sens si o bogata literatura de specialitate, in Romania, momentan, acestea nu sunt variate.

In Romania, desi exista putine cazuri de angajati care lucreaza de acasa, ele exista, fiind considerate exceptie de la regula. Acestia sunt fie freelanceri, fie sunt specializati pe anumite domenii, precum resurse umane, IT, vanzari, training, consultanta sau contabilitate, departamente carora natura le permit aceasta facilitate.

Coordonare din biroul de acasa

La acestea se adauga companiile al caror obiect de activitate sunt traducerile autorizate sau cercetarea de piata, dar si angajatii care ocupa pozitia de middle si de top management in companiile dezvoltate. "Un bun exemplu este cel al companiilor care activeaza in sectorul statisticii.

Acestea prefera sa le ofere angajatilor, in special project-managerilor, laptopuri pe care sa le foloseasca de acasa pentru coordonarea proiectelor extinse la nivel national.

In astfel de situatii, in functie si de dificultatea activitatii, angajatul poate ajunge sa lucreze chiar mai mult acasa, comparativ cu timpul petrecut in locatia angajatorului", precizeaza Claudiu Cornoiu.

Potrivit acestuia, in cazul companiilor puternic dezvoltate, acestea prefera sa le ofere celor din prima linie oportunitatea de a-si desfasura activitatea din intimitatea propriului camin, de cele mai mult ori in cursul zilei de vineri, considerata de multi prima zi de weekend.

Confidentialitatea datelor, esentiala

Reticentele manifestate de angajatori atunci cand vine vorba de permisiunea de a lucra de acasa tin mai degraba de asigurarea confidentialitatii la care are acces angajatul.

"Lucrul de acasa, indiferent de domeniu, inseamna accesarea si utilizarea constanta a unor date interne, cu un caracter confidential, ale angajatorului, date care pot fi instrainatate cu usurinta intr-o asemenea situatie, din cauza posibilitatilor extrem de reduse de a controla fluxul informational in mediul de lucru de la domiciliu", a precizat Cornoiu.

Mai mult decat atat, o astfel de metoda se poate arata destul de paguboasa pentru angajator, deoarece acesta nu mai are posibilitatea de a monitoriza constant angajatul. Specialistii in resurse umane considera ca lipsa monitorizarii poate crea celui care lucreaza de acasa o incetinire a modului de desfasurare a activitatii, ritm ce ar duce in mod evident la intarzierea unor termene prestabilite.

In lipsa monitorizarii procesului lucrativ, angajatorul are foarte putine posibilitati de a interveni asupra unor indicatori precum eficienta muncii, productivitatea, motivatia si alti indicatori ce se manifesta cu precadere in mediul organizational.

Lucrul de acasa, indiferent de domeniu, inseamna accesarea si utilizarea constanta a unor date interne, cu un caracter confidential, ale angajatorului, date ce pot fi instrainate cu usurinta

Avantaje, atat pentru angajat, cat si pentru angajator

"Printre beneficiile angajatilor se numara orele flexibile de munca si o balanta echilibrata intre activitatea profesionala si viata personala. Pentru companii, costurile mai mici reprezinta avantajul major.

In general, companile folosesc aceasta practica din dorinta de a reduce costurile cu angajatii", spune Sotiris Karagiozitis. In opinia lui, Romania mai are de asteptat pana in momentul in care acest fenomen va deveni unul normal, si la care apeleaza angajtorii pe scara larga.

"Dupa parerea mea, vor mai trece peste trei, patru ani pana la dezvoltarea acestei practici pe piata din Romania. Aceasta metoda ia amploare atunci cand piata muncii se afla in declin si cand somajul este in crestere", a precizat Karagiozitis.

Infrastructura, element cheie

Claudiu Cornoiu considera ca punerea in practica a unei astfel de activitati presupune o abordare strategica, fiind de asteptat ca in viitorul apropiat sa asistam la o crestere a numarului de angajati care lucreaza de acasa.

Aceasta decizie se poate dovedi o metoda eficienta de motivare a angajatilor si de crestere a productivitatii lor. "Beneficiile acestei metode sunt surprinzatoare vazute din perspectiva angajatului: nu numai ca devine mult mai constient de propria sa valoare, insa prin organizare proprie se creeaza o motivatie puternica, iar acesta va ajunge sa cunoasca si strategiile prin care poate sa se exprime in companie in maniera eficienta si realista", conchide Claudiu Cornoiu, consultant resurse umane Professional.

Trebuie mentionat insa ca productivitatea angajatilor poate creste utilizand o astfel de metoda, insa succesul acesteia depine in mod evident de personalitatea si de vointa angajatului, dar si de modul de aplicare si de gestionare din partea angajatorului.

Facilitarea lucrului de acasa este un beneficiu datorat si infrastructurii companiilor care s-au dezvoltat puternic in ultima perioada. "Pana de curand, infrastuctura din Romania nu ar fi permis companiilor sa adopte o astfel de politica. In prezent, acest aspect a cunoscut imbunatatiri semnificative, daca este sa tinem seama de penetrarea internetului, a telefoniei si a calculatoarelor", spune Carmen Lazar, Head of Corporate Affairs in cadrul companiei Telemobil.

In opinia sa, lucrul de acasa este o solutie temporara, doar pentru cei care nu depind de informatia sau de structura existente la locul de munca. "Este greu de imaginat ca un inginer care se ocupa de instalarea sau mentenanta unor antene sa lucreze de acasa", a precizat Lazar.

Ea apreciaza ca, daca ar fi sa ne uitam la dezavantaje, probabil ca cele mai mari incoveniente sunt legate de eventuale probleme si de intarzieri de comunicare, o eficienta si concentrare mai scazute din partea angajatului respectiv.

Dorinta angajatilor de a lucra de acasa, in crestere

Potrivit unui studiu KPMG realizat in Marea Britanie, mai mult de doua treimi din angajatori (69%) accepta rar sau nu accepta niciodata cererile angajatilor de a lucra de acasa. Dintre angajatorii care ofera salariatilor posibilitatea de a lucra de acasa, doar 8% considera ca acesta este mai productiv decat cel care vine zilnic la birou.

Gerwyn Davies, Consultant la Chartered Institute of Personnel and Development, comenteaza: "Angajatorii ar trebui sa accepte mai des cererile de a munci de acasa, in loc sa construiasca o politica antiabsenteism. Dorinta angajatilor de a lucra de acasa este in crestere, avand in vedere stresul si costurile ridicate asociate cu drumurile lungi catre si de la serviciu".

Potrivit acestuia, angajatii, in special cei tineri, doresc sa lucreze pentru organizatii cu spirit ecologic - astfel, lucrul de acasa ar descuraja calatoriile inutile.

Adevarul

Ultimele stiri pe BankNews.ro: