Ce arta a mostenit BCR de la Bancorex si ce tablouri au bancherii prin birouri

Data publicarii: 15-08-2008 | Finante-Banci

BCR s-a rezumat la mostenirea Bancorex in materie de arta, iar BRD la umplerea peretilor goi din sediul central. In ciuda nestiintei achizitorilor, investitiile in arta se pot dovedi profitabile, noteaza Cotidianul.

Specialistii de pe piata autohtona de arta au incercat fara succes implementarea conceptului de colectie de arta corporate si in Romania. Bancile autohtone sunt interesate de arta doar ca decor, in birourile unora lucrarile folosind ca suport pentru vaze sau ca panou de anunturi. BCR este singura care se poate lauda cu nume mari, pe care le-a mostenit insa de la Bancorex dupa fuziunea din 1999. Daca o banca precum BRD Franta detine o colectie de arta contemporana franceza atat de importanta incat a fost expusa recent si la MNAC Bucuresti, bancile din Romania detin foarte putine lucrari de arta si nici una nu poate vorbi despre o colectie.

"In anii '90, bancile cumparau arta dupa gusturile si de la prietenii directorilor, iar dupa privatizare nu au cumparat nimic o perioada de timp", explica galeristul Matei Caltia. Odata cu dezvoltarea unor strategii de imagine si-au manifestat interesul fata de arta, dar intr-un mod mai superficial. "Cand BRD si-a inaugurat noul sediu de la Victoriei, a vrut sa faca o colectie de arta. Dar o colectie inseamna concept, curator, buget, consecventa in achizitii, o colectie trebuie expusa sau folosita in cataloage etc. Asa ca au ramas doar la un nivel de ambientare a spatiului (aveau aproximativ 100 de birouri si 40 de directori)", explica galeristul. Banca a cumparat aproximativ 100 de lucrari de la Galeria Posibila la pretul de 400 de euro pe lucrare si inca vreo 20 de la H'art. "Au fost si trei artisti cu care nu am fost de acord, dar au fost impusi de directori", explica Matei Caltia. Desi a refuzat sa dea nume, unul dintre cei respinsi de galerist este cu siguranta Alexandru Ghildus, ale carui lucrari "dau viata holului de la parterul turnului - este vorba despre sculpturi din sticla optica, dar si o inedita istorie a banilor -, toate gandite special pentru cladirea BRD", conform declaratiilor purtatorului de cuvant Traian Traicu. Oficialii bancii s-au declarat impotriva publicarii oricarei imagini cu lucrarile din posesia institutiei.

Pe peretii sediului BRD Victoriei sunt lucrari semnate de majoritatea reprezentantilor generatiei de artisti acum in voga, precum Gili Mocanu, Roman Tolici, Dumitru Gorzo, Alexandru Radvan, Suzana Dan, Florin Ciulache, Ovidiu Fenes, si de alti artisti carora le-a crescut cota de aproximativ patru ori din 2004 pana in prezent. "Au cumparat inclusiv o lucrare a Irinei Botea de patru metri pe care voiau s-o plaseze intr-un birou de trei metri si jumatate si mi-am dat seama ca oamenii acestia care lucreaza cu cifre nu si le pot reprezenta la nivel vizual", isi aminteste galeristul, care a oferit o garantie de un an si jumatate bancii pentru acele lucrari, in tot acest timp facand vizite regulate pentru a da indicatii cu privire la pastrarea lucrarilor si valorificarea lor. De multe ori, aceasta insemna sa-i convinga pe angajatii bancii sa nu mai puna vaze pe lucrari sau sa nu-si mai tina cartile de vizita intre rama si lucrare, folosind tablourile ca pe un panou din pluta, si alte astfel de gesturi.

Daca in 2004 BRD a cumparat de la Galeria H'art lucrari in valoare de aproximativ 17.000 de euro si de la Galeria Posibila de 40.000 de euro, valoarea totala a acestora a crescut de peste patru ori pana in prezent, achizitiile dovedindu-se o afacere profitabila pentru banci, dar nu si pentru galerii. "Decat sa muncesc sapte-opt luni ca sa vand 100 de lucrari la preturi de nimic, prefer sa vand doua lucrari de Ilfoveanu si ajung tot acolo", explica Matei Caltia. Nu la fel stau insa lucrurile cu bancile straine, care nu se feresc de arta contemporana romaneasca. "Am vandut Bancii Europene de Investitii, care are spatiu, curator si a venit cu o comisie de cinci oameni care au trecut prin cateva galerii si au cumparat patru lucrari de la mine si patru de la Andreiana Mihail. Bancile de aici cumpara doar in interes decorativ", spune galeristul de la H'art, Dan Popescu.

BCR detine, de asemenea, un numar important de lucrari de arta clasica romaneasca apartinand a 34 de artisti, printre care Corneliu Baba, Octav Bancila, Horia Bernea, Alexandru Ciucurencu, Nicolae Darascu, Dumitru Ghiata, Nicolae Grigorescu, Iosif Iser, Theodor Pallady, Gheorghe Petrascu, Camil Ressu, Nicolae Tonitza sau sculptorii Jean Parvan, Jalea Anghel si Oscar Han. La acestia se adauga Vasile Grigore, Sorin Ilfoveanu si Ion Bitan ca reprezentanti ai artei contemporane. Aproape intreaga colectie a fost preluata de la Bancorex dupa fuziunea prin absorbtie din 1999. "Deocamdata, BCR nu mai face achizitii pentru completarea colectiei", a declarat purtatorul de cuvant Cezar Marin.

Integral in Cotidianul