Bancile vor fi fortate sa fie dragute ca sa nu piarda clienti

Data publicarii: 15-08-2008 | Finante-Banci

Obisnuite cu cererea foarte mare de credite, cu avalansa de clienti, bancile s-ar putea panica in momentul in care aceasta cerere va incepe sa scada, noteaza Gandul. Cei care vor avea de castigat sunt clientii. Un ritm mai slab de creditare inseamna o concurenta mai mare intre banci, de unde necesitatea schimbarii politicii privind relatia cu clientii. Momentul acestei schimbari nu poate fi stabilit cu exactitate, insa el, inevitabil, se apropie.

"Nu se va intampla instantaneu. Cultura organizationala nu se schimba peste noapte. Vor ajunge insa situatia de a se lupta pentru clienti, de a micsora comisioanele si de a imbunatati calitatea serviciilor. Nu vor mai avea cresteri de peste 40% ale profitului", a declarat pentru Gandul Radu Craciun, director de investitii in cadrul Interamerican Pensii.

Valul de optimism privind imbunatatirea serviciilor bancare, in relatia cu clientii, a fost pornit de decizia Bancii Nationale a Romaniei (BNR) de a schimba regulile jocului de-a creditarea. BNR va anunta in curand noile reglementari pentru acordarea de credite, reguli care ar putea duce la incetinirea cererii de imprumuturi. Scopul principal al bancii centrale este tocmai aducerea cresterii creditarii pe un trend sanatos, care sa nu mai puna presiune pe inflatie. O alta reglementare, despre care s-a vorbit prea putin, este cea care obliga bancile sa le explice clientilor in detaliu la ce riscuri se expun cand imprumuta bani de la ele, deci o transparenta mai mare.

Parerea romanilor despre banci este cunoscuta. Cele peste 1.000 de plangeri facute la OPC anul acesta din cauza bancilor sunt o dovada elocventa a faptului ca relatia cu bancile nu este printre cele mai fericite.

Problemele semnalate in aceste plangeri sunt in mare parte pe aceleasi subiecte, cum ar fi neanuntarea de catre banca a modificarii dobanzii sau aparitia unor comisioane noi, care nu erau in contractul initial.

Principiul este "inca merge si asa"

Explicatia pentru tratamentul bancilor este una destul de simpla, dupa cum spun unii analisti financiari. "Cererea de credite este foarte mare. Se merge pe principiul 'merge si asa'. Nimeni nu face schimbari consistente de bunavoie. Insa acel moment va veni. S-a spus ca daca iei o banca din Romania si o duci in Spania aceasta da faliment in jumatate de an. Nu. Daca o duci acolo se va purta asa cum se poarta bancile de acolo cu clientii de acolo, unde este o concurenta foarte mare", a precizat Eugen Radulescu, analist financiar, fost presedinte al CEC.

El a subliniat ca, desi nu crede ca noile norme ale BNR vor produce schimbari puternice in ritmul creditarii, atat de puternice incat sa oblige bancile sa fie mai transparente si mai "dragute" cu clientii, cu siguranta ca va fi un semnal vizibil pentru piata bancara.

In ceea ce priveste diferentele dintre serviciile bancilor de la noi si cele din alte state, Radulescu, fost director de banca, recunoaste ca acestea sunt mai mult decat vizibile. "In primul rand e o birocratie foarte mare la noi. O inertie a birocratiei din anii comunismului, pentru ca bancile straine care vin tot romani angajeaza. In al doilea rand este vorba despre o solicitudine foarte scazuta la noi, iar in al treilea, de costuri mult mai mici la serviciile bancare, adica taxe si comisioane mai mici, de exemplu", spune fostul presedinte al CEC.

Gandul