BizBook: Buying In - Un dialog secret intre ce cumparam si ce suntem
Data publicarii: 15-08-2008 | EducatieOriunde sunt oameni sunt si reclame. In diverse forme, au devenit parte integranta a vietii noastre, prezente imposibil de evitat, asimilate mai usor sau mai greu, in functie de inspiratia copy-writer-ului. Ceea ce asimilam sau nu, e de fapt, nu reclama in sine, ci produsul, brandul, promovat de ea. Iar, intr-o lume in care hypermarketurile par a ne stoarce si ultimii bani din buzunar, ajungem sa ne intrebam pe buna dreptate daca mai detinem vreun control asupra consumului, a brandurilor in definitiv.
Rob Walker, autorul cartii "Buying In: The Secret Dialogue Between What We Buy and Who We Are", constata ca a te crede impenetrabil ofensivei brandurilor este o naivitate. Cu totii imbratisam sau respingem, creditam sau desfiintam un produs sau altul, dar in niciun caz nu ramanem indiferenti. Mai mult, in unele cazuri imaginea brandului este atat de puternica incat o imprumutam, o facem parte a propriei imagini. Cazul Nike de exemplu, cu sloganul "Just Do It".
Walker contrazice parerea ca epoca marketingului a apus, ca am devenit imuni la propaganda agresiva a brandurilor. Mai degraba am devenit complici ai acestora, o complicitate care ne altereaza obiectivitatea. Este exemplul unui experiment in care subiectii au trebuit sa isi spuna parerea despre o bautura racoritoare misterioasa, potential concurent al Coca Cola. In realitate, nimic altceva decat Coca Cola pusa intr-un pahar fara eticheta firmei. Aproape toti particiantii au gasit bautura rivala mai putin gustoasa.
Ce apun cu adevarat sunt doar vechile concepte publicitare, de genul "produsul nostru va ofera cel mai bun raport calitate-pret". Industria publicitara le-a inlocuit repede cu stratageme care fac recurs la aspecte neexploarate ale vietii noastre. Rezultatul: o cultura in care este "un dialog secret intre ce cumparam si ce suntem". Vinul Z este doar pentru adevaratii domni, automobilul X pentru indrazneti, parfumul Y pentru macho.
Brandurile, spune Walker, nu mai au valoare prin sine, ci prin tine, si-au deplasat centrul de greutate dinspre ele spre noi. O deplasare insa care poate continua pana la asimilare.
George Trifu
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall