BizBook: Buying In - Un dialog secret intre ce cumparam si ce suntem

Data publicarii: 15-08-2008 | Educatie

Oriunde sunt oameni sunt si reclame. In diverse forme, au devenit parte integranta a vietii noastre, prezente imposibil de evitat, asimilate mai usor sau mai greu, in functie de inspiratia copy-writer-ului. Ceea ce asimilam sau nu, e de fapt, nu reclama in sine, ci produsul, brandul, promovat de ea. Iar, intr-o lume in care hypermarketurile par a ne stoarce si ultimii bani din buzunar, ajungem sa ne intrebam pe buna dreptate daca mai detinem vreun control asupra consumului, a brandurilor in definitiv.

Rob Walker, autorul cartii "Buying In: The Secret Dialogue Between What We Buy and Who We Are", constata ca a te crede impenetrabil ofensivei brandurilor este o naivitate. Cu totii imbratisam sau respingem, creditam sau desfiintam un produs sau altul, dar in niciun caz nu ramanem indiferenti. Mai mult, in unele cazuri imaginea brandului este atat de puternica incat o imprumutam, o facem parte a propriei imagini. Cazul Nike de exemplu, cu sloganul "Just Do It".

Walker contrazice parerea ca epoca marketingului a apus, ca am devenit imuni la propaganda agresiva a brandurilor. Mai degraba am devenit complici ai acestora, o complicitate care ne altereaza obiectivitatea. Este exemplul unui experiment in care subiectii au trebuit sa isi spuna parerea despre o bautura racoritoare misterioasa, potential concurent al Coca Cola. In realitate, nimic altceva decat Coca Cola pusa intr-un pahar fara eticheta firmei. Aproape toti particiantii au gasit bautura rivala mai putin gustoasa.

Ce apun cu adevarat sunt doar vechile concepte publicitare, de genul "produsul nostru va ofera cel mai bun raport calitate-pret". Industria publicitara le-a inlocuit repede cu stratageme care fac recurs la aspecte neexploarate ale vietii noastre. Rezultatul: o cultura in care este "un dialog secret intre ce cumparam si ce suntem". Vinul Z este doar pentru adevaratii domni, automobilul X pentru indrazneti, parfumul Y pentru macho.

Brandurile, spune Walker, nu mai au valoare prin sine, ci prin tine, si-au deplasat centrul de greutate dinspre ele spre noi. O deplasare insa care poate continua pana la asimilare.

George Trifu