Economia mondiala are nevoie de un nou motor de crestere, in locul SUA
Data publicarii: 07-10-2009 | InternationalConsumatorul american nu mai este principalul motor de crestere al economiei mondiale, iar expertii isi indreapta atentia spre Beijing, dar cauta si alte posibilitati, fiind inca sceptici in legatura cu capacitatea Chinei de a-si asuma integral acest rol, relateaza AFP.
"Nu este inca destul de clar cu cine va fi inlocuit consumatorul american", spunea presedintele Bancii mondiale, Robert Zoellick, cu ocazia adunarii generale a bancii si a Fondului Monetar International (FMI).
Inaintea crizei, diviziunea muncii parea simpla. Gospodariile americane se indatorau pentru a consuma bunuri fabricate in special in Asia, cu precadere in China, precum si in Europa si in restul lumii, determinand astfel cresterea mondiala. In 2008, SUA au cumulat 13,2% din importurile mondiale, potrivit datelor Organizatiei Mondiale a Comertului (OMC). Criza a schimbat insa situatia.
"Rata economisirii in SUA a crescut semnificativ si ar putea ramane ridicata pentru un timp. Intr-un asemenea scenariu, responsabilitatea de a alimenta motorul cresterii economice mondiale va reveni altor tari, cu precadere celor care aveau un model economic bazat pe export", declara marti directorul general al FMI, Dominique Straus-Kahn, care a avertizat insa ca "o asemenea tranzitie nu va fi usoara".
Economia chineza, desemnata in mod clar de seful FMI, este departe de a indeplini acest rol, chiar daca Beijingul a anuntat in noiembrie intentia de a injecta circa 4.000 miliarde yuani (400 miliarde euro) in economie, intr-un interval de doi ani, pentru a compensa scaderea exporturilor. In lipsa unui sistem dezvoltat de asigurari sociale, chinezii economisesc mai mult pentru a-si asigura traiul la batranete.
"Profiturile firmelor ar trebui orientate spre gospodarii, pentru a le ajuta sa-si majoreze consumul", a spus economistul sef al Bancii asiatice de dezvoltare, Jong-Wha Lee.
China, care ar putea cunoaste din 2010 probleme legate de cresterea prea puternica a creditarii, nu va fi suficienta ca motor de crestere a economiei mondiale.
"O economie mondiala echilibrata are nevoie de mai multi poli de crestere, si nu doar de China sau de India. Tarile din America Latina, Asia de Sud-Est si Orientul Mijlociu ar putea contribui, de asemenea, daca fac investitii in prezent", a mai spus Zoellick.
Unii experti considera ca noul motor de crestere poate fi obtinut prin adaptarea economiei mondiale la schimbarile climatice.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare