Romanii renunta pe timp de criza la sampanie si la brandy si prefera votca

Data publicarii: 09-10-2009 | Lifestyle

Piata bauturilor spirtoase a inregistrat anul acesta scaderi deopotriva pentru brandurile locale si pentru cele de import, din punct de vedere valoric, insa si ca volum, printre cele mai afectate produse fiind brandy-ul si sampania, care inregistreaza scaderi cuprinse intre 5% si 15%, in timp ce consumul de votca a crescut cu 10% fata de anul trecut.

Revenirea pietei este asteptata sa aiba loc in a doua jumatate a anului viitor.

"Este evidenta o scadere totala a pietei de bauturi alcoolice din import, atat din punct de vedere valoric, cat si volumic. Sunt categorii care inregistreaza scaderi cuprinse intre 5% si 15%, cum ar fi brandy-ul, si categorii care au inregistrat cresteri fata de anul trecut, cu procentaje de pana la 10%, cum ar fi votca", a declarat pentru Business Standard Petre Berciu, director general BDG Import, unul dintre principalii importatori de bauturi spirtoase de pe piata locala. Firma are in portofoliu branduri precum whisky Jack Daniel's, scotch Cutty Sark, votca Finlandia, berea Corona, apa Evian si sampania Laurent Perrier.

Berciu spune ca businessul BDG Import urmeaza de altfel trendul pietei, pe lista marcilor cu vanzari in scadere aflandu-se Metaxa (in categoria brandy) si Laurent Perrier (la sampanie), in timp ce cresteri au fost consemnate la branduri precum Jagermeister si Finlandia Vodka.

"Toate acestea, raportate la volum. Valoric insa, in primele noua luni ale anului ne situam peste cifra de afaceri inregistrata anul trecut in aceeasi perioada", a subliniat Petre Berciu.

Producatorii locali resimt scaderea cererii

Si EuroAvipo, producatorul local al marcii Unirea, a inregistrat o scadere a consumului de brandy.

"Ne-am fi asteptat ca in perioada unei crize, cand veniturile scad, consumatorii sa se indrepte spre brandurile low, spre segmentul unde se afla si Unirea, dar acest lucru nu s-a intamplat. Daca nu s-au orientat spre low, nu stiu unde s-au dus. Probabil ca se orienteaza mai mult spre cazan, spre productia din propria gospodarie", a precizat Florian Radu, brand manager Unirea.

De asemenea, o scadere volumica de 3-5%, diferita pe categorii, au resimtit in prima jumatate a anului si producatorii locali.

"Ne asteptam la scaderi majore in a doua parte a anului. Minusul va fi vizibil pe toate categoriile, cu exceptia vermutului - o categorie mai dinamica, ce are un profil diferit de consumator fata de restul categoriilor. De asemenea, estimam o reducere cu pana la 10% a cifrei de afaceri, ca urmare a scaderii pietei, cauzata de cresterile de acciza la bauturi spirtoase si intermediare, si pe fondul crizei economice generale", a declarat Andi Dascal, directorul general Prodvinalco, producatorul unor braduri precum Iancu si Senator.

Pentru 2010, previziunile privind o eventuala revenire a pietei pe un trend ascendent sunt destul de rezervate, primele semne de reviriment fiind asteptate in a doua parte a anului, perioada in care este prognozata si o majorare a preturilor, din cauza variatiilor cursului de schimb leu-euro.

Integral in Business Standard