Inflatia s-a temperat in septembrie la 4,94%, minim al ultimilor 2 ani si 2 luni
Data publicarii: 12-10-2009 | EconomieRata anuala a inflatiei a coborat nesemnificativ in septembrie, la 4,94%, insa preturile de consum au crescut fata de august cu 0,39%, ca urmare a majorarii preturilor la marfurile nealimentare si servicii, arata datele publicate de Institutul National de Statistica (INS).
Un nivel atat de scazut al ratei anuale a inflatiei nu a mai fost atins din iulie 2007, cand indicele anual al preturilor de consum a fost 3,99%.
Analistii se asteptau ca inflatia anuala sa se plaseze in septembrie in intervalul 4,6-5%, in conditiile cresterii accizelor la tutun si deprecierii leului comparativ cu luna anterioara, efecte contrabalansate de evolutia favorabila a preturilor alimentelor.
In august, rata anuala a inflatiei a fost de 4,96%.
Preturile de consum au crescut in august cu 0,39% fata de cele din august, in conditiile in care marfurile alimentare s-au ieftinit cu 0,16%, marfurile nealimentare s-au scumpit cu 0,79%, iar tarifele la servicii au urcat, in medie, cu 0,51%, mai arata datele Institutului National de Statistica (INS).
De la inceputul acestui an, in cosul de consum al romanilor, pe baza caruia INS calculeaza inflatia, alimentele au o pondere de 37,58%, marfurile nealimentare de 44,05%, iar serviciile cantaresc 18,37%.
Cele mai mari cresteri de preturi au fost inregistrate in septembrie la tigari si tutun (5,78%), oua (1,85%), alte legume si conserve de legume (1,7%) si apa, canal si salubritate (1,67%).
In general, in septembrie, alimentele s-au scumpit nesemnificativ ori s-au ieftinit, cu exceptia oualor, a legumelor si conservelor de legume si a citricelor, potrivit INS. Citricele si alte fructe meridionale s-au scumpit cu 1,49%. In schimb, cel mai tare s-au ieftinit cartofii, cu 9,63%, urmati de fructele proaspete, cu 5,01%.
Pe partea de marfuri nealimentare, in afara combustibililor, alte produse care s-au scumpit peste media acestei grupe sunt cartile, ziarele si revistele, cu 0,86%. Preturile la energie electrica, termica si la gaze au stagnat fata de luna anterioara, potrivit Statisticii. Combustibilii s-au ieftinit usor, cu 0,37%.
La servicii, chiriile au stagnat in septembrie. Transportul aerian s-a scumpit cu 0,54%, iar abonamentul la telefon a fost cu 0,47% mai scump.
Cresterea medie a preturilor de consum din intervalul octombrie 2008 - septembrie 2009 fata de precedentele 12 luni - indicator care conteaza in criteriile nominale de convergenta la zona euro - a coborat in septembrie la 6,2%, de la 6,4% in august, iar inflatia determinata pe baza indicelui armonizat al preturilor de consum (IAPC) a coborat tot la 6,2%, de la 6,4%.
Banca Nationala a Romaniei (BNR) are pentru finalul acestui an o tinta de inflatie de 3,5% plus sau minus un punct procentual (2,5-4,5%), iar ultima sa prognoza indica un nivel al inflatiei de 4,3% la finalul lui 2009. Si Fondul Monetar International (FMI) ia in calcul o inflatie de 4,3% la finalul acestui an.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall