Piata romaneasca a bunurilor de folosinta indelungata a scazut in primele 9 luni cu 42,3%

Data publicarii: 16-11-2009 | Actualitate

Piata romaneasca a bunurilor de folosinta indelungata a scazut dupa primele noua luni din acest an cu 42,3%, fata de perioada similara a anului trecut, la un miliard de euro, in ciuda cresterii cu 9% in trimestrul III, comparativ cu trimestrul anterior, se arata intr-un studiu al GfK Romania.

"Piata locala a produselor electrice a fost de 336 milioane de euro in al treilea trimestru al acestui an. Chiar daca rezultatele au fost mai bune decat in trimestrul anterior, in comparatie cu al treilea trimestru al anului 2008,  piata a scazut cu 45,8%. Primele trei trimestre ale anului 2009 au totalizat 1.000 milioane de euro, ceea ce inseamna 42,3% mai putin decat in aceeasi perioada a anului 2008", se explica in studiu.

Studiul GfK mai arata ca sectoarele electrocasnicelor mici si telecomunicatiilor au scazut cu 23,2% si 28,6% in primele trei trimestre ale anului. "Vanzarile de electrocasnice mari au avut din nou un trimestru bun, comparativ cu inceputul anului 2009, dar fata de 2008, vanzarile au scazut cu 37,6%. Electronicele de larg consum au scazut, de asemenea, cu 43,3%, in timp ce sectorul foto a inregistrat o descrestere de 46,9% in 2009. Sectoarele IT si de echipamente de birou au avut cea mai slaba performanta, scazand cu 50,8%, respectiv cu 53,2%", se arata in studiu.

Potrivit GfK, piata aparatelelor electrocasnice mici s-a diminuat usor, ajungand la o rata de scadere de 25% in T3 2009, comparativ cu 27,6% in trimestrul doi din acest an. Al treilea trimestru a atins cea mai mare valoare a vanzarilor din 2009, 18 milioane de euro. "Acest lucru se datoreaza in special lunilor iulie - august. Aparatele de ras reprezinta una dintre grupele de produse care si-a revenit cel mai bine in aceste doua luni. Cresterea vanzarilor s-a datorat epilatoarelor, fiind un produs sezonier", potrivit GfK.
 
Datele studiului mai arata ca in trimestrul trei din 2009, piata de telefoane mobile si smart a scazut cu 33,5% comparativ cu al treilea trimestru al anului 2008, atingand o valoare de 61 milioane de euro. "Scaderea vanzarilor de telefoane mobile si smart a urmat tendinta negativa afisata in acest trimestru de catre toate categoriile monitorizare, dar mai mica decat scaderea medie a grupurilor de produse analizate in acest indicator. Cererea de pe piata a fost incurajata de scaderea preturilor de vanzare si de noutatea tehnologiei incorporata in noile modele", potrivit GfK.

Vanzarile in cadrul segmentului de electrocasnice mari au crescut cu 20% in T3 2009, in comparatie cu performantele atinse in trimestrul anterior, dar au scazut cu 38,4% fata de acelasi trimestru al anului trecut. Modelul de crestere a fost variabil in cazul celor mai importante grupe de produse.

"Perioada de vara a facilitat niveluri semnificative de crestere pe piata congelatoarelor si frigiderelor, in special modelele eficiente energetic au fost impulsionate de campaniile recente de buy-back desfasurate de cei mai importanti producatori si retaileri de pe piata", conform datelor GfK.

Studiul mai arata ca scaderea totala a vanzarilor in T3 2009 a ajuns la 45%, afectand toate produsele in cadrul sectorului electronicelor.

Factorii-cheie ai acestei evolutii au fost scaderea imprumuturilor pentru nevoi personale, investitii straine mai reduse, scaderea venitului consumatorilor, rata somajului mai mare, slabirea monedei locale, lipsa lichiditatilor care afecteaza anumiti retaileri. Aceste evenimente au determinat o scadere a increderii consumatorilor in economia romaneasca.

Totodata, studiul companiei de cercetare arata ca in trimestrul al treilea din 2009, vanzarile televizoarelor LCD si cu plasma au ramas relativ stabile de la o luna la alta, aceasta performanta fiind determinata de diverse promotii. "Daca pentru toate celelalte bunuri electronice monitorizate, pretul in lei a ramas relativ stabil, in comparatie cu aceeasi perioada a anului precedent, promotiile pentru PTV au fost asociate cu o scadere semnificativa a preturilor. Deprecierea preturilor a afectat cel mai mult modelele cu o diagonala mai mare dar si pe cele de 32", potrivit studiului.

Vanzarile de aparate foto digitale au inregistrat o performanta constanta, atingand aceeasi valoare in T3 2009 ca in trimestrul precedent - noua milioane de euro. Fiind unul dintre sectoarele cel mai afectate de criza economica, piata foto a fost in T3 2009 la jumatate fata de nivelul atins in T3 2008. Cererea in scadere din partea consumatorilor a influentat, de asemenea, curba de sezonalitate in acest an, transformand-o, pentru sezonul de vara, intr-una destul de plata, mergand pe un trend descendent dupa un varf slab atins in iulie 2009.

Totodata, potrivit studiului, sectorul IT a continuat sa inregistreze o scadere de 58,1% in T3 2009, in comparatie cu acelasi trimestru al anului trecut, ajungand la 86 de milioane de euro. "Performanta negativa a sectorului este provocata de cererea scazuta pentru aproape toate categoriile de produse IT. Produsele care au avut cel mai mult de suferit sunt sistemele desktop si monitoarele. Aceste produse care au inregistrat o scadere semnificativa, au tras intreaga categorie in jos. Scaderea puterii de cumparare a oamenilor cauzata de scaderea veniturilor reflecta o tendinta negativa in sectorul IT, sustinuta de asemenea de scaderea B2B", potrivit Gfk.

In plus, GfK mai arata ca echipamentele de birou inregistreaza o scadere de 57,3% in al treilea trimestru al anului comparativ cu aceeasi perioada a anului 2008, atingand o valoare de 10 milioane de euro.  Ambele produse din categoria echipamentelor de birou, imprimantelor si multifunctionalele, prezinta o dinamica negativa in al treilea trimestru incadrandu-se in aceeasi tendinta in scadere in IT, acestea fiind periferice pentru notebook-urile si sistemele desktop vandute pe piata.

GfK Romania a fost fondata in 1992 si este parte integranta a Grupului GfK . Compania de cercetare are activitatile structurate in patru segmente: Custom Research - cercetare Ad Hoc, Consumer Panel - cercetare continua pentru bunuri de larg consum, Retail and Technology - cercetare continua pentru bunuri de folosinta indelungata si Media - cercetare calitativa si cantitativa pe consumul de produse media.

Grupul GfK are in prezent peste 150 de sucursale in 100 de tari de pe cinci continente.

NewsIn