Lipsa de informare a consumatorului, taxata la cumpararea produselor alimentare traditionale
Data publicarii: 09-12-2009 | ActualitateRomanii nu fac diferenta intre produse alimentare traditionale, locale si ecologice, ceea ce aduce producatorii in fata unui consumator neinformat, care plateste de doua ori mai mult pentru produse pe eticheta carora scrie "traditional" - este concluzia unei dezbateri organizate in Capitala.
Sustinatori ai miscarii Slow food, directorul Muzeului Taranului Roman, Vintila Mihailescu, freelancer-ul in publicitate Florin Dumitrescu si arhitectul Teodor Frolu au vorbit marti seara, in mansarda librariei Carturesti, la un pahar de tuica traditionala, despre produsele traditionale si locale romanesti, dar si despre miscarea care se opune industrializarii pietei alimentare.
In opinia lui Mihailescu, exista o crestere exponentiala a cererii de produse traditionale, iar oferta incepe sa creasca pe masura, insa intr-un mod haotic. "Traditia a devenit valoare adaugata- in momentul in care spui cu convingere despre un produs ca este traditional, automat omul e dispus sa plateasca dublu. In ultima vreme, in Romania, a inceput sa se simta o reactie la mancarea standardizata, pe care eu o numesc <obiect comestibil neidentificat> sau mcdonald-izare", a explicat Mihailescu.
Directorul Muzeului Taranului Roman a subliniat ca, in Romania, eticheta de traditional este "foarte generica", adapostind produsele traditionale, locale, bio si ecologice. Oamenii definesc produsele traditionale in diferite moduri - "ca la mama acasa", "cum facea bunica", "ca in copilarie" sau "facut in casa". "Avem acum si o inventivitate in crearea traditiilor - a aparut branza traditionala de capra, desi la noi nu s-a facut nciodata decat branza de oaie si de vaca... Acum oamenii cumpara branza de capra, intrebandu-se cum de nu au stiut pana acum de aceasta traditie <romaneasca>", a adaugat Mihailescu.
Un alt exemplu in sustinerea afirmatiei directorului MTR a fost adus de Florin Dumitrescu - traditionalul salam de Sibiu a fost la inceput produs la Sinaia, iar mai nou este produs la Salonta. "Chiar si in cazul lanturilor de fast food exista acum o reactie de preocupare pentru a manca sanatos. Fast food-ul este o idee traditionala, veche de cand lumea, pe care o demonstreaza chiar reclamele. Prima atestare scrisa a unei reclame este din Pompei, pentru un negustor de sandvisuri. Sa ne aducem aminte la noi de Circurile Foamei, care au fost proiectate pentru a fi niste fabrici de mancare, unde lumea urma sa vina sa manance ca intr-un fel de fast-food comunist. Sunt lucruri pe care le impune suprapopularea, nevoia de a hrani cat mai multi oameni rapid", a explicat freelancer-ul in publicitate Florin Dumitrescu.
Teodor Frolu, ahitect, dar si presedinte al Grupului de Initiativa "Radu Anton Roman", care organizeaza Targul Taranului in Capitala, considera miscarea slow food interesanta, deoarece nu vine doar ca o reactie la fast food, ci si ca o nevoie pe care o simtim in viata din ce in ce mai agitata. "Interesant e ca a venit intr-un moment foarte potrivit pentru Romania - aceasta suprapunere a miscarii Slow food cu momentul redescoperirii produselor traditionale a fost o intamplare benefica", spune Frolu.
Arhitectul a mai punctat ca Slow food isi propune sa readuca valorile unui alt mod de viata, sa invete cumparatorul sa faca diferenta intre un produs de calitate si unul contrafacut. "E o mare confuzie, in prezent, intre produsele traditionale, cele locale, eco si bio. Producatorii profita de necunoasterea cumparatorului. Exista foarte multe produse industriale, care sunt bio, insa nu si traditionale. Produsul traditional prin definitie nu are cum sa fie indstrial, pentru ca nu il poti face in cantitate mare", este de parere Frolu.
Miscarea Slow food, lansata in urma cu aproximativ 20 de ani de Carlo Petrini, un italian suparat de uniformitatea si monotonia ofertei de la fast-food, are milioane de adepti in lume. Petrini a inteles ca industrializarea tot mai accentuata a pietei alimentare si influenta globalizanta a acestui proces conduc catre standardizarea gusturilor si anihilarea diversitatii a mii de feluri de mancare.
Miscarea este sustinuta in Romania de organizatorii Targului Taranului, care definesc evenimentul ca pe "un alt fel de piata", conectat la Slow food prin dorinta de a reinventa placerea de a trai la oras, valorificand cultura rurala, de multe ori uitata sau ignorata, si atragand atentia oamenilor care traiesc in metropole asupra locului de unde vine mancarea si a modului in care aceasta este preparata.
Targul Taranului, o piata de mici producatori unde consumatorii pot cumpara produsele traditionale si locale romanesti, preparate dupa vechi retete, va fi deschis intre 11 si 13 decembrie, la Muzeul Taranului Roman.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall