Comisioanele de analiza fixe ieftinesc doar creditele clientilor cu istoric bun

Data publicarii: 03-02-2011 | Finante-Banci



Cele mai multe banci au aliniat comisioanele de analiza la prevederile legii privind creditele pentru populatie, care le obliga sa-si taxeze clientii cu o suma fixa si nu cu un procent din suma imprumutata, asa cum faceau anterior.

Comisioanele s-au redus si la jumatate fata de sumele incasate anterior, dar in cele mai multe cazuri bancile au preferat sa compenseze aceasta scadere prin majorarea corespunzatoare a marjelor de dobanda, astfel ca doar clientii fideli si cei care cumpara un produs promotional beneficiaza de credite mai ieftine.

OTP Bank a eliminat din oferta comisionul de analiza a dosarului si a majorat cu pana la 1,3 puncte procentuale dobanda la imprumuturile de consum si cu 0,5 puncte la cele ipotecare. Astfel la un credit imobiliar in lei dobanda anuala efectiva a crescut cu 0,25 puncte procentuale, la 11,7%, in timp ce la euro a ramas constanta, la 8,15%. In schimb, clientii care isi primesc salariul intr-un cont deschis la banca platesc o dobanda efectiva de 6,85% la euro, in scadere cu trei sferturi de punct procentual fata de nivelul afisat anterior.

Si la Raiffeisen schimbarea structurii de cost a lasat loc pentru ieftinirea creditelor, dar doar pentru creditele promotionale. Banca a majorat dobanda nominala la creditele de consum in euro de la 7,25% la 12,25% pe an dupa eliminarea comisionului de analiza, dar costul efectiv a scazut cu mai mult de 2,5 puncte procentuale, la 13% pe an, deoarece banca desfasoara o promotie si a eliminat pana la sfarsitul lui martie si comisionul lunar de administrare.

 

integral in: zf.ro