Borbely: Romanii care vor cumpara masini electrice prin Programul Rabla vor primi sase vouchere

Data publicarii: 06-04-2011 | Auto



Ministrul Mediului si Padurilor, Laszlo Borbely, a declarat miercuri, la finalul intalnirii cu conducerea companiei Dacia Groupe Renault, ca a lucrat la o Ordonanta de Urgenta prin care cei care vor cumpara masini electrice prin Programul Rabla vor primi sase vouchere a cate 3.800 lei fiecare.

"Avem o Ordonanta de Urgenta care acorda unele facilitati in cazul in care cineva va avea posibilitatea sa cumpere masini electrice. Si este putin mai complicat, pentru ca trebuie sa ai o infrastructura, trebuie sa ai locuri sa incarci bateriile si e vorba, am inteles, de o capacitate de 160 km ca sa circuli cu asemenea masini. Dar, conform analizei facute de colegii de la Dacia, mai mult de 70-80% din masini nu circula mai mult de 150 km pe zi. Deci intr-o zi poate circula cu bateria o data incarcata", a declarat Laszlo Borbely.

Pentru 100 de km, ar insemna un consum de 18KW, adica sub doi euro.

"Ce putem face noi? In primul rand, avem aceasta OUG, care este la Ministerul Justitiei si care, printre altele, speram sa acorde si unele facilitati pentru masinile electrice si cele hibrid. Am propus sa introducem in Programul Rabla, inca din acest an, o facilitate, in cazul in care cineva o institutie publica, un cetatean (dar in prima faza vor fi instiutiile publice) participa la Programul Rabla si preda o masina, sa primeasca un numar de pana la sase tichete valorice (a cate 3.800 lei fiecare voucher) pentru fiecare autoturism vechi predat spre casare, daca va cumpara masini electrice, si nu un voucher. Pentru o masina hibrid insa va primi mai putine vouchere", a precizat ministrul Borbely.

Acesta estimeaza ca aceasta OUG va fi aprobata in doua saptamani.

"Se analizeaza posibilitatea ca, in cazul in care aceste autoritati care achizitioneaza cu prioritate autovehicule hidrid si electrice, o cota de 25% din valoarea tichetului sa fie suportat de Fondul de Mediu pentru autovehicule electrice si de pana la 25% pentru cele hibride, dar inca nu s-a stabilit cat anume. Este o diferenta intre pretul unui autovehicul normal, deci nu electric, si cel electric de circa 5.000 euro, fiind mai scump cel electric. Potrivit calculelor facute, aceasta facilitate trebuie sa acopere diferenta de pret", a mai spun ministrul.

O alta problema, in opinia lui Borbely, este cea a bateriei, care costa 7-8.000 euro. Aceasta baterie poate fi si inchiriata.

"Problema de fond este infrastructura. Va trebuie sa vedem cum facem cu infrastructura. Pentru ca aceste baterii se incarca precum un acumulator, timp de opt ore. Si atunci trebuie sa existe borne unde sa le pui la incarcat timp de opt ore. Sunt si unele incarcatoare rapide care incarca in 30 de minute, dar mai scumpe. Va trebui sa discutam foarte urgent si cu acele companii, Enel, Electrica, sa vedem cum pot fi parteneri in a facilita acest proiect", a adaugat Laszlo Borbely.

Potrivit acestuia, pana nu ai infrastructura creata, nu poti veni cu autovehicule electrice.

"Ceea ce e foarte clar este ca, noi, guvernul Romaniei, evident ca trebuie sa sprijinim aceste tipuri de transporturi nepoluante. Si le vom sprijini si nu este numai o decizie a mea, ci este sustinuta si de Guvern. Si in alte tari exista asemenea facilitati, in Franta, Spania si alte tari din UE. Dar trebuie sa cream acea infrastructura care sa fie accesibila si cetateanului. El va cumpara aceste masini daca va avea unele facilitati. Si el trebuie sa aiba si unde sa incarce bateria", a explicat ministrul Laszlo Borbely.

Reprezentantul Ministerului Mediului si Padurilor spune ca bornele in care se incarca bateriile masinilor electrice timp de opt ore costa 350-400 euro si ca in cinci ani poti recupera diferenta de 5.000 euro si intri in avantaj, iar costul energiei electrice este mai scazut. 

Grupul Renault comercializeaza doua modele de masini electrice, iar in 2012 va lansa cel de-al treilea model.

"A fost initiativa lor de a ne intalni si initiativa noastra de a ajuta aceste vehicule, care au de fapt zero emisii de carbon si sunt cele mai ecologice. Este vorba de masinile electrice", a spus ministrul Mediului si Padurilor.

Borbely a subliniat totodata ca Grupul Renault nu vrea sa fabrice masini electrice in Romania, "cel putin deocamdata", ci intentioneaza sa comercializeze masini electrice in Romania, "pentru ca este in intereesul nostru si al producatorilor de masini ca aceste masini sa fie prezente si in Romania, ca tara membra a UE".

Pana in prezent, au fost casate 8.000 de masini in primele doua saptamani, de la demararea Programului Rabla 2011, a mai spus Borbely. 

NewsIn

Ultimele stiri pe BankNews.ro: