Veniturile industriei turistice din Romania s-au redus cu 16% in ultimii 4 ani, potrivit unui recent studiu PwC Romania
Data publicarii: 12-06-2012 | Turism
Veniturile industriei turistice din Romania s-au redus cu 16% in ultimii patru ani, pana la aproximativ 1,5 miliarde EUR in 2011, potrivit unui recent studiu PwC Romania. Scaderea a fost cauzata in principal de reducerea numarului de turisti straini si a cheltuielilor acestora, de la peste 750 de milioane EUR in 2008 la mai putin de 600 milioane EUR in 2011. Turistii autohtoni si-au redus de asemenea cheltuielile, insa scaderea a fost mai mica, de doar 11%, de la 1,01 miliarde EUR la 900 milioane EUR. In ultimii patru ani, rata medie anuala de crestere a industriei turistice locale a fost negativa, respectiv -5,7%.
"Recesiunea a avut un impact sever asupra industriei turistice a tarilor central si est-europene, Polonia, Slovacia si Romania fiind pietele cele mai afectate. Recesiunea a redus veniturile disponibile ale consumatorilor, care s-au vazut astfel nevoiti sa-si reduca cheltuielile pentru vacante. De departe, cel mai afectat segment de aceste schimbari in comportamentul consumatorilor a fost cel al vacantelor in strainatate, turistii romani reducandu-si cheltuielile cu 30%, de la 460 de milioane EUR in 2008 la 310 milioane EUR in 2011”, a declarat Andrei Cretu, Manager, Servicii de Consultanta pentru Management, PwC Romania, unul dintre autorii studiului.
Acelasi studiu indica si faptul ca industria turistica din Romania a contribuit cu 1,4% la PIB, dar, daca se adauga si contributiile indirecte si cele induse, turismul aduce aproape 6 miliarde de EUR la PIB-ul Romaniei. Chiar si asa, sectorul turistic romanesc are o contributie redusa la PIB in comparatie cu alte tari din regiune (in Bulgaria turismul reprezinta 3,6% din PIB, in Ungaria 4%, iar in Republica Ceha 2,8%).
"Desi sectorul turistic al Romaniei are un potential real de crestere, infrastructura de transport si cea hoteliera inadecvata impiedica dezvoltarea acestuia. De asemenea, sectorul resimte lipsa unui numar suficient de personal calificat in domeniu (bucatari, ospatari, cameriste etc.), in principal ca urmare a faptului ca multi dintre romanii cu astfel de calificari au preferat sa lucreze in strainatate, in vreme ce scolile si liceele profesionale nu furnizeaza suficienti absolventi cu pregatirea necesara”, a adaugat Andrei Cretu, care a remarcat de asemenea ca intensificarea competitiei asteptata in acest domeniu va duce la o imbunatatire a calitatii serviciilor turistice.
Raportul arata totodata si ca Romania are una dintre cele mai scazute rate de ocupare hoteliera din Europa, de doar 26%, in vreme hotelurile din Bucuresti au un grad de ocupare mai mult decat dublu (62%). Cu toate acestea, veniturile pe camera disponibila (REVpar) au scazut chiar si in Bucuresti in ultimii patru ani. In afara de recesiune, cresterea ofertei hoteliere din Bucuresti este de asemenea responsabila de deteriorarea indicatorului REVpar.
"Turismul este un sector economic foarte competitiv, iar Romania trebuie sa-si puna lucrurile la punct pentru a atrage un numar mai mare de turisti straini. Acest lucru nu va fi usor, avand in vedere ca tarile din regiune investesc masiv in dezvoltarea industriilor lor turistice. Romania ar putea utiliza o strategie de marketing diferita, promovandu-se drept o tara inca neafectata de efectele secundare ale turismului de masa, pozitionandu-se drept o destinatie de aventura pentru turistii interesati sa se abata de la traseele aglomerate” a concluzionat Andrei Cretu.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare