Taxa auto: Sase ani de modificari, controverse si scaderi semnificative ale vanzarilor de masini noi

Data publicarii: 20-02-2013 | Auto

Romanii continua sa prefere masinile second-hand la sase ani de la crearea taxei auto, al carei scop fusese in anul adoptarii, 2007, reducerea poluarii prin descurajarea inmatricularilor de masini 'la mana a doua'.

Anuntul recent facut de ministrul Mediului si Schimbarilor Climatice, Rovana Plumb, referitor la intrarea in vigoare a timbrului de mediu incepand cu data de 15 martie 2013, a adaugat un alt punct in istoricul controversatei taxe auto, modificata pana acum de noua ori si pentru care Romania a riscat chiar declansarea unei proceduri de infringement din partea Comisiei Europene.

Conceputa si gandita in anul 2006 de fostul ministru al Finantelor, Sebastian Vladescu, ideea de taxa auto a fost cuprinsa intr-o lege, in premiera, la 1 ianuarie 2007. Este anul in care romanii care erau obisnuiti sa-si cumpere o masina rulata din Germania la un pret bun primesc prima lovitura. Pe de alta parte, autoritatile de la Bucuresti primesc prima atentionare din partea Comisiei Europene care anunta ca taxa este'discriminatorie' si solicita renuntarea la aplicarea acelei legi. Cu toate acestea, Bucurestiul nu renunta, iar rezultatul la final de an a fost si cel mai bun de pana acum in privinta inmatricularilor de masini noi (312.532 unitati) vs. masini second-hand (123.842 unitati). Spre sfarsitul anului 2007, forul european transmite Romaniei o a doua atentionare de infringement, practic ultimul pas inaintea Curtii Europene de Justitie. 

Inceputul anului 2008 sta sub semnul unor serii de modificari si proiecte noi ale taxei auto, concretizate incepand de la 1 iulie intr-o noua formula. Este momentul in care se iau in calcul pentru plata taxei o serie de elemente: vechimea masinii, capacitatea cilindrica, norma de poluare si emisiile de CO2 inscrise in cartea tehnica. Tot din acel moment, incepe aventura restituirii unor sume de bani pentru cei care au platit taxa auto inainte de 1 iulie 2008, intrucat s-a considerat ca varianta anterioara fusese ilegala. In noiembrie, Guvernul aproba o exceptie la noua lege, respectiv ca, pana la finalul anului 2009, sa fie scutiti de la plata taxei posesorii de masini noi Euro 4 cu motor de sub 2.000 cmc. Lucrurile nu s-au oprit aici, iar in decembrie Guvernul de la acea vreme decide sa tripleze valoarea taxei de poluare pentru vehiculelor second-hand de import. Apare, astfel, moda inmatricularilor de masini in Bulgaria, unde cuantumul taxei auto era semnificativ mai mic decat in Romania. Consecinta? Datele statistice de la finele anului 2008 arata o dublare a inmatricularilor de masinii rulate fata de anul anterior, pana la 300.885 unitati. In acelasi timp, romanii nu s-au mai inghesuit sa cumpere masini noi, numarul unitatilor inregistrate fiind de 285.504 unitati, in scadere cu 8,65% comparativ cu 2007. 

Efectele cresterii importurilor de masini rulate, pe fondul nemultumirilor din piata, determina Guvernul ca, in februarie 2009, sa modifice Legea referitoare la taxa de prima inmatriculare in favoarea celor care isi doreau sa achizitioneze asemenea autovehicule. Cuantumul scade, astfel, cu aproape o treime. Cifrele sfarsitului de an releva o scadere a inmatricularilor de masini vechi fata de 2008 (de la 300.885 unitati la 212.900 unitati), dar si o diminuare de 60% a inmatricularilor de autovehicule noi, pana la 116.016 unitati. 

In 2010, revine in discutie scutirea de la plata taxei auto a masinilor Euro 4 cu motor de sub 2.000 cmc, iar la atentionarile Comisiei Europene se reintroduce aceasta taxare. Ministrul Mediului de la acea vreme, Laszlo Borbely, inainteaza ideea majorarii taxei auto incepand din 2011. Pana atunci, insa, in luna decembrie a aceluiasi an, Guvernul aproba o noua crestere a taxei pentru masinile vechi. Statistica valabila pentru anul 2010 arata ca numarul de masini noi inregistrate in Romania a continuat sa scada pana la 94.541 unitati, in timp ce inmatricularile de masini second-hand inregistreaza o crestere usoara fata de anul 2009, respectiv 214.606 unitati. 

In 2011, autoritatile romane sunt nevoite sa schimbe din nou taxa auto, pe fondul unor nemultumiri venite din partea Bruxelles-ului. Astfel, in aprilie, Curtea de Justitie a Uniunii Europene decide ca taxa auto este discriminatorie, iar o luna mai tarziu se introduce obligativitatea de plata a taxei pentru toate masinile inscrise in Romania inainte de 1 ianuarie 2007 in cazul revanzarii acestora. Controversele si nemultumirile revin in prim-plan atat din partea jucatorilor din piata auto, cat, mai ales, din punctul de vedere al soferilor. Anul 2011 inregistreaza la final un declin al inmatricularilor de vehicule noi (aproape 82.000 de unitati), in timp ce pe segmentul masinilor rulate numarul acestora ajunge la 94.000 de unitati. 

Incepand cu data de 1 ianuarie 2012, valoarea taxei auto este diminuata tinand cont si de hotararea Curtii Europene de Justitie. In acelasi timp, legea prevede restituirea celor care au achitat taxa unei diferente intre valoarea din acel moment si versiunile impuse dupa 1 iulie 2008. Ulterior, Guvernul suspenda pana la 31 decembrie 2012 aceasta formula a taxei. Pe fondul acestor schimbari, in decursul anului trecut se inmatriculeaza 72.179 masini noi si 175.000 rulate. 

Anul 2013 debuteaza cu reintrarea in vigoare a taxei auto suspendata initial pana la sfarsitul lui 2012. Practic, aceasta prevede o reducere cu 25% a taxei pentru autovehiculele cu motor Diesel prevazute din constructie cu filtru de particule. In plus, cei care, de la 1 iulie 2008, au platit o taxa mai mare decat cea rezultata din aplicarea legii in vigoare pot solicita restituirea sumelor reprezentand diferenta de taxa platita. 

Forma taxei auto aflata, in prezent, in vigoare va fi inlocuita, incepand cu 15 martie, de Timbrul de mediu dupa ce Guvernul a adoptat, in sedinta din 19 februarie, Ordonanta de urgenta in acest sens. In actuala formula de calcul, noul timbru de mediu mentine cote similare celor din prezent pentru tehnologia Euro 5 si mareste cotele pentru tehnologiile Euro 4 si Euro 3. Pentru masinile cu masini cu motorizari non-Euro, Euro 1 si Euro 2, valoarea timbrului de mediu va scadea fata de nivelul cuantumului actual. 

Timbrul de mediu se aplica pentru autovehiculele din categoria M1, M2, M3 cu precizarea ca pentru categoria de autoturisme cu norma de poluare Euro 5, Euro 4 si Euro 3 formula de calcul ia in proportie de 100% emisia de CO2, iar pentru autoturismele cuprinse in normele de poluare non-euro, Euro 1 si Euro 2 se aplica actuala formula prevazuta prin Legea 9/2012, ce ia in calcul capacitatea cilindrica. Pe de alta parte, taxa creste pentru masinile Euro 3 si Euro 4 in cazul versiunilor diesel, intrucat, potrivit ministrului Mediului, 'emisiile din pulberi sunt mai mari in cazul masinilor pe motorina'. 

Un element de noutate adus de ordonanta adoptata de Guvern este ca persoanele care doresc sa cumpere masini electrice vor beneficia de un ecotichet in valoare de 2.500 de euro. 

Totodata, vor plati noua taxa toate institutiile publice, cu exceptia autovehiculelor apartinand Salvarii, Pompierilor, Corpului Diplomatic, dar si a persoanelor cu handicap, Fortelor Armate, Politiei, Jandarmeriei, fortelor de securitate ale statului. Pe de alta parte, nu vor mai plati timbrul de mediu cei care au achitat acest tip de taxa in anumite forme. 

Persoanele care au dat statul roman in judecata pentru restituirea taxei incasate ilegal si carora li s-a restituit contravaloarea taxei, precum si cei care au inmatriculat autoturismele fara achitarea taxei vor plati noul timbru la prima vanzare a masinii. Pentru masinile revandute in afara Romaniei, statul va returna o taxa reziduala, calculata in functie de perioada de utilizare. 

Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) estimeaza ca piata auto romaneasca va creste cu 5% in 2013 fata de anul 2012.

Sursa: AGERPRES