Noua taxa auto: Cum vor fi afectate vanzarile de masini noi si second-hand de timbrul de mediu

Data publicarii: 01-03-2013 | Auto

  Introducerea noii taxe auto, denumita timbrul de mediu, va afecta piata auto din Romania, atat in ceea ce priveste masinile noi, cat si cele second-hand.

Guvernul a adoptat prin ordonanta de urgenta noul timbru de mediu pe 19 februarie, ce va fi aplicat incepand cu data de 15 martie. Birul se va plati o singura data pe toata durata de functionare a autovehiculului, indiferent daca este vandut de mai mai multe ori. 

Timbrul de mediu va lua in calcul doar emisiile poluante de dioxid de carbon, fata de vechea varianta, in care acestea aveau o proportie de doar 30% la stabilirea taxei auto. 

Noua formula de calcul duce la o crestere medie a taxei pentru cumparatorii masinilor Euro 3 si 4. In schimb, cei care vor achizitiona masini Euro 1, Euro 2 si non-euro, care sunt mai poluante, vor plati o taxa auto la un nivel mai mic decat cel de pana acum. Motivul comunicat de Ministerul Mediului este acela ca sunt vechi si ca au o durata de viata mai mica, deci vor polua o perioada mai scurta de timp decat cele Euro 3 si 4.

In plus, timbrul de mediu este mai mare pentru autovehiculele pe motorina decat cele pe benzina, iar masinile electrice sunt scutite de plata taxei auto, deoarece ele nu polueaza.

Potrivit Ministerului Mediului, prin noua formula de calcul a taxei auto se doreste impulsionarea achizitiilor de masini noi.

Taxa auto 2013: Timbrul de mediu, aprobat de Guvern - Cum arata si de cand va fi aplicat

Noua taxa auto va afecta, fara indoiala, evolutia pietei auto in 2013, considera Sergiu Gamureac, Director Executiv Auto.ro, principala piata lovita fiind cea second-hand.

"Avand in vedere diferentierea timbrului de mediu intre motoarele pe benzina si cele pe motorina pentru normele Euro 3 si 4, ne putem astepta la o scadere a numarului de masini second-hand importate, taxele pentru motorina fiind sensibil mai ridicate (peste 50%)", a precizat acesta, pentru Ziare.com.

In aceste conditii si tinand cont de faptul ca peste 55% din parcul auto are peste 10 ani vechime, programul Rabla ar fi foarte util, potrivit lui Sergiu Gamureac. 

Numarul de masini second-hand importate in Romania a crescut cu 56% in prima luna a anului curent, ajungand la aproape 18.000 de unitati, de la cele 11.500 de unitati inscrise in prima luna a anului trecut.

Integral in Ziare.com