Training pentru firmele romanesti care vor sa intre pe piata chineza, la Camera Nationala

Data publicarii: 01-03-2013 | Afaceri

Camera de Comert si Industrie a Romaniei in colaborare cu EU SME Centre (Centrul Uniunii Europene pentru IMM-uri) si in parteneriat cu China IPR SME Helpdesk (Biroul din Beijing de Asistenta al IMM-urilor pentru Drepturi de Proprietate Intelectuala) a organizat seminarul intitulat sugestiv China- Oportunitati de afaceri pentru firmele romanesti, la care au participat peste 100 de oameni de afaceri.

In deschiderea evenimentului, Dna Cornelia Liliana Stefanescu, Sef Cancelarie si al Exeacutivului Camerei Nationale, a transmis mesajul ES Presedintele Camerei de Comert Nationale, Domnul Mihail M. Vlasov, in care a subliniat rolul Camerei de Comert si Industrie a Romaniei, al Sistemului Cameral din Romania, "prin excelenta partenerul natural al sectorului privat si al sectorului public”, in identificarea "alternativelor de dezvoltare economica pentru realizarea unui spatiu efectiv de cooperare economica si a unui mediu de afaceri dinamic”.

China si comunitatea de afaceri chineza reprezinta o provocare in actualul context global, asa cum reiese si din tabloul cresterii economice prezentat de Dl Zsolt Takacs, EU SME Centre Expert si Dl Michal Klaczynski, China IPR SME Helpdesk Expert. China a reusit in 2011 sa depaseasca economia Japoniei si sa ajunga pe locul 2 mondial, dupa SUA, inregistrand si cresteri spectaculoase ale veniturilor populatiei, de peste 40 % intr-un singur an, in contextul unui program ambitios de a ajunge la un venit mediu de 6.000 euro in 2010. China este si cea mai mare piata de autovehicule din lume si tara cu cei mai multi utilizatori de telefonie mobila, a doua piata de retail, care se desfasoara in mare masura online, si, nu in ultimul rand, cea mai mare piata pentru produsele de lux.

Expertii au subliniat preocuparea majora pentru dezvoltarea infrastructurii, in general, China fiind cel mai mare consumator de ciment, cu tendinta de a grupa marile orase in clustere. Energia si mediul inconjurator sunt subiecte tot mai importante pe agenda publica, China devenind un mare producator de energie verde, in special solara si oferind oportunitati de business in acest domeniu, cu obligatia din partea investitorilor straini de a se asocia cu o companie locala.

Aspectele specifice legate de modul in care trebuie inregistrate si protejate marcile, cum se aplica dreptul de proprietate intelectuala si, mai ales, aspectele legate de cultura antreprenoriala si abordarea unei relatii comerciale contractuale cu un partener chinez, au facut obiectul dialogului sustinut de Dl Michal Klaczynski.

Cu toate acestea, din cele 24 milioane de IMM-uri inregistrate pe Piata Unica Europeana, numai 13% fac operatiuni comerciale in afara UE, iar, dintre acestea, numai 250.000 IMM-uri exporta in China. Intreprinderile din Franta, Germania, Italia, Polonia, Spania si Marea Britanie asigura 70% din exportul european, valoarea exporturilor romanesti catre China fiind mult sub media UE. 

Nevoia de a facilita accesul pe piata chineza. a determinat crearea EU SME Centre, un proiect finantat de UE, prin care se ofera consultanta confidentiala si informatii gratuite in domeniul dezvoltarii afacerilor, legislativ, al standardelor si conformitatii in resursele umane. Centrul a publicat recent si un indrumar pentru diagnostic in business Are you ready for China? (Sunteti pregatit pentru China?). Informatii despre EU SME Centre pot fi accesate la adresa www.eusmecentre.org.en

China IPR SME Helpdesk ofera consultanta pentru protejarea secretelor lor comerciale, respectiv pentru procedurile de inregistrare a inventiilor si marcilor, etc. si poate fi accesat la adresa: www.china-ipinsider.eu

Seminarul a continuat cu prezentarea unor exemple de bune practici romanesti pe piata chineza de catre Bio Terra SRL si Murfatlar Romania SA si s-a incheiat cu o sesiune de intrebari si raspunsuri si consultanta personalizata pentru firmele romanesti interesate.

Comunicat de presa