Eugen Nicolaescu: 15 mai - finalizarea procesului de reorganizare a directiilor de sanatate si caselor judetene

Data publicarii: 15-03-2013 | Diverse

Reorganizarea si restructurarea directiilor de sanatate publica si a caselor judetene va fi facuta pana la data de 15 mai, urmand sa plece efectiv in somaj cel mult 4, 5 - 6% din angajati, a declarat, intr-un interviu acordat AGERPRES, ministrul Sanatatii, Eugen Nicolaescu.

El precizeaza ca, potrivit estimarilor, prin reorganizare se vor face economii in jur de 50 de milioane de euro, bani care ar urma sa fie directionati strict catre programele nationale de sanatate. 

"Pe plan local, la nivel de judet, vom lasa un fel de birouri, de oficii, cum vreti sa le numiti, care sa aiba doua scopuri esentiale: unu - sa faca legatura cu cetateanul, un fel de relatii publice, sa fie apropiat de fapt de cetatean, si doi - sa poata sa monitorizeze la nivel local modul in care se deruleaza contractele, pentru ca ne intereseaza ca acele contracte intre casele de asigurari, care vor fi regionale sau directiile regionale, se indeplinesc conform clauzelor din contracte", a spus ministrul. 

AGERPRES: Domnule ministru, ce presupune reorganizarea directiilor de sanatate si a caselor judetene de sanatate? 

Eugen Nicolaescu: As face urmatoarea remarca si anume: desi vorbesc de reorganizarea si restructurarea sistemului sanitar de multa vreme, emotiile s-au creat acum, de curand, probabil din cauza faptului ca am anuntat un termen foarte rapid. Va aduc aminte, pentru cine are memorie, pentru ca sunt unii care nu vor sa aiba memorie, ca prima oara am anuntat o reorganizare si o restructurare a sistemului de sanatate in 2011, cand am finalizat programul PNL pe sanatate. El se gaseste pus pe site-ul PNL de doi ani. Mai departe, in toamna anului trecut, inainte de campania electorala, cand se creionau, sa spunem, directiile fiecarui partid politic, la nivelul PNL era exact aceeasi conceptie, era aceeasi abordare. In urma cu vreo luna, o luna si jumatate, am ridicat din nou aceasta problema, de aceasta data din calitatea de ministru. Va aduc aminte ca tot asa acum vreo trei saptamani ideea a fost anuntata public inclusiv de viceprim-ministrul Liviu Dragnea. In urma cu o saptamana, in Guvernul Romaniei, atunci cand a fost o discutie destul de serioasa referitoare la reducerea costurilor din toate sectoarele de activitate, nu numai din sanatate, la masa Guvernului - si e stenograma - am anuntat pe toti membrii Cabinetului, primul-ministru stiind deja despre intentiile mele cu mai multa vreme in urma, ca vom face si noi restructurare si reorganizare, chiar ceea ce nu s-a facut in ultimii 70 de ani, in sensul de a micsora birocratia la minimum posibil si, la vremea respectiva, am solicitat Cabinetului si mai ales Ministerului Finantelor, cu care se lupta toata lumea in tara asta, ca economiile care se vor realiza peste ceea ce Guvernul doreste sa ramana in sistem, sa ramana la nivelul sistemului de sanatate, pentru ca vrem sa finantam mai bine un sistem care toata lumea stie ca nu este finantat la nivelul necesar. 


AGERPRES: Cam care ar fi economiile? 

Eugen Nicolaescu: Noi am facut niste estimari - inca nu am terminat toate discutiile cu Casa Nationala, dar avem niste estimari - economiile vor duce undeva catre 50 de milioane de euro, bani pe care vrem sa ii directionam strict catre programele nationale de sanatate. Stim ca in ultimii ani au fost prost finantate programele, stim ca in ultimii ani cetateni tot mai multi au fost nemultumiti, si atunci, daca acest lucru il stim, evident ca banii pe care poti sa ii obtii suplimentar ii duci acolo unde este nevoie. Si, ca sa inchid ideea aceasta pana la capat, restructurarea si reorganizarea vizeaza anularea tuturor procedurilor birocratice care incurca sistemul, care face sistemul neprietenos cu cetateanul, cu pacientul si mai ales economiile obtinute sa fie dirijate inauntrul sistemului pentru pacient. Deci acesta este scopul nostru esential in aceasta restructurare si reorganizare. Restructurarea si reorganizarea inseamna sigur incetarea activitatii unor structuri judetene si preluarea activitatii de catre alte structuri sau sa spunem altfel departajarea acelor activitati catre mai multe tipuri de structuri. Una inseamna continuarea descentralizarii si anume preluarea unei parti din aceste activitati de catre consiliile judetene sau poate chiar consiliile locale. Am avut deja o discutie pe aceasta tema cu viceprim-ministrul Liviu Dragnea, fara sa stiu ca o sa fie ales presedinte al Uniunii Nationale a Judetelor, chiar cu presedintele CJ Vrancea, Marian Oprisan, chiar la sfarsitul saptamanii trecute. Deci discutiile acestea au fost purtate si inca o precizare pe care unii o uita sau au impresia ca s-au nascut ieri si ca pana la ei nu a mai fost nimic in aceasta tara: in urma cu aproximativ o luna m-am intalnit cu sindicatele. Le-am spus absolut tot ce am de gand sa fac, nu am ascuns nimic. M-am intalnit cu Colegiul Medicilor din Romania, cu vreo trei saptamani in urma. Le-am spus deschis, pe fata, ceea ce intentionez prin masurile acestea care fac parte din programul de guvernare. M-am intalnit cu aproape toate asociatiile de pacienti, carora nu am ezitat sa le spun ca menirea mea politica este sa deservesc cetateanul, pacientul si nu birocratia din sistem. De aceea sunt surprins cand unii se fac ca nu au auzit, nu au vazut, baga capul in pamant de frica a ce? - de frica faptului ca ar trebui sa dea si ei socoteala asa cum eu dau. Dar eu zic ca totusi, pana la urma, toti suntem parteneri si toti trebuie sa dam socoteala cetateanului roman. Unora le place, altora nu le place, mie imi place sa fie transparent. 


AGERPRES: Acum este vorba despre un numar de personal, pe care poate ca nu toate consiliile judetene pot sa il preia, de structura care se va crea noua... 

Eugen Nicolaescu: Ca sa fie clar. Spuneam asa ca parte din activitati se preiau la consiliul judetean. O alta parte din activitati cu personal se preia la structura pe care o sa o facem la nivel regional si acum vreau sa va spun si dvs ceea ce poate altii stiu, dar nu recunosc: in cadrul Directiilor Judetene de sanatate publica in prezent stiti foarte bine ca functioneaza medici si asistenti medicali. O parte dintre ei, care nu se vor regasi nici la nivel regional si nici la nivel de transfer catre judet, au capacitatea profesionala si au optiunea personala de a se duce sa se angajeze intr-un spital, la alt furnizor de servicii medicale sau chiar sa isi faca in nume personal cabinete medicale pe specialitatile medicale pe care le au. Numai putini - eu am facut un calcul, poate 4, 5, 6% din tot personalul care s-ar supune acestui proces de reorganizare, restructurare - ar putea pleca efectiv in somaj. Si pentru asta suntem in discutii cu Ministerul Muncii ca sa gasim toate procedurile legale, astfel incat oamenii sa fie cat mai mult aparati de lege, sa poata beneficia eventual de salarii compensatorii, deci tot ceea ce legea prevede. Mi-as dori ca oamenii sa primeasca absolut toate drepturile pe care legislatia din domeniul muncii astazi le prevede in acest sens. 

Pentru casele judetene, discutia inca nu am incheiat-o din punct de vedere al modului de finalizare. Pentru ca acolo cred ca lucrul cel mai important este - ca si acolo sunt multi medici si asistenti, dupa cum toata lumea stie si care iarasi isi vor putea gasi de lucru in serviciile medicale de pe plan local, unde toata lumea stie ca este penurie, este lipsa de medici si de asistenti medicali. Deci eu nu stiu de ce unii sunt atat de speriati. Poate le e frica de munca, pentru ca birocratii traiesc mult mai bine lucrand o ora - doua pe zi si restul incercand sa faca trafic de influenta sau sa ia mita, sa ia spaga, ca sa miste lucrurile dintr-o parte in alta. Eu inteleg ca este greu sa muncesti cinstit si corect, dar eu cred ca acesta este drumul si eu cred ca Romania asta trebuie sa faca. Si noi ii vom impinge pe unii cu forta, daca altfel nu inteleg. Datoria mea este sa facem ordine in sistem. Cheltuielile sunt mari, sunt multe ineficiente, multe ne-economicoase si nu se mai poate tolera o asemenea stare de lucruri. Cetateanul are foarte multe asteptari de la noi si noi trebuie sa raspundem asteptarilor cetateanului. 

AGERPRES: Ce se va intampla - va intrebam de contractul pentru furnizarea serviciilor medicale - in contextul acestor reorganizari? 

Eugen Nicolaescu: E foarte corecta intrebarea dvs si mi se pare ca datoria noastra este sa va raspundem foarte detaliat si anume: sistemul pe care l-am gandit de regionalizare ne duce la cateva lucruri importante - primul, si poate cel mai important, este ca reusim sa aducem in cadrul acestor directii profesionisti adevarati. Noi gandim ca sediul - cel putin in aceasta etapa - regiunilor sa aiba de-a face, sa spunem, cu sediile traditionale ale universitatilor - acolo unde avem catedre, unde avem personal academic foarte bine pregatit profesional, cu competenta si expertiza. Deci trecem, daca vreti, de la un stadiu amatorist la un stadiu profesionist de recrutare a personalului si in speta ne asteptam sa creasca in cateva luni de zile nivelul de calitate al serviciilor pe care le presteaza birocratia regionala catre toti cei care au nevoie de asemenea servicii. De asemenea, pe plan local, la nivel de judet, vom lasa un fel de birouri, de oficii, cum vreti sa le numiti, care sa aiba doua scopuri esentiale: unu - sa faca legatura cu cetateanul, un fel de relatii publice, sa fie apropiat de fapt de cetatean, si doi - sa poata sa monitorizeze la nivel local modul in care se deruleaza contractele pentru ca ne intereseaza ca acele contracte intre casele de asigurari care vor fi regionale sau directiile regionale daca ele se indeplinesc conform clauzelor din contracte. Si atunci sigur ca vom urmari cel putin aceste doua obiective majore, avand in vedere faptul ca in cursul acestui an ne-am propus sa micsoram si birocratia pe care, din pacate, Casa Nationala a impus-o in relatia atat cu cetateanul, cat si cu furnizorii de servicii medicale. Deci in speta ce constatam - ca avem pe plan local, judetean niste birouri, avem la nivel de regiuni Directii regionale, care sa flexibilizeze circuitul informatiilor, sa flexibilizeze deciziile, sa flexibilizeze relatia cu toti cei care au nevoie generic vorbind se sistemul sanitar romanesc. 

AGERPRES: Reorganizarea cam in cat timp se face? Ati spus ca veti spune pe site... 

Eugen Nicolaescu: In cateva zile, spuneam atunci cand s-a declansat aceasta, as numi-o eu, emotie nationala, ca in cateva zile se vor afla detalii. Incepand de vineri seara, vom pune pe site-ul Ministerului Sanatatii, pe rand, toate proiectele legislative care vor sta la baza reorganizarii si restructurarii si pot sa o spun precis ca am avut, dupa sedinta de Guvern, o discutie separata, atat cu viceprim-ministrul coordonator al administratiei publice locale, cat si cu primul-ministru, modalitatile concrete in care sa ducem mai repede actele normative spre aprobare. Sigur, in respectarea intru-totul a prevederilor legale, ma refer aici la transparenta decizionala, si realizarii dezbaterilor publice absolut necesare. In consecinta, vineri, sambata, duminica vor fi puse pe site-ul ministerului toate aceste proiecte de acte normative, pentru ca, in urmatoarele zece zile, mi-am pus deja in agenda, sa realizez dezbaterile publice cu sindicatele, cu Colegiul Medicilor, cu asociatiile profesionale si mai ales cu asociatiile de pacienti. Dupa ce le vom finaliza, o saptamana - zece zile, vom da forma finala a actelor normative si, in functie de prioritatea unora sau altora, le vom promova in regim de urgenta pe unele sau in regim obisnuit pe altele, astfel incat la 31 aprilie sau cel mai tarziu, mi-am propus eu, in 15 mai sa putem sa incheiem tot procesul de reorganizare si restructurare. De ce spun asta, pentru ca orice zi care va trece peste aceste termene inseamna ca economiile pe care le intentionam se vor micsora, pentru ca acele cheltuieli se vor produce si nu poti sa mai beneficiezi de acei bani, iar eu in continuare ma uit cu multa teama ca multi oameni se vor uita la noi ca le-am promis ceva si nu le-am indeplinit promisiunile si asta mi-e cel mai greu sa suport: sa creada oamenii ca i-am amagit. De aceea vreau sa grabesc procesul, ca omul sa vada ca facem ceva pentru el. 

AGERPRES: Deci, pana la aceasta data, nu se incep contractarile? 

Eugen Nicolaescu: Va dati seama ca noi trebuie sa facem absolut toata aceasta miscare in baza unor acte normative si in functie de cum le vom scoate pe unele sau pe altele, unele vor produce efecte pe etape, astfel incat sa finalizam procesul pana la 15 mai. Deci luati finalizare proces 15 mai. 

AGERPRES: Sindicatele spun, pe surse, ca au promisiuni din partea premierului ca nu se va atinge nimeni de personal. Ati facut aceasta promisiune? 

Eugen Nicolaescu: Eu nu stiu de o asemenea promisiune, nu stiu si nici premierul nu mi-a solicitat... 

AGERPRES: Pe surse va rog... 

Eugen Nicolaescu: Nu mi-a solicitat asa ceva. Eu i-am spus dlui Victor Ponta ca, din punctul meu de vedere, reforma pe care o facem este o reforma foarte grea, este o reforma care, pentru unii, dar putini, foarte putini, va produce si o serie de dureri. Nicio reforma nu se face aplaudand sau zambind. O reforma presupune intr-adevar un rol si lucruri dureroase. Eu sper sa fie cat mai putine.

AGERPRES: Se mai comenteaza ca Guvernul a dat acel procent care se cuvenea angajatilor pensionarilor, dar ca acum cauta bani si gaseste alta metoda, aceea de a renunta la personal si a da oamenii afara. 

Eugen Nicolaescu: Eu cred ca este o abordare gresita, pentru ca Guvernul nu da oameni afara ca vrea. Guvernul spune 'haideti sa vedem cum consumam banul public al tuturor cetatenilor'. Pentru ca banul public nu e, sa spunem, al 4.000 de cetateni care lucreaza in sistemul sanitar si vor fi someri. Banul public este al tuturor milioanelor de romani care sunt contribuabili si Guvernul, ca gestionar in numele cetatenilor al banului public, trebuie sa se uite cum se cheltuieste fiecare leut, iar datoria mea acum, de administrator de sistem medical, este sa fiu atent ca fiecare leut sa fie bine gospodarit, astfel incat, daca noi constatam ca e o mica risipa, aceea sa fie inchisa, robinetul acela sa fie inchis, chiar daca vor fi nemultumiti sapte oameni. Dar decat sa nemultumesti 20 de milioane de oameni, mai bine inchizi robinetul pentru sapte oameni. Eu cred ca asa este corect. Sigur, nu este totdeauna emotional multumitor, dar este corect, iar eu in viata am invatat sa fiu un om corect, sa aplic principii corecte si atunci sigur ca pe un principiu corect sunt unii multumiti, unii nemultumiti, dar daca principiul este corect nimeni nu are ce reprosa. 

AGERPRES: Revenind la contractul-cadru. Ce noutati aduce el? 

Eugen Nicolaescu: La contractul-cadru as vrea sa nu va dau astazi prea multe amanunte pentru ca el intra in Guvern abia saptamana viitoare. Speram ca astazi - maine sa obtinem ultimele doua avize si luni sa poata fi inclus pe ordinea de zi a sedintei de Guvern de miercuri. Va pot spune numai ca am incercat sa facem mai multa ordine. Cand spun asta inseamna ca, de asemenea, banul public am considerat ca de multe ori a fost dirijat dupa criterii arbitrare si nu dupa criterii obiective si am sa va dau un exemplu simplu: au fost spitale de urgenta de cel mai inalt nivel, care primeau bani mai putini ca tarif de decontare decat un spital orasenesc sau municipal. Asta arata ca modul in care se facea decontarea se facea dupa alte criterii decat cele de competenta, cele de profesionalism si cele mai ales de complexitate a cazurilor pe care le rezolvau unele sau altele dintre spitale. Mi se pare nefiresc sa iti bati joc de un spital care face cele mai complexe servicii medicale dandu-i un tarif mic, iar celalalt sa fie avantajat si asta se numeste nu numai discriminare, se numeste chiar fraudare a banului public. Contractul-cadru va face ordine, cel putin din acest punct de vedere. Si mai sunt cateva alte prevederi, dar cred ca o sa le discutam dupa ce contractul-cadru trece prin Guvern, pentru ca nu as vrea sa ma antepronunt inainte ca el sa fie vazut totusi de membrii Guvernului. 

AGERPRES: Ati amintit de pachetul de baza care este extrem de important. 

Eugen Nicolaescu: O, Doamne! de cati ani se vorbeste despre el. 

AGERPRES: Este Romania pregatita sa faca fata la doua categorii de asigurati - cei care au bani si isi permit sa plateasca in plus si cazurile sociale care nu au cum sa isi acopere? 

Eugen Nicolaescu: Eu cred ca viziunea pe care noi o avem asupra modului de functionare a pachetelor de servicii medicale exact si acest lucru incearca sa il rezolve. Si anume: pachetul de servicii medicale de baza la care am inceput sa lucram se va numi probabil, in final, un pachet social, adica va cuprinde o gama de servicii medicale absolut esentiale pentru viata omului, indiferent ca acest om are sau nu are venituri, indiferent ca acest om este, cel putin in acceptiunea actuala, asigurat sau nu, dar statul, prin Constitutie, are datoria sa ii asigure aceste servicii care sa ii salveze viata. Acest pachet este un pachet micut, este un pachet care probabil nu va satisface pe toata lumea, dar este un pachet care se va incadra in bugetul pe care Romania si-l poate permite. De asemenea, noi vrem, spuneam de viziune, vrem ca pachetul de servicii medicale de baza sa intre concomitent, impreuna cu pachetul suplimentar de servicii medicale, de data aceasta din asigurari private. Asigurari private pe care si le pot permite macar cel putin 4,5 - 5 milioane de contribuabili care obtin venituri din munca lor. Noi mai intentionam ceva la pachetul suplimentar din asigurari private si anume ca o parte din polita de asigurare sa fie deductibila din impozitul pe venit, ceea ce sigur ca il face si atractiv, dar il face si accesibil si intareste, sa spunem, constiinta omului ca incepe si el insusi sa aiba grija de sanatatea lui, ceea ce eu cred ca asta lipseste din educatia permanenta, din nefericire, a romanului. 

AGERPRES: Ati facut-o dvs prin programul acela. 

Eugen Nicolaescu: Dar s-a uitat de atunci din pacate. Vreau sa va spun - colegii mei aici de fata ma intrebau in adunarile in care ma vedeau de ce nu se mai intampla programul sau cand il reluam. 

AGERPRES: Oamenii au ramas, sa stiti, se duc o data pe an si isi fac analizele... 

Eugen Nicolaescu: Unii au mai ramas. Dar eu sper ca, de la anul incolo, sa vedem ce se intampla cu acel program, cum il putem resuscita, sub ce forma si mai ales dupa ce vom avea pentru prima oara rezultatul final al analizei modului in care s-a derulat si ce concluzii ne-a adus. M-as intoarce la ce va spuneam si anume: cred ca macar acele milioane de oameni care isi vor putea permite pachetul suplimentar din asigurari private vor intelege ca este in folosul lor sa faca aceste asigurari. Daca pachetul de baza va fi asigurat integral de serviciul public, pachetul suplimentar din asigurari private va fi asigurat prin concurenta de data aceasta fie de sistemul public, fie de cel privat. Ceea ce eu cred ca va duce la cresterea calitatii. 

AGERPRES: Si de public, si de privat. 

Eugen Nicolaescu: Exact. E vorba de concurenta. Cine va veni cu tarife mai bune, cine va veni cu o oferta de calitate mai buna atunci sistemul privat de asigurari va fi cel care va decide pe ce criterii foarte obiective cui va da un pachet mai mare sau mai mic pentru asigurati mai mult sau mai putin. Pentru ca despre asta discutam aici. 

AGERPRES: Dar aveti in vedere si organizarea acestei agentii care se ocupa de asigurarile private? 

Eugen Nicolaescu: Nu este problema Ministerului Sanatatii sa faca asigurari private, este vorba ca noi trebuie sa legiferam modul in care se va implica Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, cea care va trebui - si de asta trebuie sa facem o lege, si am vorbit deja cu presedintele Comisiei sa punem in lege - ca la nivelul acestei structuri care se ocupa integral de reglementare in domeniul asigurarilor in Romania sa existe o directie speciala pentru asigurari de sanatate si care sa isi rezolve toate problemele de supraveghere, de monitorizare, de contractare, de gestionare de fapt a sistemului de asigurari private. Nu uitati ca majoritatea societatilor de asigurari din Romania au si structuri teritoriale. Uneori au aproape in toate orasele mai mari sau mai mici din tara. Deci va fi un sistem foarte usor accesibil pentru cetatean. Eu cred ca aceasta este, daca vreti, o a doua mare schimbare fundamentala pe care o vom introduce in acest an in sistemul sanitar romanesc. 

AGERPRES: Pentru ca ati vorbit de bani si de economii si de posibilitati de a atrage bani in sistem, ar putea fi o sursa turismul medical? 

Eugen Nicolaescu: Ma gandesc ca da, dar eu as spune mai mult decat turism medical, eu as spune mult mai mult. Si anume, pregatirea Romaniei si acum nu mai vorbesc de sistemul sanitar romanesc, vorbesc de pregatirea Romaniei de a reusi sa devina un furnizor de servicii medicale pentru terti si mai ales de export de servicii medicale. Si deja saptamana viitoare o sa am o intalnire cu doamna ministru Grapini pe un proiect de lege referitor la resuscitarea statiunilor balneoclimaterice. Sigur ca aici interesul doamnei Grapini e pe turism, interesul meu este pe modul in care putem sa revigoram serviciile medicale din aceste statiuni, care cu multi ani in urma erau frecventate de turisti intr-un mod foarte mare. Unele dintre ele sunt in paragina, altele sunt vai de mama lor, eu cred ca trebuie sa existe o politica de incurajare a investitiilor acolo si, evident, daca vom avea investitii, atunci noi, partea Ministerului Sanatatii, trebuie sa ne ocupam de a avea asigurata forta de munca din cea mai calificata si care sa vorbeasca limbi straine, ma refer la medicii specialisti, ma refer la asistenti medicali, sigur ca va trebui sa creionam un program national sa vedem cat dureaza investitiile si noi sa vedem cand ne pregatim personalul, ca atunci cand investitia este gata si personalul sa fie pregatit. Deci, daca vreti turism medical luati-va acest sens mai larg, un program national de export de servicii medicale. Si o a doua remarca: stim foarte bine ca din toamna intra in functiune directiva privind serviciile transfrontaliere si atunci serviciul medical romanesc, din punctul meu de vedere, avand costuri mai mici si avand tarife mai mici decat sunt in Occident, chiar ar putea sa devina atractiv - sistemul sanitar romanesc public si privat - pentru foarte multi cetateni europeni. 

AGERPRES: O ultima intrebare domnule ministru, vorbiti despre Agentia Nationala pentru Programe. Urmeaza sa se infiinteze. Cum va fi ea structurata, cum vor arata programele care vor ramane? 

Eugen Nicolaescu: In acest moment stiu ca, din pacate, sistemul sanitar romanesc nu poate fi finantat mai mult, iar in 2013, incerc sa va aduc aminte, avem foarte multe probleme, mai ales de plata de arierate. Deci o parte din banii pe care i-am fi putut duce pentru imbunatatirea unor programe, din pacate trebuie sa platim arierate si trebuie sa spunem deschis si clar ca toata lumea sa stie: avem o paguba de 4,5 miliarde de lei in sistem. Guvernul a zis 'domne, platim 3,5 miliarde anul asta si mai lasam un miliard pentru la anul'. Dar problema mea este sa nu mai facem arierate nici anul acesta, pentru ca altfel si la anul va creste volumul de arierate si nici la anul nu vom avea vreo speranta ca putem sa crestem volumul de fonduri financiare pentru programe de sanatate. Cu alte cuvinte, incep sa spun ca programele de anul acesta vor fi aproape la nivelul anului 2012, deci fara imbunatatiri substantiale, probabil ca din ce facem economii ca urmare a restructurarii si reorganizarii vom putea sa finantam aproape de necesar, va rog sa remarcati ce spun acum, aproape de necesar programul de oncologie, care este cel mai sensibil din toate programele pe care le avem, urmand ca Agentia Nationala de Programe, care asa cum va spuneam putin mai devreme va putea sa intre in functiune undeva la 15 mai in cursul acestui an, sa faca evaluarea tuturor programelor, sa faca o analiza serioasa a ceea ce trebuie sa continuam, ceea ce trebuie sa renuntam si ce trebuie sa se dezvolte in continuare, daca e nevoie sa creasca preventia, daca e nevoie sa creasca tratamentul, daca e nevoie sa se finalizeze cu ingrijiri de paliatie sau ingrijiri la domiciliu sau la altele. O singura idee vreau sa subliniez aici: Agentia Nationala de Programe trebuie sa ne propuna programe care sa cuprinda tot spectrul de proceduri - de la intrarea, de la depistarea riscului unui cetatean si pana la iesirea lui din program. Numai atunci un program va putea sa produca efectele pe care noi le asteptam - depistezi riscul, fac preventie, il includ pe bolnav in tratament, il duc in paliatie sau ingrijire la domiciliu pana cand acel om iese din program. Si atunci vom sti ce se intampla cu pacientul, dar aici este al doilea lucru esential pe care trebuie sa il spunem: Agentia Nationala de Programe va trebui sa puna in functiune registrele nationale. Fara registre nu vom sti niciodata ce se intampla cu banii din sistem. Este o mare responsabilitate pe care i-o dam agentiei, de aceea o si infiintam ca o structura distincta, ca sa stim cine are responsabilitate si vrem ca ea sa aiba management profesionist si management national de programe. Si cand dvs, ziarist, o sa spuneti 'am o problema de diabet', veti sti ca va duceti la X, care este managerul national al programului de diabet, si el trebuie sa viseze acel program in orice moment, in orice clipa si sa dea toate informatiile necesare. 

AGERPRES: Ati pomenit de ingrijirea la domiciliu si paliatie. Este un domeniu destul de delicat, la noi nu se prea pune accent pe asta, multi pacienti care sunt in faze terminale, apartinatorii, nu stiu unde sa se duca cu ei. Acum biserica si-a facut si ea niste centre de ingrijiri... 

Eugen Nicolaescu: Sa spunem ajutor social mai degraba, cu ingrijiri. Va aduc aminte, cam prin anul 2008, de un protocol de colaborare semnat intre Ministerul Sanatatii si Prea Fericitul Patriarh Daniel. Am luat deja legatura cu cabinetul domniei sale si urmeaza sa ne vedem si sa actualizam acest protocol. Cand va fi finalizat, vom putea face, evident, atunci si declaratii publice pe aceasta tema. Vom vedea la vrea respectiva, nu vreau sa ma exprim inainte de a discuta cu Prea Fericitul, ca asa cred ca este corect, vreau sa am o relatie frumoasa si normala cu domnia sa, asa cum a fost si pana acum.

Sursa: AGERPRES

Ultimele stiri pe BankNews.ro: