DPAD 2013: Piata locala de publishing si advertising online creste anual si migreaza catre noile tehnologii mobile
Data publicarii: 15-05-2013 | Media
Piata locala de publishing si advertising online migreaza catre noile tehnologii, care schimba constant strategia jucatorilor din piata. Puternic influentati de noile tendinte din domeniu, de audiente diverse, dar si de uneltele pe care le au dispozitie pentru a se face remarcati in peisajul media autohton, acestia s-au reunit marti, 14 mai 2013, in cadrul celei de a treia editii Digital Publishing & Advertising Day (DPAD).
In cadrul conferintei, Cristian Tomescu, Manager Marketing, Communication and Business Development PwC Romania, a prezentat cateva statistici legate de piata de publicitate online romaneasca. In 2012, valoarea totala a acesteia s-a ridicat la 98,6 milioane de lei, in crestere cu 7% fata de 2011. Anul trecut, 53% din venituri, respectiv 52 de milioane de lei au fost realizate in ultimele sase luni.
O crestere similara de 7% a fost inregistrata in 2010, cand piata a urcat la 91,8 milioane de lei, potrivit studiul realizat de PwC Romania in parteneriat cu filiala locala a IAB.
"Piata de profil a crescut cel mai mult in 2008, cand a inregistrat un plus de 70% comparativ cu anul anterior, pana la 72,4 milioane de lei, pentru ca apoi sa scada cu 10% si sa revina pe crestere (cu 32%) in 2010”, a declarat Cristian Tomescu.
Cel mai des utilizate formate publicitare online in 2012 au fost cele embed (47,66 milioane lei), urmate de cele interuptive (17,18 milioane lei) si de continutul sponsorizat.
Companiile care au investit cel mai mult in publicitatea online in a doua jumatate a anului trecut au fost cele din industria de telecomunicatii, cu 5,86 milioane de lei, urmate de cele din zona financiara - 4,32 milioane de lei - si auto (3,06 milioane de lei).
Continutul media se adapteaza asteptarilor tot mai ridicate ale publicului
Principalele motive care au stat la baza cresterii industriei de publicitate romanesti sunt acelea ca publicul si continutul media s-au schimbat. Petrisor Obae, fondator al Paginademedia.ro, a aratat cum online-ul s-a transformat "dintr-un sector dat la o parte, care primea cea mai mica felie din publicitate in urma cu cativa ani, intr-o industrie reala, careia este important sa i se acorde aceeasi atentie si importanta, atat de catre advertiseri, cat si de cititori”.
De aceeasi parere este si Cristina Bazavan, jurnalist freelancer, bazavan.ro, care a explicat cum s-au modificat asteptarile oamenilor in ceea ce priveste informarea si cum, in viitor, se va ajunge la furnizarea de informatii condensate, coerente si care apeleaza la emotie, prin canale noi, de la telefoane la tablete sau chiar televizoare.
In acest context, Traian Nastase, Digital Marketing Senior Consultant, GfK Romania, a precizat ca gradul de utilizare al internetului pe mobil in Romania a fost 14% in 2012, in timp ce consumul total de internet in primul trimestru din 2013 a ajuns la 51,2%, de la 49% anul trecut.
"Piata locala de smartphone-uri s-a cifrat la 995.000 de unitati, in 2012, in crestere cu 37%, iar cea a tabletelor a avut un avans de 390%, la 270.000 de bucati”, a spus Nastase.
Mihaela Ganciu, Direct Sales Manager, SimPlus, a exemplificat cum s-a modificat industria de mobile marketing si cum smartphone-ul a ajuns sa fie un canal tot mai folosit pentru a promova continuturi diverse, legate de servicii precum Phone Joker (care apeleaza un numar scurt ce permite schimbarea vocii) sau aplicatii mobile care comanda taxi prin SMS.
Toate aceste date stau la baza transformarii industriei de publishing si advertising online din Romania si fac trecerea catre mobile. Dupa cum a exemplificat si Tomasz Musial, Regional Manager CEE, AdServer, in cadrul DPAD 2013, bannerele au devenit "agresive, interactive, amuzante” si, nu in ultimul rand, adaptate pentru orice platforma. Conform acestuia, noile forme de publicitate online economisesc timp si bani advertiserului si sunt menite sa creeaze o legatura puternica cu utilizatorii.
Si Elisabeta Moraru, Industry Manager, Google Romania, a explicat, folosind exemplul YouTube, care s-a lansat oficial pe piata locala in data de 25 aprilie 2013, cum publicitatea poate capata noi valente in momentul de fata.
"Pentru a ne adapta publicului actual, care nu mai este fidel televizorului si vrea sa detina controlul absolut asupra vietii sale, trebuie sa apelam la noile tehnologii. Acestea ne permit sa targetam mai bine consumatorii, in functie de varsta, sex, ocupatie etc. si sa constientizam ca video-ul si mobilul reprezinta viitorul”, a spus Elisabeta Moraru. Aceasta a adaugat ca, pentru a avea succes si a atrage consumatorul, reclamele trebuie sa fie relevante si interesante si sa starneasca curiozitatea acestuia.
Alin Popescu, fondator al Avocatnet.ro, a povestit cum a reusit sa construiasca o comunitate online prin interactiunea cu cititorii sai, prin implicarea in relatia cu acestia si feedback-ul pe care l-a primit de la ei de-a lungul timpului.
Cateva exemple de succes din peisajul media autohton prezentate in cadrul evenimentului au fost si Decat o revista, care a strans o comunitate formata din 8.000 de cititori, 600 de abonati si peste 50.000 de fani pe Facebook, dupa cum a sustinut Cristian Lupsa, editor si fondator al publicatiei, dar si revista de benzi desenate Harap Alb continua, editata in 10.000 de exemplare, o data la doua luni, la care Zitec a preluat 30% din actiuni.
Sorin Kosz, Online Publisher Realitatea Media, a aratat cum a fost implementata campania "Palate de poveste” pe site-ul Realitatea.net si ce rezultate au fost inregistrate prin articolele si link-urile de la finalul acestora, postarile de pe contul de Facebook al site-ului, inserturile text in newsletter, bannerele interactive si celelalte elemente de branding din player-ul webtv.realitatea.net/live.
Nu in ultimul rand, Lucian Daia, Lead Software Engineer, Zitec, a prezentat cum poate fi ajutata industria de publishing si advertising online de un alt serviciu inovativ, si anume cloud-ul.
"Cloud-ul inseamna flexibilitate, iar prin utilizarea sa se pot reduce considerabil costurile. Un exemplu este cel al puterii de calcul in cloud-ul Microsoft(Azure), solutie care poate fi mai ieftina cu pana la 80% fata de cele clasice de gazduire, in unele cazuri resursele fiind oferite gratis. Folosirea serviciilor de cloud computing nu se rezuma insa la economii, ci inseamna si siguranta garantata, precum si posibilitatea extinderii aplicatiilor la nivel global intr-un timp foarte scurt”, a mentionat Lucian Daia.
Evenimentul a fost organizat de Zitec, unul dintre cei mai importanti producatori locali de aplicatii software, Interactive Advertising Bureau (IAB) Romania, asociatia locala care sustine, protejeaza si promoveaza dezvoltarea industriei de publicitate online, si Agora - trust de presa specializat in tehnologia informatiei, comunicatii si afaceri. Impreuna, cei trei organizatori au creat cadrul unei intalniri in care s-au dezbatut problemele si provocarile pe care le intampina piata romaneasca de publishing si publicitate online.
Sponsorii evenimentului au fost Microsoft, Simplus, Smart AdServer. Wall-Street.ro, Realitatea.net, Paginademedia.ro, Digital IQads, SMARK au fost partenerii media ai Digital Publishing & Advertising Day 2013.
Despre editiile anterioare
Digital Publishing & Advertising Day 2012 a strans impreuna peste 120 de reprezentanti de top ai industriilor de publishing, publicitate, PR, web development si ai agentiilor de social media si a fost sustinut de speakeri de talie internationala ce au abordat teme precum trenduri, tehnologie si continut relevant. Printre vorbitori s-au numarat Romulus Maier (Managing Partner, Agora Group), Alexandru Lapusan (CEO, Zitec), Ioana Anescu (Director executiv, IAB Romania), Doru Panaitescu (Consultant independent, Marketeer. net), Andrei Tescan (Sales Manager, Gemius Research), Iulian Comanescu (Managing Partner, "Comanescu”), Valentin Oeru (Executive Manager, TradeAds Interactive), Jakub Oleksy (Country Manager Poland & CEE, Smart AdServer), Andrei Brad (Marketing and New Business Director, SimPlus), Ionel Naftanaila (OBA Project Manager, IAB Europe), Tudor Iacob (Marketing Specialist, Conectoo) si Eduard Barbu (Marketing Specialist, Cinemagia.ro).
Editia din 2011 a Digital Publishing & Advertising Day a adus pentru prima data in discutie oportunitatile pietei locale de publicitate, dar si provocarile de care se lovesc publisherii si advertiserii locali. Alexandru Lapusan (CEO, Zitec), Petru Jucovschi (Developer Evangelist, Microsoft), Mihai Nadas (CTO, Yonder), Adina Vasilescu (Digital Publisher, Sanoma Hearst Romania), Andrei Rosca (General Manager, Spada), Dorin Boerescu (CEO, 2Parale) au fost cei care au vorbit la prima conferinta DPAD.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare