Productia Dacia se apropie de 5 milioane de automobile, la 45 de ani de la inaugurarea uzinei de la Mioveni

Data publicarii: Astazi, 20-08-2013 | Auto

Productia companiei Dacia se apropie de cinci milioane de automobile, la 45 de ani de cand primul autoturism produs sub marca Dacia iesea de pe liniile de fabricatie ale uzinei de la Mioveni, in judetul Arges, in urma cu 45 de ani, pe 20 august 1968.

Potrivit datelor companiei Dacia, la finalul anului 2012 productia uzinei auto de la Mioveni totaliza 4,585 milioane automobile. Capacitatea de productie este de 350.000 de masini/an, iar statisticile Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile /APIA/ arata ca in primul semestru din 2012 au fost produse 63.735 de masini Dacia Duster, 62.957 Dacia Sandero si 54.227 Dacia Logan. 

Cel mai probabil, automobilul cu numarul 5.000.000 va iesi de pe liniile de fabricatie la inceputul anului 2014. 

Dacia a fabricat 1,959 de milioane automobile din gama 1300/1310 si derivatele sale (break, sport), 319.000 de pickup-uri (Dacia 'Papuc'), 38.000 de autoturisme Nova, 60.000 de SuperNova, 79.000 de Solenza si aproximativ 2,3 milioane de automobile Logan, Sandero si Duster. 

Activitatea Uzinei Dacia si a platformei logistice de la Mioveni a generat anul trecut 7,7% din exporturile Romaniei. Aceasta performanta claseaza Dacia pe primul loc in topul companiilor exportatoare ale tarii. In 2012, 93% din productia Uzinei Vehicule Dacia a fost exportata. 

De asemenea, aproximativ 70% din productia Uzinei Mecanica si Sasiuri este destinata exportului in uzinele din Grupul Renault. Peste 7,5 milioane metri cubi de piese au fost expediate la export, prin Directia Logistica Dacia, din 2005 pana in prezent. 

Dacia, principalul producator de automobile din Romania, a luat fiinta in anul 1966, odata cu crearea Uzinei de Autoturisme de la Mioveni. Dupa 2 ani, a fost produsa prima Dacia 1100 sub licenta Renault 8. In anul 1999, Renault a achizitionat 51% din capitalul societatii in urma procesului de privatizare, iar in prezent detine 99,43% din capitalul Dacia. Compania a parcurs un amplu program de modernizare: refacerea instalatiilor industriale, reorganizarea retelei de furnizori, reconstructia retelei comerciale, reorganizarea activitatilor si formarea angajatilor. Acestea s-au concretizat in obtinerea a trei standarde de management al calitatii, dintre care unul in domeniul protectiei mediului. 

Investitiile totale realizate de Renault la Dacia, de peste 1,6 miliarde euro, au contribuit la pozitionarea Dacia ca una dintre cele mai importante companii din economia romaneasca, cu o contributie semnificativa la produsul intern brut si la exporturile tarii. 

De la deschiderea centrului logistic Renault Industrie Roumanie - International Logistics Network (RIR-ILN) in anul 2005 si pana in prezent, volumul total de piese expediate a permis fabricarea a 2.385.000 vehicule in celelalte uzine ale grupului Renault. 

***Constructia Uzinei de Autoturisme de la Mioveni (judetul Arges) a inceput in 1966, avand la baza un acord intre autoritatile romane si producatorul francez de automobile, Renault, ce prevedea asamblarea unui model Renault sub marca Dacia. Constructia uzinei s-a incheiat intr-un timp record de doar un an si jumatate. 

La 1 iulie 1968, au inceput testele la cele 217 statii de lucru din uzina, iar doua zile mai tarziu, la 3 august a fost testat primul motopropulsor. 

Inaugurarea Uzinei a avut loc la 20 august 1968, cand s-a inceput productia modelului Dacia 1100, un model sub licenta Renault R8. Conform contractului, Renault furniza toate partile componente ale modelului, urmand ca cei de la Dacia sa le asambleze. Din 1968 si pana in 1972, aproximativ 44.000 de autoturisme Dacia 1100 au fost produse, in 1970 aparand o usoara modificare estetica la partea frontala. Dupa Dacia 1100, a urmat Dacia 1300 care a intrat in productie in august 1969, un model sub licenta R12, fiind prezentata la saloane auto de la Bucuresti si Paris. 

Intre 1970 si 1980, Dacia a dezvoltat o intreaga gama de modele. Astfel, in 1970 au aparut versiuni ale Daciei 1300 berline, iar in 1973 a fost lansat modelul break, iar in 1975 modelul Dacia 1302 (gen papuc, fabricat in 2 000 de exemplare, pana in 1982). 

Dupa expirarea licentei Renault, in 1979, Dacia a inceput un program propriu de dezvoltare. Intre 1972 si 1997, constructorul roman a realizat opt modele, ultimul - Dacia Nova - fara nici o legatura cu modelul initial, preluat de la Renault. Nova, lansat in 1995, a fost primul model Dacia proiectat si fabricat integral in Romania. 

In 1998, anul in care s-au aniversat trei decenii de la producerea primului automobil Dacia, de pe portile uzinei a iesit autoturismul cu numarul 2.000.000. In acelasi an intreprinderea a obtinut Certificatului de Atestare a Implementarii Sistemului Calitatii ISO 9001. 

La 2 iulie 1999 s-a semnat contractul de privatizare a societatii si Dacia a devenit o marca a Grupului Renault, avand ca principala misiune sustinerea dezvoltarii Grupului pe pietele emergente. 

In 2000 a avut loc lansarea modelului Dacia SuperNova, prima concretizare a colaborarii franco-romane, un autoturism echipat cu motor si cutie de viteze Renault. In aprilie 2003 a fost lansat modelul Dacia Solenza (benzina), iar din septembrie 2003 (diesel). 

Relansata, in 2004, cu modelul Logan, Dacia a devenit in ultimii ani un actor de notorietate pe piata auto europeana. Dacia a stiut sa castige increderea clientilor datorita valorilor sale: generozitate, care se traduce prin cel mai bun raport pret/spatiu interior de pe piata, fiabilitate si robustete. 

In 2005, Dacia a fost aleasa masina anului in Serbia si Muntenegru si a primit premiul Autobest, fiind cea mai bine vanduta masina din Europa Centrala si de Est, depasind modele cu traditie, ca Skoda Octavia, Renault Megane sau Opel Astra. Dacia a vandut, in 2005, 164 406 masini la nivel mondial, dintre care 134 887 Dacii Logan, 8 354 Dacii Solenza si 21 185 vehicule comerciale. Productia de automobile a atins un maxim istoric de 172 000 unitati. Dacia a primit certificarea ISO 14001 pentru mediu si a produs automobilul cu numarul 2 500 000. Tot in 2005 a fost inaugurat centrul logistic ILN Mioveni (International Logistics Network). 

Dacia Logan MCV a fost lansata in octombrie 2006 la Salonul de la Paris. Logan MCV a ajuns pe piata occidentala in ianuarie 2007, presa vestica numindu-l 'cel mai ieftin model cu sapte locuri care poate fi cumparat'. Pentru prima data in istorie, exporturile Dacia au depasit pragul de 100.000 unitati, mai exact 128.411 unitati, iar productia totala a trecut de 200.000 unitati. In cateva tari, cum ar fi Rusia si Ucraina, Logan este vandut sub sigla Renault. 

La Salonul Auto de la Bucuresti din octombrie 2007 a fost lansat modelul Logan Pick-Up. 

A urmat Salonul Auto de la Geneva, din iunie 2008, unde a fost prezentat noul model Dacia Sandero, urmat de lansarea noului Logan (iulie) si a Logan-ului MCV la Salonul Auto de la Paris (octombrie). Exporturile au ajuns in acel an la 172 886 unitati, iar vanzarile totale la 257 854 unitati. In 17 iunie 2009, a avut loc lansarea versiunii Stepway pentru Dacia Sandero. 

Dacia a lansat, la 18 martie 2010, modelul Duster. A urmat Dacia Lodgy care a fost prezentata la Salonul Auto de la Geneva din martie 2012. 

In martie 2013, Dacia si-a completat oferta si a prezentat noul Logan MCV, un break spatios la un preta accesibil, precum si seria limitata Duster Aventure, un 4X4 cu personalitate. 

Sursa: AGERPRES