De azi pot incepe procesele pentru denuntarea clauzelor abuzive din toate contractele. Mingea e la ANPC
Data publicarii: 01-10-2013 | Finante-BanciClauzele abuzive din contracte vor putea fi eliminate din toate contractele ca urmare proceselor in instanta care incep de azi inainte. Protectia Consumatorilor ar trebui sa se sesizeze din oficiu incepand de azi si sa ceara in instanta eliminarea clauzelor abuzive, acolo unde are informatii ca sunt folosite, in special in domeniul bancar.
Dupa mai multe amanari si la mai bine de sase ani de la momentul aderarii la Uniunea Europeana, statul roman pune in vigoare doua noi articole la Legea 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre profesionisti si consumatori, implementare a Directivei 93/13/CCE.
Potrivit celor doua articole (12 si 13), Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) sau asociatiile pentru protectia consumatorilor pot chema in judecata pe profesionistul care utilizeaza contracte de adeziune ce contin clauze abuzive. Instanta poate sa dispuna incetarea folosirii acestor clauze, precum si modificarea contractelor aflate in curs de executare, prin eliminarea clauzelor abuzive. De efectele unei decizii favorabile ale instantei ar urma sa beneficieze toti consumatorii afectati de practicile abuzive, fara ca acestia sa trebuiasca sa initieze actiuni separate.
Legiuitorul roman introduce astfel in legislatie prevederile articolului 7 din Directiva numita mai sus, care spune ca statele membre trebuie sa aiba mijloace adecvate si eficace pentru a preveni utilizarea in contiuare a clauzelor abuzive.
Ce este o clauza abuziva?
Legea obliga comerciantii sa aiba "clauze contractuale clare, fara echivoc, pentru intelegerea carora nu sunt necesare cunostinte de specialitate". Insa comerciantii nu se supun totdeauna acestei prevederi, mai ales cand domeniile lor de activitate implica notiuni financiare. De asemenea, comerciantii care au de-a face cu un numar semnificativ de clienti isi eficientizeaza activitatea prin folosirea unor contracte cu clauze standard, preformulate, la care consumatorul doar adera, fara posibilitatea de a negocia cu adevarat.
Contractele preformulate nu sunt interzise de lege, ci doar acele clauze care aduc prejudicii consumatorilor - altfel spus, sunt abuzive.
Potrivit legii, "o clauza contractuala care nu a fost negociata direct cu consumatorul va fi considerata abuziva daca, prin ea insasi sau impreuna cu alte prevederi din contract, creeaza, in detrimentul consumatorului si contrar cerintelor bunei-credinte, un dezechilibru semnificativ intre drepturile si obligatiile partilor".
Tot potrivit legii si jurisprudentei europene, o clauza abuziva este eliminata din contract, instanta neavand voie sa o modifice.
De ce ANPC este, practic, obligata sa inceapa procesele
Procedura incepe in felul urmator: fie un consumator (sau mai multi) sesizeaza ANPC ca intr-un contract exista o clauza abuziva (sau mai multe), fie ANPC se sesizeaza din oficiu. ANPC controleaza profesionistul in cauza si consemneaza faptele constatate intr-un proces-verbal.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall