Dorinta romanilor de a cheltui ramane la un nivel scazut; veniturile sunt suficiente doar pentru acoperirea nevoilor de zi cu zi (studiu)

Data publicarii: 15-10-2015 | Diverse

Dorinta romanilor de a cheltui ramane la un nivel scazut, iar veniturile sunt, de regula, suficiente doar pentru acoperirea nevoilor de zi cu zi, potrivit studiului GfK Climatul de consum, remis, miercuri, AGERPRES.

"Anul trecut, economia romaneasca a inregistrat progrese. In al doilea trimestru al anului 2015, produsul intern brut a inregistrat o valoare cu 3,3 procente mai mare fata de cea inregistrata in aceeasi perioada a anului precedent. Desi previziunile economice in trimestrul al treilea au scazut cu 2,8 puncte pana la nivelul actual de 18,5 puncte (indicator GfK pentru Climatul de consum al GfK n.r.) , comparativ cu aceeasi luna a anului trecut, s-a inregistrat o crestere semnificativa de aproape 15 puncte", se arata in document.

Potrivit acestuia, cresterea economica are, de asemenea, un efect pozitiv asupra asteptarilor cetatenilor in ceea ce priveste veniturile.

"In luna septembrie, indicatorul corespunzator a crescut cu doar 2,8 puncte pana la 21,3 puncte, comparativ cu luna iunie. Cu toate acestea, in contextul comparatiei cu aceeasi luna a anului trecut, cresterea este relativ mare, si anume de 16 puncte. In ciuda acestui fapt, veniturile sunt de regula suficiente doar pentru acoperirea nevoilor de zi cu zi. Pe cale de consecinta, dorinta de a cheltui in Romania ramane la un nivel scazut. Cu -6,4 puncte, aceasta continua sa se situeze in intervalul negativ, desi o crestere de 5,1 puncte a fost inregistrata in raport cu luna iunie", mai spune GfK.
In context european, evenimentele din Grecia, crizele si razboaiele din Orientul Apropiat si Orientul Mijlociu si problema refugiatilor au afectat starea de spirit a consumatorilor din Europa in decursul celui de-al treilea trimestru.

"Climatul de consum EU28 a scazut din luna iunie cu jumatate de punct, ajungand la 10,3 puncte. (...) In linii mari, situatia din tarile care fac obiectul studiului este foarte diferita. In unele tari, cei care au stat in principal la baza generarii unui anumit scepticism economic au fost factorii psihologici, cum ar fi crizele care ii preocupau din ce in ce mai mult. In multe cazuri, evaluarile de catre cetateni ale previziunilor in materie de economie si venituri, precum si intentia de cumparare erau superior negative estimarilor determinate pe baza cifrelor emise la nivel intern. Cu toate acestea, in alte tari, aspecte precum cresterea economica si somajul au ramas in prim-plan, si, astfel, au fost responsabile de impactul asupra indicatorilor individuali", arata studiul citat.

Concluziile GfK Climatul de consum Europa sunt preluate dintr-un sondaj cu privire la consum realizat in numele Comisiei Europene in toate tarile Uniunii Europene. Aproximativ 40.000 de persoane participa lunar la sondaj in cele 28 de tari. Acestea sunt reprezentative pentru populatia adulta a Uniunii Europene.

Indicatorii GfK pentru Climatul de consum la nivel european au la baza interviuri lunare cu privire la starea de spirit a consumatorilor. Scopul este de a stabili atat situatia economica generala a fiecarei tari in parte, cat si situatia gospodariilor individuale.

AGERPRES