Costescu: Am preluat organismul intermediar pentru gestionarea mai buna a fondurilor europene; suntem pe ultima suta de metri cu HG

Data publicarii: 05-02-2016 | Economie

Ministerul Transporturilor a preluat organismul intermediar care va permite o gestionare mai buna a fondurilor europene, elaborarea Hotararii de Guvern fiind "pe ultima suta de metri", in conditiile in care institutia si-a asumat un portofoliu de proiecte prioritare, importante pentru infrastructura Romaniei, a anuntat, vineri, ministrul de resort, Dan Costescu, dupa intalnirea cu premierul Dacian Ciolos.

"Ne-am asumat o reorganizare a ministerului pentru a fi într-o măsură mai mare pregătit să preia proiectele și să le implementeze într-un ritm mai rapid, pentru a dezvolta infrastructura țării. În acest sens, deja s-a preluat organismul intermediar, care ne va permite să gestionăm mai bine fondurile europene. Suntem, practic, pe ultima sută de metri cu Hotărârea de Guvern care va statua această formă de organizare. Ne-am asumat un portofoliu de proiecte prioritare. Evident că noi avem câteva sute în portofoliu, dar am ținut să scoatem în față acest set de proiecte, pentru că pe ele ne vom concentra. Sunt proiecte importante pentru infrastructura României și le vom urmări pe mai multe niveluri", a precizat Costescu.

Ministrul Transporturilor a ținut să precizeze că reorganizarea din minister nu presupune concedieri, ci simplificarea unor structuri decizionale, a unor servicii, însă principala schimbare va fi re-preluarea organismului intermediar pentru administrarea fondurilor europene, care s-a mai aflat în structura ministerului în urmă cu doi ani.

"Cuvântul acesta, reorganizare, a fost foarte mult folosit pentru concedieri. Nu este cazul. Acum este o reorganizare. Practic, s-au simplificat niște structuri decizionale, servicii, nu foarte mult, principala schimbare fiind re-preluarea organismului intermediar pentru gestionarea fondurilor europene. Aici sunt schimbările, în zona aceasta ne-am cantonat. Practic, este o dezvoltare, o extensie a ministerului. Nu este ceva nou. Acum doi ani această structură a fost sub minister în altă formă, ca autoritate de management. Acum revine sub formă de organism intermediar, care acoperă 80-90% din funcțiile autorității de management de acum doi ani care a fost în minister", a subliniat ministrul Transporturilor.

Dan Costescu a informat că analiza pe care a făcut-o împreună cu premierul Dacian Cioloș s-a bazat pe problemele identificate la venirea sa la conducerea Ministerului Transporturilor, probleme care au generat pierderi de absorbție pe perioada instrumentului structural 2007-2013, cu extindere până în 2015.

"Aceste probleme, au generat pierderi de absorbție, practic pierderi de bani pentru România. Am ajuns în situația ca, în acest an, din proiectele pe care trebuia să le finalizăm în instrumentul structural anterior, 2007-2013, să trebuiască să fazăm, adică să trecem pe următorul instrument structural, nefiind cheltuiți 2,3 miliarde de euro, ceea ce este foarte mult. Dacă ar fi fost terminați, am fi folosit acești bani în acest instrument pentru proiectele pe care le avem într-o proporție mult mai mare decât avem finanțare. Mai exact, până în 2020, avem un necesar în portofoliul de proiecte de 21 de miliarde de euro; din fonduri structurale și din echivalentul contribuției la bugetul de stat avem undeva la 8 miliarde de euro", a spus șeful de la Transporturi.

În ceea ce privește proiectele prioritare, din acestea fac parte unele care se află deja în derulare, precum Autostrada Transilvania, Autostrada Lugoj-Deva și Autostrada Sebeș-Turda, în cazul cărora se va mări viteza de implementare.

"Avem proiecte care erau blocate din diverse motive, cum ar fi Orăștie-Sibiu, chiar și Autostrada Pitești-Sibiu, pe care le vom debloca. S-au găsit măsuri concrete. Am și anunțat, de exemplu, că termenul (de finalizare — n. r.) din 2023 pentru Pitești — Sibiu va fi dus la 2021 pentru toată autostrada, existând șansa ca tronsoanele de capăt să fie gata chiar mai devreme cu un an, în 2020, ceea ce ar permite conectarea lor cu drumurile naționale care deservesc de zonele Vâlcea și Gorj. De asemenea, este vorba de proiecte care acum încep, precum traseul Coridorului IX care pleacă din Ploiești și se duce până la Pașcani, precum aripa de est a Autostrăzii Montana, de la Ungheni prin Iași pe zona de Tg. Mureș, cu oprire la Tg Neamț", a explicat el.

În plus, s-a discutat modul în care se poate mări capacitatea de implementare a proiectelor de către companii.

"În afară de acest portofoliu, ne-am asumat — discuția de astăzi cu premierul pe asta s-a axat — cum reușim să mărim capacitatea de implementare a companiilor pentru a le putea face capabile să producă mai repede aceste tronsoane de autostradă și de cale ferată de care avem nevoie și am punctat câteva lucruri. O dată prin creșterea capacității tehnice, pentru că prima oară după mulți ani aceste companii vor avea propriile departamente de proiectare, care le vor da o independență față de piață și le vor permite să sară niște etape de licitație, care ne vor permite să avem termene mai scurte, este vorba de întărirea forței de urmărire la nivelul șantierelor. Vom avea specialiști locali — aceasta este o măsură pe care deja am anunțat-o — și, de asemenea, o nouă metodă de monitorizare de la nivelul ministerului care ne va permite să reacționăm rapid, să nu mai rămână ca în trecut pe șantiere, la apariția problemei să rămână decizia plutind o săptămână sau două, pentru că toate aceste termene adunate înseamnă ce vedem astăzi în implementare: ani întregi adăugați la termenele care ar fi trebuit să fie poate în 2013, 2014", a arătat ministrul.

Potrivit acestuia, la o viitoare întâlnire cu premierul, se va discuta situația unor companii din subordinea MT, precum TAROM sau Portul Constanța.

"A rămas de discutat situația mai multor companii (TAROM , Portul Constanța — n.r.) unde avem niște lucruri de făcut în următoarea perioadă. Ministerul Transporturilor este nu numai un minister de investiții, ci și un minister operațional, care ar trebui să gestioneze activitatea curentă și avem o mulțime de priorități care trebuie rezolvate și la nivel de reglementare și control, ceea ce a fost practic la nivelul activității principale, așa cum este cunoscută pentru MT. Despre toate acestea vom vorbi cu domnul prim ministru la întâlnirile viitoare", a adăugat el.

Sursa: Agerpress