Dragu: Avem incasari bugetare cu 6% mai mari fata de programul pentru trimestrul I, dupa datele preliminare

Data publicarii: 01-04-2016 | Economie

Incasarile bugetare in primul trimestru al anului in curs sunt cu 6% mai mari decat programul aferent acestei perioade, iar incasarile din TVA au crescut cu aproape 10%, potrivit datelor preliminare, a declarat, vineri seara, ministrul Finantelor Publice, Anca Dragu.

"Astăzi avem datele preliminare pentru primele trei luni ale anului. Avem încasări cu 6% mai mult decât programul pentru trimestrul I. Deci, la acest moment, încasările arată destul de bine", a spus Anca Dragu, la Realitatea TV.

Ea a precizat că această majorare a încasărilor la buget este efectul combinat al relaxării fiscale, al creșterii gradului de conformare voluntară, dar și al creșterii economice.

"Este un efect combinat. Este efectul relaxării fiscale, este efectul creșterii gradului de conformare voluntară, în același timp este efectul direct al creșterii economice. Avem consum superior, avem investiții superioare și toate acestea înseamnă impozite și taxe mai multe, dar este și efectul nemijlocit al reformelor prin care ANAF trece", a precizat ministrul.

În ceea ce privește încasările din TVA, șeful de la Finanțe a afirmat că acestea sunt mai mari în primul trimestru din 2016 cu aproape 10% comparativ cu programarea, însă, raportat la perioada similară din 2015, se înregistrează o reducere în termeni nominali de 10-15%, pe fondul scăderii cotei de TVA.

"La zi, față de cifrele programate pentru primul trimestru din 2016, avem o creștere de aproape 10%. Deci, față de program. Față de trimestrul I 2015, avem într-adevăr o reducere în termeni nominali de 10-15%, dar aceasta este urmarea firească a reducerii cotei de TVA", a precizat Anca Dragu.

Cu toate acestea, ministrul Finanțelor a spus că în viitor se așteaptă la efecte pozitive ale reducerii cotei de TVA, subliniind că la întocmirea bugetului pe 2016 s-a avut în vedere o "abordare prudentă".

"Ne așteptăm la efecte pozitive a reducerii TVA, efecte pozitive din reforma ANAF. De asemenea, avem această colectare mai bună chiar în condițiile unei inflații negative — asta nu ajută procesul de colectare — și în condițiile unor creșteri a sumelor rambursate din TVA. Atunci când am întocmit bugetul pe 2016 nu am luat în calcul efecte extraordinare tocmai pentru... E normal să ai o abordare prudentă și, practic, să nu vinzi pielea ursului din pădure atunci când întocmești bugetul și angajezi cheltuieli pentru un an întreg", a menționat ea.

Întrebată dacă are în vedere o reducere în continuare a termenului de rambursare a TVA, ministrul a răspuns că se dorește ca termenul efectiv de rambursare să fie "adus" către 45 de zile, iar cel legal "undeva la 10 zile".

"Referitor la termenul de rambursare (al TVA — n. r.). Erau aici două termene: termenul legal, de 45 de zile, și termenul efectiv, de mult mai mult de 45 de zile. Termenul efectiv de rambursare s-a redus și dorim să îl aducem către 45 de zile, iar cu termenul acesta legal să ajungem undeva la 10 zile", a spus Dragu.

În altă ordine de idei, ministrul Anca Dragu a ținut să precizeze că investițiile private "stau mai bine" decât cele publice, pentru stimularea celor din urmă urmând să fie luate mai multe măsuri.

"Investițiile private stau mai bine decât cele publice. Pentru investițiile publice avem o serie de măsuri pentru stimularea acestora, în primul rând pachetul de legi privind achizițiile publice. Este un pachet amplu de legi — acum se află în Parlament — și avem convingerea că va fi votat în curând. Acest pachet nou de legi privind achizițiile publice va duce la o simplificare a procesului de realizare a investițiilor din bani publici. În primul rând, încercăm să închidem tot felul de goluri ale legislației care făceau ca aceste achiziții publice să fie oarecum un eșec în multe cazuri, reducem posibilitatea contestațiilor — era un val de contestații — acum trebuie să trecem printr-un proces de notificare înainte de a contesta și a bloca o lucrare. Reducem termenele pe care trebuie să le urmeze instituțiile publice în procesul de achiziții publice. Avem proiecte de colaborare cu toate instituțiile implicate în procesul acesta, pentru ca toate instituțiile să aibă aceeași înțelegere asupra procesului — și mă refer aici la Curtea de Conturi, la autoritățile locale. Sunt instituții care vor lucra în mod direct cu aceste legi și, de aceea, o înțelegere unitară este foarte importantă".

Întrebată dacă Guvernul Cioloș va păstra Parteneriatul Public Privat ca metodă de implementare a proiectelor publice, ministrul Finanțelor a răspuns afirmativ, întrucât nevoia de investiții este foarte mare în România, iar sursele de finanțare și de implementare a proiectelor trebuie diversificate.

"Vom merge pe această idee (a Parteneriatului Public Privat — n. r.) pentru că nevoia de investiții în România este una foarte mare și trebuie să diversificăm sursele de finanțare și modalitățile de implementare a acestor proiecte. De aceea, unitatea care se ocupă de aceste Parteneriate Public Private a trecut la Ministerul Finanțelor Publice. Acum lucrăm pe două fronturi: aducem oameni specializați în această unitate și, în același timp, creăm cadrul legal. Avem parteneriate de asistență tehnică cu instituțiile financiare internaționale, care ne ajută exact la crearea cadrului administrativ și pentru finanțare. Și avem în vedere aici ca prim proiect un proiect-pilot pentru unul sau două spitale în București", a precizat ministrul Anca Dragu.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro: