Cernat (CE): Romania are nevoie de o strategie nationala premergatoare TTIP pentru a putea beneficia de prevederile sale

Data publicarii: 19-04-2016 | Economie

Romania are nevoie de o strategie nationala in perioada premergatoare Parteneriatului Transatlantic pentru Comert si Investitii (TTIP), avand in vedere ca acest acord ar putea crea zeci de mii de locuri de munca suplimentare in Romania, sustine economistul sef in cadrul directoratului general pentru politici comerciale din Comisia Europeana, Lucian Cernat.

"Am realizat un studiu care încearcă să creioneze o mică strategie națională în perioada premergătoare TTIP. Acest studiu nu face referire la acord, pentru că nu este încă încheiat, ci la ce pași esențiali trebuie să facă mediul de afaceri din România, decidenții politici, alte instituții implicate pentru a fi total pregătiți pentru a beneficia de acest acord comercial", a explicat marți Lucian Cernat în cadrul unei conferințe referitoare la impactul acestui acord asupra economiei românești.

Potrivit acestuia, comerțul extra-european poate avea impact direct asupra unor indicatori esențiali, și anume crearea de locuri de muncă, salarii, sau capacitatea de a susține întreprinderile mici și mijlocii. Oficialul european a explicat faptul că o firmă exportatoare plătește salarii mai mari cu 5% până la 16% decât o firmă identică, dar care nu exportă.

În plus,"pentru a calibra mai bine strategia națională de export, mai ales în România, trebuie să începem să ne cunoaștem mai bine exportatorii", a mai spus Cernat.

Astfel, studiul prezentat de reprezentantul Comisiei Europene propune 10 priorități pentru România către o strategie națională "Fii pregătit pentru TTIP".

Printre aceste priorități se numără identificarea celor peste 1.000 de exportatori direcți către Statele Unite ale Americii (SUA), pentru a se determina care sunt principalele bariere non-tarifare care îi împiedică să exporte mai mult, mai des și o gamă mai largă de produse.

De asemenea, trebuie identificate mai multe firme românești care să exporte în SUA, cele 6.500 de firme românești care exportă către alte destinații din afara Europei pentru a vedea care sunt motivele pentru care nu exportă în SUA, dar și firmele de de servicii care ar putea lărgi baza de export a economiei românești.

În plus, din raport mai reiese că trebuie identificați și eliminați factorii care mențin, în România, costurile de export maritim peste media europeană.

Totodată, este necesară relansarea agenției de promovare a exporturilor românești și folosirea firmelor exportatoare actuale drept catalizatori pentru crearea unor clustere de export sau a unor lanțuri de producție locală care să genereze un număr mai mare de exportatori direcți sau indirecți.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro: