Disponibilitatea pentru cumparare a romanilor a crescut semnificativ in trimestrul I, insa deocamdata nu cheltuiesc pe produse si servicii scumpe (studiu)

Data publicarii: 20-04-2016 | Economie

Disponibilitatea pentru cumparare a crescut semnificativ in Romania, in primul trimestru din anul 2016, indicatorul majorandu-se cu 11 puncte intre decembrie si martie, conform unui studiu realizat de o companie de cercetare de piata, remis miercuri AGERPRES.

Această creștere s-a concretizat în revenirea indicatorului în zona pozitivă a scalei, atingând aproape 4 puncte — cea mai înaltă valoare din septembrie 2008. Foarte probabil, decizia Guvernului de a reduce TVA cu 4 puncte procentuale începând de la 1 ianuarie 2016 a contribuit la acest rezultat, se apreciază în studiul realizat de GfK, privind climatul european de consum. Totuși, consumatorii sunt încă departe de momentul în care vor cheltui banii pe produse și servicii scumpe, deoarece, în acest moment, marea lor majoritate abia dacă dispun de fondurile necesare traiului zilnic.

Asemenea majorității celorlalte țări europene, așteptările economice au scăzut și în România în primul trimestru al anului. Indicatorul a ajuns la valoarea de 3 puncte în luna martie, ceea ce reprezintă o scădere de 7 puncte în comparație cu luna decembrie, precum și o scădere de peste 19 puncte în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut. Această tendință descendentă este surprinzătoare, dat fiind faptul că economia a crescut cu 4,3%, respectiv 3,4% în cele patru trimestre ale anului 2015, în comparație cu aceleași perioade ale anului anterior. Ultima oară când consumatorii români au fost atât de pesimiști cu privire la perspectivele economiei a fost în octombrie 2014.

Șomajul a înregistrat doar o ușoară scădere în decursul ultimului an. Totuși, așteptările în ceea ce privește veniturile au crescut cu aproape 7% în primul trimestru al anului, atingând nivelul de 22 de puncte în luna martie, conform studiului GfK. În consecință, consumatorii se așteaptă ca veniturile lor să își revină în următoarele câteva luni, fie ca rezultat al unor creșteri salariale directe, fie ca rezultat al scăderii ratei șomajului.

Rezultatele studiului GfK privind climatul european de consum arată că europenii se tem de o încetinire a ritmului economiei.

În timpul primului trimestru al anului 2016, războiul din Siria (ca sursă a crizei refugiaților), amenințarea teroristă din Europa, posibilitatea ieșirii Marii Britanii din Uniunea Europeană și continuarea recesiunii din marile țări în curs de dezvoltare au afectat climatul de consum și, în special, așteptările economice și speranțele de creștere a veniturilor consumatorilor europeni. În intervalul decembrie 2015 — martie 2016, indicele climatului de consum în Europa a scăzut cu 3,2 puncte, la nivelul de 9 puncte.

În primul trimestru al anului 2016, a devenit clar că marile țări în curs de dezvoltare (China, Brazilia și Rusia) continuă să se confrunte cu dificultăți economice. Această situație afectează perspectivele de export ale companiilor europene și ar putea avea efecte negative asupra economiei.

Așteptările economice au scăzut semnificativ începând din luna decembrie, în toate țările analizate. În Grecia, de exemplu, au revenit la același nivel din perioada cea mai dificilă a crizei datoriilor. Scăderea așteptărilor economice a afectat și speranțele oamenilor referitoare la venituri, care au scăzut considerabil în majoritatea țărilor. Climatul de consum pentru Europa a scăzut, de asemenea, în primul trimestru, de la 12,2 puncte în decembrie la 9 puncte în martie.

Rezultatele studiului GfK Climatul de consum în Europa au la bază un sondaj al consumatorilor efectuat la cererea Comisiei Europene în toate țările Uniunii Europene. Sunt chestionate lunar aproximativ 40.000 de persoane din 28 de țări, reprezentative pentru populația adultă din UE.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro: