Costin Borc: Marfurile romanesti trebuie comercializate si in Orientul Mijlociu, Asia, Africa si America Latina

Data publicarii: 30-06-2016 | Economie

Mentinerea ritmului de crestere a exporturilor din ultimii ani presupune ca marfurile romanesti sa fie comercializate si in alte zone decat cele traditionale, precum Orientul Mijlociu, Asia, Africa si America Latina, zone in care, astazi, vindem cu precadere produse agroalimentare si bauturi, mobila si alte produse cu valoare redusa si de calitate medie, a declarat joi Costin Borc, vicepremier si ministru al Economiei, Comertului si Relatiilor cu Mediul de Afaceri, prezent Forumul 'Exporturile - motor de crestere pentru Romania'.

'Privit prin prisma diversificării și orientării geografice, comerțul exterior al României s-a desfășurat, cu precădere, cu țările europene (86% din total export și 89% din total import), iar în acest cadru comerțul intracomunitar a avut ponderea de 76,1% la export și 78,1% la import. Eficiența ridicată a exporturilor românești este confirmată atât de creșterea ponderii în total înregistrată la grupele de produse cu valoare adăugată mare, cât și de scăderea la grupele produse minerale și materii prime. Pentru o abordare unitară pe palierul activităților de promovare a exporturilor și atragerii de investiții străine, Ministerul Economiei a creat Departamentul pentru Promovarea Investițiilor și Comerțului', a spus Costin Borc.

În 2015, exporturile FOB ale României au fost de 54,6 miliarde de euro, mai mari cu 4,1% decât volumul total al exporturilor din anul 2014, "un record istoric absolut", potrivit ministrului citat. În același timp, volumul importurilor a fost de 62,9 miliarde euro, cu 7,6% mai mult decât în 2014.

Vicepremierul Borc a remarcat că acest trend s-a menținut și în primele 4 luni 2016, creșterea exporturilor fiind de 4,4% față de aceeași perioadă din 2015, în timp ce importurile au consemnat un avans de 7,8%. În luna aprilie 2016, exporturile României au fost de 4,7 miliarde de euro, în creștere cu 6,9% față de aprilie 2015. Comerțul exterior românesc cu servicii a avut o dinamică pozitivă, înregistrând un sold favorabil de circa 7 miliarde euro în 2015 (16,8 miliarde euro exporturi și 9,8 miliarde euro importuri) și de 2,3 miliarde euro în primele 4 luni din acest an (5,3 miliarde euro export și 3 miliarde euro importuri).

'Eficientizarea dialogului cu mediul de afaceri autohton este foarte importantă deoarece ne dorim întărirea reprezentativității Consiliului de Export în plan sectorial și regional prin implicarea mai activă a confederațiilor patronale reprezentative la nivel național, precum și a Camerei de Comerț și Industrie a României, în formarea organizatorică, structurală și conceptuală a unui nou Consiliu de Export, prin desemnarea de către mediul de afaceri de ambasadori, pe modelul olandez, ca interlocutori recunoscuți de comunitatea de afaceri din sector, pe bazele practicii de consultare în comitete sectoriale deja instituite în programul de promovare existent și prin crearea de Consilii de Export Regionale, cu implicarea rețelei teritoriale a ministerului', a precizat Costin Borc.

Vicepremierul a apreciat că actuala eficiență scăzută, 'chiar ineficiență' a Consiliului de Export în implementarea Programului de Promovare a Exportului este ilustrată de 'două cifre edificatoare: din bugetul alocat Programului de Promovare a Exporturilor în anul 2015, respectiv 55,28 milioane de lei, au fost cheltuiți doar 37,81 milioane de lei (execuție bugetară sub 70%) iar numărul de firme care au participat la acest program național a fost de doar 430, în condițiile în care numărul total al firmelor exportatoare din România este de peste 22.000, ceea ce arată că mai puțin de 2% din firmele exportatoare nu sunt beneficiarele acestui program național.

Pentru a diversifica, eficientiza și simplifica Programul de Promovare a Exporturilor, Ministerul Economiei a demarat un proces de consultare cu confederațiile patronale reprezentative la nivel național, dar se are în vedere și introducerea unui sistem de plăți directe pentru participarea la manifestări expoziționale internaționale agreate în consultare cu Consiliul de Export.

Una dintre soluțiile de promovare a exporturilor o reprezintă și deschiderea căii spre o nouă cultură pentru exportatorii români în domeniul abordării piețelor externe.

'Prioritatea noastră este să sprijinim firmele să producă mai mult, să creeze locuri de muncă, să fie mai competitive și să abordeze cu mai mult curaj piețele externe, internaționalizarea afacerilor fiind de o însemnătate decisivă pentru viitorul acestora. Instrumentul strategic care ne ajută să atingem acest obiectiv este exportul, iar IMM-urile, al căror rol în economia românească este și va fi determinant, își aduc o contribuție directă și indirectă la realizarea exporturilor', apreciază Borc.

Dezbaterile din cadrul forumului au adus în prim plan aspecte privind zona de exporturi în Strategia Națională de Export, evoluția exporturilor în 2016 și domeniile 'vedetă' care vor excela în acest an în condițiile în care diversificarea exporturilor, atât prin recuperarea unor piețe pierdute cât și prin identificarea de noi piețe sunt percepute ca oportunități pentru România.

Sursa: Agerpress