CSALB a modificat procedurile de solutionare a litigiilor dintre clienti si banci

Data publicarii: 12-09-2016 | Economie

Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) a adus o serie de modificari procedurilor de solutionare a litigiilor dintre clienti si banci, printre care si cea care presupune ca si litigiile ce implica sume mai mici de 1.000 de lei sa poata fi solutionate prin acest mecanism.

'În urma analizei dosarelor primite de Centrul SAL, a cerințelor consumatorilor, a cauzelor care constituie motivul declanșării litigiilor, Colegiul de Coordonare al CSALB a decis îmbunătățirea procedurilor SAL, astfel încât acestea să fie cât mai ușor de înțeles și de îndeplinit de către consumatori, comercianți și conciliatori. În același timp, s-a urmărit și adaptarea procedurilor la tipologia litigiilor existente', se arată într-un comunicat al CSALB transmis, luni, AGERPRES.

Astfel, a fost eliminat plafonul de 1.000 de lei, adică limita sub care nu se demarau până acum procedurile de soluționare alternativă la CSALB. Acum, indiferent cât este prejudiciul reclamat de consumator, oricine are dreptul la rezolvarea amiabilă a litigiului, se menționează în comunicat.

În privința procedurii SAL finalizată cu propunerea unei soluții, a fost introdusă etapa de Filtru derulată de Secretariatul de Procedură, în care se completează dosarul, ambele părți acceptă să intre în procedură, iar conciliatorul este confirmat de părți. Apoi, conciliatorului i se pune la dispoziție dosarul complet care să-i permită analiza și pronunțarea Hotărârii de Admisibilitate.

'Acesta este momentul în care începe, efectiv, procedura de conciliere. Până acum, conciliatorul se pronunța numai pe cererea consumatorului, fără a avea informații de la comerciant', se mai arată în comunicat.

În continuare, oricare dintre părți se poate retrage din procedură în orice moment sau poate alege dacă acceptă sau nu soluția propusă.

'Implicarea în procedură nu exclude posibilitatea de a cere despăgubiri printr-o procedură judiciară. Hotărârea pe care conciliatorul o pronunță ca urmare a acceptării de către părți a Notei de Soluționare, dacă nu este atacată în termen de 15 zile, devine titlu executoriu', se subliniază în comunicatul citat.

În această procedură, părțile au dreptul să aibă reprezentanți legali sau mandatați, iar consumatorii pot fi reprezentați și de asociațiile de consumatori.

Procedura SAL finalizată cu impunerea unei soluții presupune că părțile au timp, înainte de constituirea Tribunalului Arbitral, să decidă dacă rămân în procedura cu soluție impusă sau aleg cealaltă procedură, cu soluție propusă.

În această procedură, nu mai este obligatoriu ca toate documentele să fie depuse pe suport hârtie, ci există acum posibilitatea ca acestea să fie transmise pe e-mail. Hotărârea arbitrală se comunică, însă, în mod obligatoriu, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire.

Soluția pronunțată de Tribunalul Arbitral este obligatorie pentru părți, dar implicarea în procedură nu exclude posibilitatea de a cere despăgubiri printr-o procedură judiciară.

'Consumatorul poate fi asistat/reprezentat de un avocat al cărui onorariu îl suportă și, de asemenea, poate solicita ca judecata să se facă și în lipsă', se mai arată în comunicat.

Ambele proceduri sunt gratuite pentru consumatori.

Potrivit CASLB, în acest moment, 144 de consumatori au depus cereri conforme de soluționare amiabilă a litigiului cu un comerciant. În 27 de cazuri, în care cererile au fost conforme și documentele complete, s-au constituit dosare și au fost trimise la conciliatori. Dintre acestea, 18 sunt soluționate, iar opt sunt în lucru. Alte 36 de cereri se află în faza de filtru.

Sursa: Agerpress