Hagiu (FORT): Numai intr-o tara bananiera se poate intampla ca bonusul sa fie sanctionat, iar malusul premiat

Data publicarii: 14-09-2016 | Economie

Actele normative referitoare la piata de asigurari trebuie modificate pentru ca Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) sa aiba parghiile necesare despre care spune ca nu le are, iar cat priveste politele de asigurare auto pot sa spun ca numai intr-o tara bananiera se poate intampla ca bonusul sa fie sanctionat, iar malusul premiat, a afirmat Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT), in cadrul audierilor din Parlament ale conducerii Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF).

"Numai într-o țară bananieră se poate întâmpla ca bonusul să fie sancționat, iar malusul să fie premiat. Solicităm modificarea actelor normative prin care ASF să aibă pârghiile despre care spune că nu le avea. A fost nevoie să pierdem bani, în toată această perioadă. De fapt, bani nu am pierdut numai noi, ci și statul, pentru că banii care trebuia să meargă la buget din taxe și impozite au ajuns în clădiri de 500.000 de euro. Nu mai vrem să înghițim și alte minciuni, cum că incidența accidentelor ar fi de 6 din 10, în timp ce statistica Poliției arată că e vorba despre numai 2% accidente produse de către transportatori", a declarat Hagiu.

Reprezentantul FORT a precizat, totodată, că tariful de referință pentru polițele RCA nu blochează concurența și trebuie să se aplice pe termen lung.

"Ceea ce s-a obținut în Guvern azi (miercuri, 14 septembrie 2016, n.r.) este o măsură pe termen scurt. FORT nu renunță la protestul de mâine (joi, n.r.) până când nu vedem schimbarea propriu-zisă. Nu lăsați acest tarif de referință să se piardă în cele 6 luni. Nu lăsați pe care acest principiu pe care l-am câștigat cu dumneavoastră, să nu profităm de moment. Trebuie să lăsăm acest tarif de referință să funcționeze 'a la long', bineînțeles sub o nouă conducere ASF. Tariful de referință nu blochează concurența. Nu veniți să ne spuneți că nu se poate, pentru că nu e adevărat. Ar trebui să vă preocupe și lipsa de competitivitate a transportatorilor români față de cei de afară", a subliniat Augustin Hagiu.

Un proiect de Ordonanță de Urgență care se află, miercuri, pe masa Guvernului prevede introducerea unui tarif de referință pentru polițele RCA care să fie înghețat pe o perioadă de șase luni.

În cursul dimineții de miercuri, transportatorii rutieri au discutat cu reprezentanții Guvernului și cu cei ai Concurenței Concurenței pe legea RCA, cea mai importantă solicitare a acestora fiind legată de prețul de referință la asigurarea obligatorie de răspundere civilă. Miercuri după-amiază patronatele din Transporturi urmează să anunțe dacă renunță sau nu la protestul anunțat pentru joi la nivelul întregii țări.

Pe de altă parte, Senatul a adoptat, marți, propunerea de lege privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule.

Președintele Comisiei pentru buget, Viorel Arcaș, a declarat că nu există până acum un cadru legislativ care să reglementeze contractul RCA iar principalele modificări vizează introducerea tarifului de referință și înființarea unei societăți cu capital de stat care să asigure piața concurențială. Sarcina stabilirii tarifului de referință pentru RCA revine ASF, iar toți asigurătorii sunt nevoiți să îl respecte.

Tariful de referință urmează să se calculeze pe baza daunei medii determinate trimestrial și comunicate public de către ASF, statistic, pentru fiecare categorie de vehicul în parte, pe baza plăților efective de daune achitate de către companiile de asigurări RCA din piață și raportate la frecvența statistică a producerii evenimentelor pe categoria segmentelor de vehicule.

De asemenea, pentru determinarea sumei reprezentând prima de asigurare, asiguratorul RCA poate lua în calcul istoricul daunelor plătite în ultimii cinci ani pentru accidente produse prin intermediul vehiculului asigurat.

Sursa: Agerpress