Harghita: Studiu de prefezabilitate privind realizarea unui aeroport in apropiere de Miercurea Ciuc, dezbatut public

Data publicarii: 17-09-2016 | Economie

Un studiu de prefezabilitate, finantat de Guvernul Ungariei, privind realizarea unui aeroport de mici dimensiuni in apropierea municipiului Miercurea Ciuc, a fost lansat sambata in dezbatere publica.

Evenimentul a avut loc la aerodromul aflat în apropierea orașului, în prezența președintelui Consiliului Județean (CJ) Harghita, Borboly Csaba, și a secretarului de stat pentru politici naționale din Guvernul de la Budapesta, Potapi Arpad, cei doi sosind la dezbatere cu un avion de mici dimensiuni.

Studiul de prefezabilitate prevede dezvoltarea aerodromului aflat la câțiva kilometri de Miercurea Ciuc și transformarea lui într-un aeroport regional. Potrivit documentului, aeroportul ar trebui să ia ființă din rațiuni ce țin de dezvoltarea economică a regiunii, pentru a facilita accesul investițiilor din partea unor companii internaționale. De asemenea, locul unde ar urma să fie amplasat aeroportul permite și înființarea unui parc industrial, care va duce la dezvoltarea economică a zonei.

''Este posibil ca prin aceste măsuri, potențialul economic al reședinței de județ și a zonei Ciucului să crească cu 50 la sută într-un interval de 10 ani, respectiv să crească atractivitatea economică a zonei, să se înregistreze o creștere demografică și a nivelului de trai, ceea ce va facilita dezvoltarea mult mai intensivă a turismului'', se arată în studiul de prefezabilitate.

Aeroportul va fi dotat, așa cum prevăd standardele în domeniu, cu turn de control, terminal de pasageri, hangare dar și săli unde oamenii de afaceri vor putea să aibă diverse întâlniri. Pista ar urma să fie menținută cea actuală, dar se intenționează și realizarea unora noi iar avioanele folosite ar urma să fie unele de dimensiuni mai reduse.

Președintele CJ Harghita, Borboly Csaba, a declarat că această dezbatere publică este necesară pentru a vedea care este opinia locuitorilor despre investiție și dacă realizarea unui aeroport reprezintă o nevoie socială. El a ținut să puncteze că aeroportul va fi folosit pentru transportul bolnavilor care trebuie să ajungă în diverse centre universitare din țară sau străinătate, pentru aeronavele care transportă organe, când situația o va impune, în condițiile în care Spitalul din Miercurea Ciuc este acreditat pentru prelevarea de organe, pentru aeronavele ce vor fi folosite la stingerea incendiilor de pădure, pentru deplasarea oamenilor de afaceri interesați să investească în zonă sau pentru turiștii care doresc să ajungă mai repede în Harghita. De asemenea, ar putea folosi aeroportul de la Miercurea Ciuc și cei care participă la partide de vânătoare în pădurile din județ.

Borboly Csaba consideră că, în condițiile în care prin Harghita nu trece nicio autostradă și accesul către alte zone din țară se face greu, realizarea unei legături aeriene ar putea duce la creșterea investițiilor în județ.

''Eu n-aș dori să facem o investiție din bani publici, pentru că dacă nu este o nevoie socială, nu e nevoie în spatele căreia să fie și oameni care vor folosi, atunci nu merită această investiție și eu sper că și prin urma acestei dezbateri publice, cât mai mulți oameni vor solicita și vor înțelege că asta este o oportunitate, atât pentru business, cât și pentru turism și alte activități și când forța publică trece peste un prag critic, atunci eu cred că investiția se va face'', a spus Borboly. Potrivit sursei citate, pentru realizarea unui mini aeroport internațional este nevoie de câteva milioane de euro, dar pentru unul asemănător celui de la Tuzla, care să respecte cerințele Schengen, ar fi necesari maximum 500.000 de euro.

Președintele CJ Harghita a subliniat că aeroportul de la Miercurea Ciuc nu va concura cu cel din Târgu Mureș sau Brașov, și a recunoscut că și-ar dori ca aici să facă escală cursa Tarom București-Budapesta.

Prezent la eveniment, secretarul de stat pentru politici naționale din Guvernul de la Budapesta, Potapi Arpad, a declarat că dezvoltarea aeroportului este motivată, întrucât ''traficul pe drumurile publice între aceste orașe și regiuni este uriaș''. El a spus că pentru a ajunge în zonă, de la Budapesta, are nevoie de trei zile, dintre care două le petrece pe drum și, întrucât companiile aeriene mai mari nu găsesc profitabilă construirea unui aeroport, e important că autoritățile și întreprinzătorii locali au decis să se ajute singuri.

''Mă bucur că Consiliul Județean s-a pus în fruntea acestei mișcări, mă bucur că și localitățile mai mici și municipalitatea s-au alăturat acestei idei și împreună vor dezvolta inițial documentația, apoi investiția. Acum suntem într-o perioadă favorabilă, când putem accesa bani europeni, totdeauna spunem că aceste ocazii nu se mai repetă și trebuie să folosim aceste resurse printr-o dezvoltare comună europeană româno-maghiară, am avea succes și aici și în alte locuri. Aceste idei nu trebuie să le realizăm unul împotriva celuilalt, ci să le dezvoltăm în convergență, fiindcă unele depind de celelalte'', a declarat secretarul de stat Potapi Arpad, potrivit traducerii oficiale.

Studiul de prefezabilitate a fost finanțat de Guvernul Ungariei cu 10.000 de euro, beneficiari fiind Consiliul Județean Harghita și Asociația pentru județul Harghita. Documentul va sta în dezbatere publică 45 zile, iar aeroportul ar urma să se realizeze printr-un parteneriat public-privat.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro: