ROMPAN: Peste un milion de cozonaci ajung pe pietele externe in aceasta perioada; productie record de 9 milioane de bucati

Data publicarii: 21-12-2016 | Economie

Cozonacul traditional romanesc va ajunge in aceasta perioada pe aproape tot mapamondul, in tarile UE, in SUA, Canada sau Noua Zeelanda, deoarece patiserii mizeaza pe o productie record de peste 9 milioane si exporturi de peste un milion de cozonaci.

"Estimăm că vom avea o producție de 9 milioane de cozonaci în această perioadă, ceea ce este un lucru îmbucurător pentru populație pentru că înseamnă că are încredere în aceste produse și ajutăm gospodinele să nu mai prepare în casă cozonaci. Este un record în mod sigur pentru că ne-a ajutat mult și exportul, dar și creșterea pe plan intern a vânzărilor, ceea a adus o diminuare a importului de cozonaci favorabilă producătorilor români. Cred că o să o depășim milionul de cozonaci la export în perioada Sărbătorilor de Crăciun. Am luat legătura cu marii producători din patronat și toți au spus că sunt pe un trend de creștere a vânzărilor", a declarat pentru AGERPRES președintele Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificație și Produse Făinoase — ROMPAN, Aurel Popescu.

Acesta a precizat că produsele românești de patiserie au trecut de mult granițele UE, fiind apreciate și în țările arabe, SUA sau Noua Zeelandă.

"Am ajuns cu cozonacul românesc peste tot în lume, în SUA, Canada, țările UE, în țările arabe, Australia sau Noua Zeelandă. Intenția noastră a fost să mergem cu cozonacul românesc peste tot în lume unde sunt români, dar am văzut că prinde foarte bine. De exemplu, la Londra se vinde foarte bine englezilor inclusiv pâinea românească, pentru că acolo avem un membru al Rompan care a deschis o fabrică de pâine", a spus acesta.

Potrivit sursei citate, cele mai apreciate produse sunt cozonacii umpluți cu nucă și stafide, cei cu rahat, dar prinde foarte bine și cel cu ciocolată, cu cremă de lapte și pricomigdale sau cozonacul cu mac specific zonei Ardealului.

"Găsim variante ca de fiecare sărbătoare, cel puțin de două ori pe an să venim cu sortimente noi pe piață. Cozonacul cu nucă este produsul cu cel mai mare volum al producției, dar și al vânzărilor, cu peste 70%. Bineînțeles ne-am gândit să-i realizăm, mai ales pe piața internă, într-o gamă diversificată de gramaj, astfel încât să ne îndreptam către toate categoriile de populație să aibă cozonac pe masă în ziua de Crăciun sau de Anul Nou", a adăugat Popescu.

Prețurile cozonacilor pleacă de la 3,50 lei, dar pot ajunge și până la 40 de lei, în funcție de gramaj și umplutură.

Popescu a menționat că, la ora actuală, există peste 70 de rețete tradiționale de cozonac consacrate, înregistrate la Ministerul Agriculturii, iar cererea producătorilor de a înregistra astfel de rețete este în continuare foarte mare.

În ceea ce privește importul de cozonaci, șeful Rompan susține că acesta s-a diminuat de la circa 4% în 2015 din total producție, la aproximativ 2-3% în acest an, deși în topul importurilor din țările UE și terțe produsele de patiserie, brutărie și biscuiți se află pe locul doi cu o cantitate de 89.209 tone, la 9 luni, în valoare 177 milioane de euro.

"În aceste date statistice intră și biscuiții și aluaturile congelate, nu doar cozonacii. Cred că trebuie să luăm în calcul că importurile de biscuiți sunt destul de mari, la fel și produsele din patiserie, de genul fursecurilor, care vin din Bulgaria, și care se vând prin angrouri. Suntem și noi pe piață, dar piața este liberă și consumatorii încearcă orice produs care se aduce din UE pentru că vin produse la prețuri foarte mici, pe care le înghit angrourile și le dirijează către mediul rural. În același timp trebuie să luăm în calcul că vin și aluaturi congelate de pâine care se pun în fabricație în magazin și imediat ai pâine caldă. Chiar dacă nu are gustul pâinii tradiționale românești, repet, aceasta este piața liberă, dar avem și noi investiții care dau pe piața internă astfel de produse și pe schimburi intracomunitare", a explicat Popescu.

ROMPAN este prima asociație constituită în România în 1990 și cuprinde 300 de societăți din toate domeniile industriei. Cota de piață este de 65% pe morărit, 40% la panificație, 70% la paste făinoase și 55% la biscuiți. În industria de panificație lucrează peste 80.000 de salariați, mai mult de jumătate din toată industria alimentară, unde sunt 150.000 de salariați.

Sursa: Agerpress