Jianu (MCSI): Pana la 1 decembrie, toate interactiunile pe care cetatenii le au cu statul ar trebui sa se faca si electronic

Data publicarii: 15-02-2017 | Economie

Toate interactiunile pe care cetateanul le are cu institutiile statului trebuie sa se realizeze si in spatiul virtual, iar acest lucru se poate intampla in acest an, pana la 1 decembrie, a declarat, intr-un interviu acordat AGERPRES, ministrul Comunicatiilor si Societatii Informationale, Augustin Jianu.

'Mai sunt foarte multe lucruri de făcut în acest domeniu (al plăților electronice, n.r.). Aș vrea să fac o trimitere la istoria recentă, în 2014, când ministrul Comunicațiilor de atunci, Răzvan Cotovelea, povestea presei cum s-a dus să facă o plată la ANAF și cum a stat la cozi etc. În momentul acela a fost demarată, de fapt, această procedură de a include ANAF și administrațiile fiscale în Ghișeul.ro. A fost o luptă birocratică care a durat aproape trei ani și s-a concretizat undeva în a doua parte a anului 2016', a spus Jianu.

Acesta a menționat, totodată, că aplicațiile statului ar trebui să fie interoperabile, să schimbe informații între ele 'în așa fel încât să nu-l mai plimbăm pe om de la un ghișeu la altul'.

'Personal, mi-aș dori ca până la 1 decembrie, așa cum am promis în programul de guvernare, toate interacțiunile pe care cetățenii le au cu statul să se poată face și electronic. Mi-aș dori ca bazele de date și aplicațiile statului să fie interoperabile și să schimbe informațiile între ele, în așa fel încât să nu-l mai plimbăm pe om de la un ghișeu la altul. Mi se pare natural și firesc ca, în momentul în care un cetățean demarează un proces de interacțiune cu statul la finalul căruia i se emite un certificat sau un aviz, să stea în relația cu un singur ghișeu, fie și virtual, și să nu se plimbe pe la mai multe, iar instituțiile statului să facă toate aceste lucruri într-o manieră automată. E o sarcină dificilă, dar nu imposibilă', a subliniat ministrul.

Recent, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a anunțat că permite și firmelor să acceseze Spațiul Privat Virtual (SPV), astfel încât să primească de la autoritățile fiscale, și să transmită acestora, documente fiscale în format electronic.

'Agenția Națională de Administrare Fiscală extinde serviciul Spațiul Privat Virtual (SPV) pentru toți contribuabilii. Astfel, pe lângă persoanele fizice, și contribuabilii persoane juridice și entități fără personalitate juridică pot opta să primească, prin mijloace electronice de transmitere la distanță, acte administrative fiscale emise în formă electronică de organul fiscal central, precum și alte documente, dacă accesează serviciul Spațiul Privat Virtual (SPV). La rândul lor, contribuabilii pot transmite organului fiscal, prin intermediul SPV: declarațiile fiscale, contractele de cedare a folosinței bunurilor, precum și diverse cereri sau sesizări', a precizat ANAF, într-un comunicat de presă.

Potrivit documentului, prin SPV se pot comunica, automat, următoarele categorii de documente: actele administrative fiscale (decizii de impunere, decizii referitoare la obligații de plată accesorii, decizii privind modificarea bazei de impozitare ca urmare a inspecției fiscale, etc.), actele de executare (somații) și alte acte emise de MFP — ANAF în executarea legii, cum ar fi: notificări, înștiințări, aviz de inspecție fiscală etc. De asemenea, la cererea solicitantului, se pot transmite prin serviciul menționat documentele sau alte acte emise de MFP — ANAF, precum certificatul de atestare fiscală, adeverința de venit, certificatul de cazier fiscal și altele asemenea.

În plus, se pot transmite prin acest mecanism și informații cu privire la obligațiile de plată ale persoanei fizice, juridice sau ale unei entități fără personalitate juridică; declarațiile fiscale sau diverse cereri adresate MFP — ANAF: cerere de informații sau documente în legătură cu situația fiscală personală (cerere de informații despre contribuțiile de asigurări sociale declarate de angajatori, solicitarea unei opinii privind aplicarea legislației fiscale, cereri de audiență, sesizări, petiții, reclamații, solicitări de informații publice etc); "Buletinul informativ", care conține informații publice atât cu caracter fiscal, cât și nefiscal, dar care sunt de interes pentru contribuabili (anunțuri de valorificare a bunurilor, anunțuri de achiziții de bunuri și servicii, etc.).

În contextul Strategiei Naționale pentru Agenda Digitală 2014 — 2020 și al obiectivului de simplificare birocratică, platforma de plăți online Ghișeul.ro rămâne unul dintre cele mai fiabile instrumente gândite și puse în practică de către autoritățile din domeniu. Cele mai noi informații relevă că, până la jumătatea anului 2016, raportat la decembrie 2015, numărul de instituții înrolate în platformă a crescut până la 254, față de 177. De asemenea, numărul utilizatorilor a ajuns la 128.275, iar numărul de tranzacții efectuate s-a situat la 281.851.

Valoarea tranzacțiilor, prin Ghișeul.ro, se situa, în data de 17 octombrie 2016, la aproximativ 80,3 milioane de lei, în creștere de la aproape 50 de milioane de lei, raportate în decembrie 2015.

Sursa: Agerpress