Consiliul Concurentei analizeaza motivul pentru care pretul carburantilor in Romania depaseste media Uniunii Europene
Data publicarii: 20-02-2017 | EconomieConsiliul Concurentei a demarat o investigatie sectoriala pe piata carburantilor, pentru a analiza de ce preturile in Romania sunt mai mari decat media din Uniunea Europeana, a declarat, luni, presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, intr-o conferinta pe teme energetice.
"Prețurile sunt apropiate în toată Europa și este ceea ce ne așteptam, iar faptul că avem resurse este mai puțin important. Problema nu cred că se pune la modul: avem resurse, de ce nu avem prețul mai mic? Întrebarea este de ce de un an de zile este mai mare decât media UE? Aici căutăm o explicație, pentru că, tradițional, prețul în România era un pic sub medie. De undeva de la începutul anului trecut suntem peste medie, vorbim de prețul fără taxe. Cu taxe, suntem jos, statul român taxează mai puțin decât alte state. Unde intervin companiile este partea fără taxe. Este o evoluție relativ nouă pe care nu o înțelegem pe de-a-ntregul, așa că am lansat o investigație. Ei vor primi o serie de întrebări la care sunt obligați să răspundă legal. Vrem să înțelegem exact care sunt schimbările care au dus la această evoluție, pentru noi surprinzătoare", a spus Chirițoiu.
Piața carburanților din România este concurențială, iar prețurile din țara noastră sunt printre cele mai mici din Europa, a declarat, joia trecută, Mariana Gheorghe, CEO al OMV Petrom, într-o conferință de presă.
Ea a precizat că datele de pe site-ul Comisiei Europene privind prețurile la carburanți din diferite țări nu sunt tot timpul comparabile, întrucât conțin elemente diferite.
"La ora actuală avem prețurile cele mai joase din Europa, a doua sau a treia poziție de jos. Datele pe care le folosim de la comunitatea europeană am mai spus-o și o repetăm, nu sunt întotdeauna date foarte comparabile. Unu: vorbim de prețurile din România, nu de prețurile Petrom. Doi: în acele prețuri, fiecare țară poate să raporteze și raportează elemente diferite. Din ceea ce am analizat noi, de exemplu, unele țări nu includ în aceste cifre medii vânzările de pe autostrăzi. Acestea au prețurile cele mai mari, pentru că și traficul și cererea sunt mai mari pe autostrăzi. Alte țări, de exemplu, includ costul cu stocurile de rezervă în taxe și nu în prețul produsului, la noi este inclus în prețul produsului. Și sunt și altfel de diferențieri care fac ca, deși este o bună referință prețul de la comunitatea europeană, nu este o reflectare exactă a unei comparabilități unu la unu", a explicat Gheorghe.
Ea a fost întrebată cum comentează un raport al Consiliului Concurenței, în care se arată că piața carburanților din România este una de tip oligopol.
"Noi credem că este o piață concurențială și funcțională, cu noi intrări de concurenți în ultimii ani. Numai anul trecut au fost construite peste 25 de stații noi de către diverși operatori, iar noi nu am construit atât de mult. Concurența este pe calitatea produselor, pe oferta de produse non-petroliere, lucru care se vede în fiecare zi. Piața a crescut cu 4,9% în retail, iar noi am crescut cu 5,2%", a susținut oficialul Petrom.
Gheorghe a mai spus că reprezentanții companiei vor conlucra cu cei ai autorității de concurență pentru a avea o imagine foarte clară a fenomenelor.
"Nu uitați că, în structura prețului nostru, jumătate din preț este taxarea, 30-35% este costul propriu-zis al produsului, respectiv producție și rafinare, și 10-15% sunt costuri legate de logistica, vânzarea și distribuția acestor produse, lucru care duce la diferențieri de la o țară la alta, în funcție de sistemul de distribuție, de sistemul de depozitare și de alte elemente de competitivitate de costuri", a adăugat Gheorghe.
Ea a mai spus că Petrom are în vedere, pe viitor, dezvoltarea unui parteneriat cu Auchan.
"Vrem ca în rețeaua de stații Petrom să creștem oferta pentru clienții noștri prin parteneriate, cum ar fi cu Auchan. Este un proiect în stadiul de pilot", a arătat Gheorghe, precizând că nu poate da deocamdată mai multe detalii pe acest subiect.
Întrebată de ziariști dacă Petrom intenționează să construiască benzinării în parcările magazinelor Auchan, ea a răspuns: "Nu, va fi invers, magazinele Auchan vor fi în benzinăriile Petrom".
Consiliul Concurenței a realizat o analiză a prețurilor carburanților din România, în comparație cu cele de pe piețele europene, în perioada 5 ianuarie — 5 iulie 2016, și a publicat un raport în luna octombrie 2016 potrivit căruia piața analizată are o structură de oligopol.
"Sectorul comercializării cu amănuntul de carburanți (benzină și motorină) ocupă un loc important în economia românească, având impact direct asupra celorlalte sectoare economice, precum și asupra consumatorilor. Caracteristicile principale ale acestui sector nu diferă foarte mult de restul țărilor europene, structura acestuia fiind, în linii mari, de oligopol. Mai exact, cea mai mare parte a ofertei de pe această piață este concentrată în portofoliul unui număr restrâns de companii petroliere (OMV Petrom, Lukoil, Rompetrol, MOL, Gazprom, SOCAR și NIS). Pe această piață mai activează, de asemenea, o serie de întreprinderi neintegrate vertical, cu resurse financiare inferioare celor din prima categorie, care administrează stații de distribuție carburanți", se arată în raport.
Sursa: Agerpress
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare