Chiritoiu despre Legea privind comercializarea produselor alimentare: Nu cred ca trebuie sa capitulam; avem argumente de sustinere
Data publicarii: 28-02-2017 | EconomieLegea potrivit careia magazinele mari sunt obligate sa expuna la raft 51% produse romanesti provenite de pe lantul scurt nu trebuie abandonata, chiar daca Comisia Europeana (CE) a declansat procedura de infringement asupra Romaniei din aceasta cauza, iar statul roman are argumente sa o sustina, a declarat marti presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu.
"Nu cred că trebuie să capitulăm fiindcă am primit avertisment de la Comisia Europeană în ceea ce privește legea referitoare la faptul că 51% din produsele din magazinele marilor lanțuri comerciale trebuie să provină de la producătorii locali. Nu trebuie să renunțăm la toată legea și să dăm înapoi cu totul. Ne-am așteptat ca legea să aibă dificultăți în implementare și am crezut că este necesară o corecție a ei. De asemenea, este important cum arată normele de aplicare. Deci trebuie să vedem ce putem face să funcționeze cât mai bine și să apară normele de aplicare", a explicat președintele Consiliului Concurenței, la conferința PRIA Competition.
Potrivit acestuia, statul român are argumente să susțină această prevedere, iar dialogul cu Comisia Europeană va fi legat de procentul de 51% din produse pe lanțul scurt.
Ministrul Agriculturii, Petre Daea, a afirmat, la jumătatea lunii februarie, că va susține Legea privind comercializarea produselor agricole "până în pragul interesului fermierului român", confirmând că în cel mult două luni se vor modifica toate articolele din lege care ridică probleme Comisiei Europene.
CE a lansat proceduri de infringement împotriva României și Ungariei în privința comerțului cu amănuntul al produselor agricole și alimentare.
Potrivit forului european, în România, se solicită marilor retaileri să achiziționeze cel puțin 51% din produsele agricole și alimentare de la producătorii locali, ceea ce provoacă temeri privind respectarea principiului liberei circulații a bunurilor. Aceeași lege cere retailerilor să promoveze produsele de origine românească, restricționând deciziile lor comerciale referitoare la ce produse să fie plasate în ofertă, ceea ce contrazice libertatea de stabilire (articolul 49 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene).
Conform reglementărilor UE, restricționarea acestor libertăți este permisă numai când există o necesitate justificată de protejare de prim rang a interesului public, cum ar fi sănătatea publică. Nici Ungaria și nici România nu au furnizat dovezi că măsurile adoptate pe plan național sunt justificate și proporționate. Autoritățile ungare și române au două luni la dispoziție pentru a răspunde argumentelor prezentate de CE.
Legea 150/2016 privind comercializarea produselor alimentare, potrivit căreia magazinele mari sunt obligate să expună la raft 51% produse românești provenite de pe lanțul scurt, a fost aprobată la începutul lunii iunie a anului trecut de Camera Deputaților, ca for decizional, iar în luna iulie a fost promulgată de președintele Klaus Iohannis. Normele de aplicare trebuiau emise în termen de 6 luni de la intrarea legii în vigoare, respectiv până la 15 ianuarie 2017, ceea ce nu s-a întâmplat nici până în prezent.
Sursa: Agerpress
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare