Deficitul Romaniei in comertul cu produse agroalimentare a crescut de 1,7 ori in primul trimestru, pana la 460 de milioane de euro
Data publicarii: 16-06-2017 | EconomieDeficitul Romaniei in comertul cu produse agroalimentare a crescut de 1,7 ori in primul trimestru din acest an, comparativ cu perioada similara din 2016, pana la 460,37 milioane de euro, potrivit datelor furnizate la solicitarea AGERPRES de catre Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale (MADR).
În primele trei luni din 2016, deficitul înregistrat în comerțul cu produsele agroalimentare a fost de 263,54 milioane de euro.
România a exportat 2,94 milioane de tone de produse agroalimentare în primul trimestru din acest an, în valoare de 1,257 miliarde de euro, în creștere față de perioada similară din 2016 atât din punct de vedere cantitativ cât și valoric, când exporturile în țările intra și extracomunitare au totalizat 2,613 milioane tone, iar încasările au depășit de 1,219 miliarde de euro.
Pe de altă parte, importurile de produse agroalimentare s-au cifrat la 2,049 milioane de tone în primele trei luni ale anului 2017, o cantitate pentru care s-au cheltuit mai mult de peste 1,717 miliarde de euro, în timp ce în perioada similară din 2016, au fost importate 1,631 milioane de tone de alimente, valorând 1,482 miliarde de euro.
Potrivit statisticii MADR, în topul alimentelor exportate care au adus cele mai multe încasări în primele trei luni din acest an au fost cerealele, cu 468,8 milioane de euro pentru 2,2 milioane de tone, fiind urmate de produsele din tutun, cu 163,66 milioane de euro (12.028 tone) și semințele și fructele de plante oleaginoase, cu 156,081 milioane euro (263.591 tone).
Exportul de cereale a vizat cu precădere grâul și porumbul, cantitățile care au plecat peste hotare fiind de 1,44 milioane tone, respectiv de 655.931 tone, iar încasările au depășit 254,5 milioane de euro la grâu și 195,5 milioane de euro la porumb.
În schimb, la importuri, România a fost campioană la fructe, legume și carne în primele trei luni ale anului, sumele cheltuite depășind 425,9 milioane de euro pentru aceste trei categorii de produse. În primul trimestru s-au importat 224.808 tone de fructe, în valoare de 154,65 milioane de euro, 203.326 tone de legume (141,27 milioane de euro) și 81.909 tone de carne proaspătă sau refrigerată, în valoare de 129,98 milioane de euro. Carnea de porc a ocupat primul loc pe acest segment cu 40.435 tone, respectiv aproape jumătate din cantitatea totală de carne importată în primul trimestru, pentru care s-au cheltuit 74,71 milioane de euro.
De asemenea, în primele trei luni ale anului au mai fost aduse de pe piețele externe 107.886 tone de lapte, în valoare de 120,26 milioane de euro, cereale (498.820 tone), în valoare de 118 milioane euro și preparate diverse (36.318 tone), totalizând 103,2 milioane de euro.
Uniunea Europeană rămâne principalul partener al României în comerțul cu produse agroalimentare, Germania ocupând primul loc atât la importuri, iar Italia la exporturile de alimente în primul trimestru. Astfel, cu Italia s-au realizat schimburi intra-comunitare cu 139.747 tone de produse agroalimentare, în valoare de 154.942 euro, iar din Germania au fost aduse 130.951 tone de alimente, pentru care s-au cheltuit 250.146 euro.
Potrivit statisticii MADR, Bulgaria, Germania, Egipt și Olanda sunt următoarele piețe de export pentru România, iar Ungaria, Polonia, Olanda și Italia se află în clasamentul țărilor de unde provin produse agroalimentare pe piața autohtonă.
România a înregistrat, anul trecut, un deficit de 557,4 milioane de euro în comerțul cu produse agroalimentare, de peste șase ori mai mare decât cel din 2015, când a totalizat 89,2 milioane de euro, importurile atingând însă un maxim istoric de 6,51 de miliarde de euro.
Sursa: Agerpress
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall