Transportatorii rutieri de marfuri au consemnat in 2015 afaceri de peste 34 de miliarde de lei, in crestere cu 13% (studiu)

Data publicarii: 21-07-2017 | Economie

Firmele care au ca domeniu principal de activitate transporturile rutiere de marfuri au generat in 2015 o cifra de afaceri totala de 34,28 miliarde de lei, in crestere cu 13% comparativ cu anul anterior, releva un studiu Coface, in care au fost cuprinse 31.363 de companii din transporturi care au depus declaratii financiare in 2015.

Astfel, analizând situațiile financiare publicate de Ministerul Finanțelor Publice, Coface remarcă faptul că mare parte din avansul veniturilor este generat de companiile deja existente pe piață, în ciuda faptului că 38% din firmele din sector au raportat venituri în scădere în 2015.

"Conform datelor financiare disponibile pentru 2015 pentru toate companiile care activează în sectorul transporturilor rutiere de mărfuri, acestea înregistrează venituri în creștere, care se regăsesc în profituri insuficiente. Investițiile în retehnologizare reprezintă 39% din totalul activelor, semnificativ peste dinamica uzurii acestora pentru al patrulea an consecutiv, impactul fiind ușor vizibil prin prisma unei creșteri sensibile a profitabilității consolidate. Companiile din sectorul analizat au menținut nivelul ridicat al creditului furnizor, durata medie de plata a acestora fiind de 112 de zile, în timp ce creanțele sunt colectate la 88 de zile", spune Coface.

Potrivit sursei citate, în baza unei analize a distribuției acestor companii în funcție de cifra de afaceri, se poate constata că aproximativ 24% dintre companiile care au depus declarațiile pentru anul 2015 nu au desfășurat în realitate nicio activitate, iar 1.249 de companii din acest sector au avut o cifră de afaceri anuală mai mare de un milion de euro în 2015, acest segment al firmelor reprezentând doar 4% din totalul firmelor, însă a generat aproape 64% dintre veniturile înregistrate la nivelul întregului sector.

În ceea ce privește modul în care au evoluat profiturile companiilor din sectorul analizat, studiul Coface relevă că rezultatul net consolidat la nivel sectorial pentru 2015 a fost de 4,5%, cu o dinamică crescătoare față de nivelul din trecut, respectiv 1,5% în 2014 și 0,5% în 2013, iar marginea operațională a crescut de la nivelul din 2012, respectiv 0,5%, la 6,2%, în 2015.

De asemenea, 41% dintre companiile care activează în acest sector au raportat o deteriorare a rezultatului net în 2015, comparativ cu anul anterior, aproximativ 12% dintre acestea trecând din profit în pierdere.

"Această dinamică se înregistrează pe fondul datoriilor foarte mari contractate de firmele autohtone, acestea înregistrând un grad de îndatorare total de 76%. Companiile din România care activează în sectorul analizat au avut un nivel ridicat al investițiilor în activele fixe și terenuri, ponderea acestora în totalul activelor fixe fiind de 39%, superioară amortizării. Această situație este confirmată de datele INSSE cu privire la înmatriculările noi de vehicule comerciale (date anuale 2013 — 2015)", se arată în analiză.

Modalitatea de finanțare a investițiilor realizate de companiile autohtone nu este sustenabilă, atrag atenția specialiștii Coface. Ponderea datoriilor pe termen scurt în total capitaluri împrumutate s-a menținut la peste 65%, durata medie de colectare a creanțelor a scăzut la 88 de zile, situația de lichiditate îmbunătățindu-se doar marginal, în timp ce rata de acoperire a datoriilor pe termen scurt, prin trezoreria netă, a crescut până la 20%.

"În orice caz, sursa de conservare a lichidității nu este una sustenabilă pe termen lung, în condițiile în care furnizorii sunt plătiți mai târziu. Excedentul de lichiditate este utilizat într-o destinație clasică, spre investiții pe termen lung, în activele fixe (mașini pentru transport), atât în 2014, cât și în 2015, dar în defavoarea creditorilor. În cazul furnizorilor, valoarea zilelor de plată a datoriilor este ridicată, combinată cu un ciclu negativ de conversie a banilor, iar în ceea ce privește băncile, îndatorarea este în ușoară scădere, la 76%", precizează analiza

O altă problemă este faptul că infrastructura nu a înregistrat nicio îmbunătățire în perioada 2013 — 2015

"Analiza sectorului transporturilor reconfirmă ceea ce Coface a subliniat în mod repetat: o evoluție relativ bună, însă care nu este suficientă pentru a îmbunătăți semnificativ structura companiilor ți a le asigura sustenabilitatea. În continuare, vedem dezechilibre perpetuate prin utilizarea resurselor pe termen scurt pentru investiții și achiziții de active, ceea ce face ca aceste companii să fie expuse unor șocuri în asigurarea lichidităților. Viteza cu care se succed ciclurile economice obligă companiile să fie mult mai realiste în abordarea strategiei financiare, riscând să fie prinse în ofsaid dacă nu își gestionează coerent resursele', a menționat Eugen Anicescu, Country Manager, Coface Romania.

La rândul său, Nicoleta Maruntelu, analist economic la Coface România, atrage atenția asupra faptului că infrastructura din România, caracterizată prin investiții insuficiente și printr-o stare precară a drumurilor, continuă mai mult să îngreuneze activitatea transportatorilor în loc să contribuie la dezvoltarea ei.

"În 2015, se observă un trend pozitiv ai indicatorilor la nivel consolidat pentru transporturile de mărfuri din România. Cu toate acestea, echilibrul este unul fragil, iar îmbunătățirile nu pot susține companiile în fața șocurilor venite din interior (lichiditate insuficientă, dependență față de recuperarea creanțelor), respectiv din exterior (noi poveri fiscale, creșteri de prețuri la carburanți, prețuri RCA instabile). (...) În ceea ce privește riscul, doar 2 din 10 companii analizate de Coface pe parcursul anului 2016 (reprezentativitate eșantion 64%) sunt încadrate într-un risc scăzut de a intra în insolvență', a precizat aceasta.

Sursa: Agerpress