Timbrarea, nivelul duritatii apei si cuantumul redeventelor, printre problemele semnalate la proiectul Legii resurselor hidrominerale

Data publicarii: 15-09-2017 | Economie

Imposibilitatea utilizarii de timbre autoadezive, stabilirea unui nivel minim al duritatii si inexistenta cuantumului redeventelor se numara printre observatiile aduse de companii la proiectul Legii resurselor hidrominerale, supus dezbaterii publice de catre Ministerul Economiei.

"În proiectul Legii resurselor hidrominerale se definesc incomplet apele minerale, apele de izvor și apele de masă. Acest lucru lasă loc la interpretări și poate duce la efecte nedorite total contrare celor din expunerea de motive care a stat la baza elaborării acestui proiect. Considerăm că definițiile care sunt foarte clare în legislație ar trebui preluate din Directiva 2009/54 a Parlamentului European și Consiliului cu privire la exploatarea și comercializarea apelor minerale naturale", a declarat purtătorul de cuvânt al Asociației Române a Dozatoarelor pentru Apă, Silvia Enculescu.

Aceasta a spus că proiectul creează probleme și în ceea ce privește definirea sursei de apă, în sensul că mai mulți producători exploatează un zăcământ, iar acesta ar trebui alocat unui singur producător, potrivit proiectului, fără a se preciza, însă, criteriile alocării.

Silvia Enculescu susține că nu ar trebui impus un laborator unic de referință, ci mai multe, iar acestea ar trebui să fie acreditate RENAR.

Potrivit acesteia, proiectul de act normativ impune o serie de reautorizări, imposibil de pus în practică, deoarece perioadele de timp prevăzute în dispozițiile tranzitorii nu sunt corelate, iar obținerea de autorizații durează mai mult decât termenele stabilite prin proiect.

De asemenea, proiectul de lege nu stabilește cuantumul redevențelor percepute pentru toate tipurile de apă, iar acesta nu poate fi stabilite prin norme metodologice.

În plus, prin proiect se cere utilizarea de timbre autoadezive, numai că acestea nu se pot aplica sau există riscul de a fi deteriorate, a afirmat Silvia Enculescu.

La rândul său, Gheorghe Vespan, reprezentant al companiei Perla Moldovei Distribution, societate care îmbuteliază apa Perla Moldovei, a arătat că proiectul de lege cere ca duritatea apei să nu fie mai mică de 5 grade germane, însă, în prezent, mai multe companii îmbuteliază apă cu duritatea sub 5 grade germane. În ceea ce privește timbrul autoadeziv, acesta este cerut la apă, însă nu este impus la bere sau la sucuri.

Ministerul Economiei (ME) a organizat o dezbaterea publică pe marginea proiectului privind Legea resurselor hidrominerale. La discuțiile care au avut loc la sediul Ministerului Economiei au participat reprezentanți ai Agenției Naționale pentru Resurse Minerale (ANRM), Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Ministerului Finanțelor Publice, Consiliul Concurenței, Societății Naționale a Apelor Minerale, precum și specialiști în domeniu, organizații neguvernamentale, patronate și reprezentanți ai mediului academic.

Potrivit unui comunicat al ME, inițiativa de a face o lege a resurselor hidrominerale a avut la bază necesitatea general acceptată de a legifera domeniul resurselor hidrominerale printr-o reglementare unitară, ușor de aplicat atât de autoritățile competente, cât și de agenții economici din domeniu, cu precizări clare în concordanță cu legislația UE.

"Reprezentanții ME au prezentat situația actuală care necesită adoptarea unor măsuri imediate de reglementare a domeniului și schimbările preconizate prin prezentul proiect de lege. Solicitanții înscriși la cuvânt au enunțat necesitatea reanalizării unor prevederi cu privire la definițiile utilizate, competențele autorităților publice, existența intermediarilor, dreptul la inovație, clasificarea apelor, clarificarea normativă a unor situații derivate din practică", se arată în comunicat.

Documentul precizează că, în termen de 10 zile calendaristice de la încheierea dezbaterii publice, se asigură accesul public pe site-ul și la sediul autorității publice responsabile la următoarele documente: minuta dezbaterii publice, recomandările scrise colectate, versiunile îmbunătățite ale proiectului de act normativ în diverse etape ale elaborării, rapoartele de avizare, precum și versiunea finală adoptată a actului normativ.

Sursa: Agerpress