Piata transporturilor din Romania a depasit 10 miliarde de euro (analiza KeysFin)

Data publicarii: 21-09-2017 | Economie

Cresterea economica si investitiile semnificative in parcul national auto de marfa au dus piata transporturilor din Romania la un nivel istoric, depasind anul trecut 10 miliarde de euro, se arata intr-o analiza a KeysFin, care ia in calcul datele comunicate de firme la Ministerul Finantelor si Registrul Comertului.

Potrivit acesteia, peste 34.000 de firme, cu 156.000 de angajați, asigură în prezent transportul de marfă în țară și în străinătate. România a devenit, în ultimii ani, unul dintre jucătorii cei mai activi la nivel european.

'Numărul companiilor de transport de marfă a crescut în această perioadă cu peste 5.000, de la 28.914 de firme, în 2012, la 34.628 de societăți, în 2016. Pe fondul creșterii economice și, implicit, a volumului de marfă, afacerile firmelor din acest sector au avansat semnificativ, depășind anul trecut nivelul de 47 de miliarde de lei, cu 14 miliarde de lei peste rezultatul din 2012. Transportul rutier de marfă a reprezentat 77,3% (36,3 miliarde lei) din totalul afacerilor înregistrate în 2016, în timp ce business-ul din sectorul de depozitare a însemnat 20,8% (9,79 miliarde lei)', se arată în document.

Conform KeysFin, rezultatul net a depășit, anul trecut, 1,81 miliarde de lei, iar profitul net al sectorului a fost de 2,55 miliarde de lei, cifră mai mult decât dublă față de cea înregistrată acum șase ani.

"Într-o țară în care infrastructura de transport este deficitară, rezultatele înregistrate de aceste firme vin să confirme potențialul foarte bun de business din acest sector. Poziția geostrategică a României și evoluția economică bazată în principal pe consum vin să susțină o prognoză extrem de optimistă privind anul 2017. Rezultatele financiare ale sectorului urmează, cel mai probabil, să depășească rezultatul înregistrat în anul precedent', spun analiștii de la KeysFin.

Studiul mai arată că numărul firmelor nou înființate a scăzut semnificativ, de la 13.008, în 2008 (anul considerat de boom în piața transporturilor), la numai 3.438, în 2016.

'Din totalul de 34.628 de societăți, numai 1.247 erau firme nou înființate și active în 2016, restul fiind firme cu experiență în domeniu. Relevantă este, totodată, și evoluția numărului firmelor de transport care au intrat în insolvență. Numărul lor a scăzut puternic în 2016, la 2.931, față de 6.863 câte erau cu doi ani în urmă. Mai mult, numărul insolvențelor, în 2017, se află deocamdată la minimul ultimilor șapte ani (1.742 de cazuri)', se mai arată în document.   Studiul KeysFin arată, pe de altă parte, că investitorii străini sunt din ce în ce mai interesați de acest segment de afaceri. 375 de companii, care reprezintă 22% din piață, aveau anul trecut acționariat majoritar străin (o deținere de peste 50%).

'Cei mai mari investitori în sectorul transporturilor și depozitării sunt austriecii care, anul trecut, controlau peste 4% din piață (2,086 miliarde de lei) apoi vin cei din Olanda și Italia, cu câte 3%, topul fiind completat de investitorii spanioli, germani și francezi, fiecare cu câte 2% din piață. În total, investitorii străini erau implicați, anul trecut, în afaceri de peste 10 miliarde de lei', conform analizei.   Datele financiare analizate arată că datoriile transportatorilor au crescut, pe ansamblu, de la 18,5 miliarde lei în 2012 la 24,7 miliarde lei în 2016, în timp ce totalul creanțelor a atins anul trecut valoarea de 11,9 miliarde lei.

Ponderea datoriilor comerciale a rămas relativ constantă în tot intervalul analizat (2012-2016), la 30-32%, valoarea acestora depășind 7,7 miliarde lei în 2016.

Potrivit studiului, perioada medie de încasare a creanțelor era de 92 de zile anul trecut, față de 98 de zile în 2012, iar perioada medie de plată a datoriilor a scăzut și ea la 192 de zile, față de 206 în urmă cu cinci ani.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro: