Presedintele ARSCM: Lansam in octombrie un apel de proiecte pe zona oraselor inteligente; avem 15 miliarde de euro disponibili

Data publicarii: 24-09-2017 | Economie

Asociatia Romana pentru Smart City si Mobilitate (ARSCM) va lansa, in luna octombrie, un apel de proiecte pe zona oraselor inteligente, in conditiile in care 15 miliarde de euro sunt disponibili pentru finantarea proiectelor, pana in 2021, a declarat, sambata, presedintele ARSCM, Eduard Dumitrascu, la evenimentul de lansare a Caravanei Smart City.

"Avem 15 miliarde de euro până în 2021. Ne referim la PNDL 2 (Programul Național de Dezvoltare Locală — n. r.), care are un impact foarte mare, din punctul nostru de vedere, în dezvoltarea comunităților locale, unde sunt aproape 8 miliarde de euro disponibili până în 2020 — și aici deja vedem că sunt foarte multe programe și proiecte în zona eficienței energetice din partea multor autorități locale, și vorbim de peste 7 miliarde de euro din partea Comisiei Europene disponibili până în 2021, aici incluzând și marea infrastructură, incluzând și partea de acces în marile orașe. Avem absolut tot ce ne trebuie în această perioadă pentru a ne gândi la dezvoltarea comunităților și orașelor inteligente. Noi încercăm în această perioadă foarte repede să creăm cadrul necesar pentru implementarea acestor proiecte", a spus Dumitrașcu, în marja evenimentului de lansare a Caravanei Smart City.

Potrivit acestuia, împreună cu Organismul Național de Standardizare, ARSCM va introduce în perioada următoare primele opt standarde, de altfel și singurele la nivel mondial, pe Smart City.

"Este foarte important să creăm un cadru și niște indicatori corecți pentru autoritățile locale, astfel încât acestea să poată face evaluări periodice a ceea ce au implementat până acum și a ceea ce urmează să implementeze, să aibă un cadru de raportare și un feed-back din partea cetățenilor, beneficiarii finali ai conceptului de Smart City. Încercăm prin aceste ISO-uri pe care le vom implementa în perioada următoare să mai creăm trei instrumente de bază pentru administrațiile locale. Primul se numește audit Smart City și, împreună cu grupul nostru de experți, mergem în primării, facem acest audit și venim cu un set de recomandări plecând de la investițiile existente. Totul trebuie dezvoltat de la ce au făcut până acum. Nu trebuie să pierdem aceste resurse", a explicat Dumitrașcu.

Șeful ARSCM a precizat că în octombrie va fi lansat un apel de proiecte pe zona de Smart City, iar pe 5 octombrie, la Brașov, va fi dat publicității Ghidul de achiziții publice pentru autoritățile locale.

"Al doilea lucru foarte important: vom lansa în octombrie un apel de proiecte pe zona orașelor inteligente, astfel încât autoritățile publice și centrale și cele locale să înțeleagă liniile de finanțare, oportunitățile pe care le au unele dintre ele, iar într-un ritm accelerat vor trebui să reacționeze, pentru a nu mai vorbi iarăși de un tren pierdut sau știți problemele pe cadrul financiar 2007 — 2013. Nu în ultimul rând, tot în perioada următoare, în 5 octombrie, la Brașov, vom lansa Ghidul de achiziții publice pentru autoritățile locale, pentru că trebuie să înțelegem, când vorbim despre dezvoltarea unui oraș inteligent, când vorbim despre conceptul de Smart City, că este foarte greu să găsim o persoană care să se priceapă la toate aceste industrii interconectate. Trebuie să recunoaștem că nu putem avea pretenția de la nimeni să fie expert în energie, în mobilitate, în transport, în mediu, în internet of things etc. Prin urmare, trebuie să creăm acest ghid, trebuie să explicăm ce înseamnă conceptul de Smart City, industriile interconectate și mai ales pe fiecare industrie în parte cum facem achiziție. Deci, avem partea de audit, știm ce au făcut, avem setul de recomandări, știm ce vor să facă, avem ghidul de achiziții, avem apelul de proiecte, localizăm sursele de finanțare și avem și standardele pentru a putea implementa aceste proiecte", a arătat Eduard Dumitrașcu.

În opinia acestuia, este important ca un oraș să fie inteligent pentru că el trebuie să țină pasul cu locuitorii, cu tehnologiile.

"Atâta timp cât locuitorii se schimbă, este clar că trebuie să ieșim din aceste blocuri de beton și trebuie să ne uităm afară la ce se întâmplă, la interactivitate, la cât de vii devin orașele. Este rolul și obligația administrației", a subliniat el.

Eduard Dumitrașcu a admis că, pentru a deveni Smart City, o comunitate trebuie să investească sume relativ mari, însă există bani europeni care pot fi atrași.

"Este foarte greu de estimat care este suma medie ce trebuie investită pentru ca un oraș să devină inteligent. Sunt mulți indicatori de care trebuie să ținem cont: climă, relief, temperatură, număr de locuitori... este foarte complicat. Trebuie să înțelegem ce vrem să facem. De exemplu, la Constanța trebuie să ținem cont că avem port, avem turiști, la Cluj avem turiști, dar n-avem port, iar la Oradea avem turiști, avem graniță și n-avem port. Prin urmare, această particularizare a implementării de concepte inteligente trebuie clar să țină de specificul fiecărui loc. Vorbim de sume relativ mari, dar totodată spuneam că sunt și foarte mulți bani disponibili pentru aceste proiecte, iar autoritățile locale, cu o parte de cofinanțare foarte, foarte mică, pot face foarte multe lucruri. Zona de eficiență energetică, unul dintre cele mai solicitate domenii de către autoritățile publice locale din cauza facturii foarte mari pe care trebuie să o plătească, este totodată și printre cele mai scumpe, pentru că vorbim despre schimbarea infrastructurii în unele locuri, în alte locuri se poate folosi aceeași infrastructură. Putem însă schimba doar soluțiile, putem schimba becurile, putem monta senzori care pot optimiza foarte mult. Sunt tot felul de soluții care vin pe infrastructura curentă, nu e nevoie de investiții și schimbăm paradigma", a adăugat acesta.

Asociația Română pentru Smart City și Mobilitate (ARSCM) a lansat, sâmbătă, Caravana Smart City, care timp de un an va avea 12 opriri în tot atâtea regiuni din țară, într-o încercare de promovare și educare asupra conceptelor de oraș și comunitate inteligentă.

Caravana Smart City România este un program complet de prezentare și vânzare a produselor Smart City direct către beneficiarii acestor servicii — administrația centrală și locală. Comunitatea vizată este formată din cetățeni, companii și instituții publice implicate activ în dezvoltarea orașelor și preocupate de oferirea continuă a celor mai bune servicii și soluții pentru locuitorii centrelor urbane.

Sursa: Agerpress