RETROSPECTIVA 2017 Omnia Turism, tsunami care schimba regulile de garantare a pachetelor turistice si perceptia despre vacante ieftine

Data publicarii: 26-12-2017 | Economie

Data de 16 octombrie 2016, când George Negru, patronul turoperatorului Omnia Turism, companie prezenta pe piata din anul 1991, a fost gasit mort în locuinta sa, a fost considerata începutul unui adevarat tsunami în turism.

Pe data de 24 octombrie, era introdus, la Tribunalul Bucuresti, dosarul de insolventa ceruta de debitorii SC Transpomar International Turism SRL si SC Cardinal SA. Pentru declararea falimentului societatii, judecatorii de la Tribunalul Bucuresti urmeaza sa se pronunte în februarie 2018...

Pagubiti, reactii si promisiuni


Bilantul sec al ministrului Turismului mentiona, la doua zile dupa decesul lui George Negru, ca "paguba produsa de Omnia Turism este cea mai mare de dupa revolutie, în conditiile în care agentia a vândut pachete de aproximativ 7,5 milioane de euro pentru anul 2018 unui numar de 8.500 de clienti, iar pentru perioada 17 octombrie - 31 decembrie 2017 au mai fost încasati 433.000 de euro de la 202 turisti".

Pe lânga cei peste 8.500 de clienti persoane fizice au fost afectate si peste 100 de agentii de turism care aveau contracte cu Omnia Turism.

"O sa introducem un amendament, pentru ca OUG 107/1999 modificata deja este în acest moment la Camera Deputatilor, astfel încât nicio agentie de turism nu va mai putea vinde pachete de servicii turistice mai devreme de un de zile. S-au vândut pachete de catre Omnia Turism în martie 2017 pâna în noiembrie 2018. Nici nu exista nici planul de zbor al companiilor aeriene. Deci, early booking-ul si vânzarea de servicii mai devreme de 12 luni vor fi interzise. O sa impunem printr-un amendament si va exista si o sanctiune, inclusiv ridicarea licentei de turism, daca vinde cineva asa ceva", promitea ministrul Turismului, Mircea Titus Dobre la doua zile dupa decesului patronului Omnia Turism, George Negru.

Concomitent, Omniasig Vienna Insurance Group confirma ca agentia Omnia Turism este asigurata la companie pentru riscul privind rambursarea cheltuielilor de repatriere si a sumelor achitate de turist în cazul insolvabilitatii sau falimentului agentiei de turism, suma asigurata fiind de 50.000 dolari/polita de asigurare, în conformitate cu prevederile legale.

"Din punct de vedere al legalitatii si al moralitatii, aceasta agentie de turism functiona perfect, îndeplinea toate caracteristice unei agentii de buna credinta. Erau clienti care mergeau de 10 ani cu aceasta agentie. Omnia Turism, companie prezenta pe piata din anul 1991 mai avea în conturi numai 30.000 de euro, iar ANAF va intra în control în aceasta zona pentru ca în prezent nu poate preciza la cât se ridica paguba produsa bugetul statului", spunea ministrul Turismului.

Pe de alta parte, reprezentantii Ministerului Turismului precizau ca "au început un control la aceasta agentie la data de 6 septembrie 2017, iar proprietarul agentiei a fost invitat, la data de 8 septembrie, sa se prezinte personal la Ministerul Turismului, cu o serie de documente. Nu s-a prezentat nimeni din partea agentiei Omnia Turism, drept pentru care un alt control s-a efectuat la sediul agentiei, la data de 5 octombrie, când s-a aplicat si o sanctiune de 2.000 de lei. Proprietarului companiei i s-a lansat o noua invitatie de a se prezenta la sediul Ministerului Turismului, cu documentele companiei, pe data de 17 octombrie 2017".

Consecintele neprezentarii ar fi constat într-o noua amenda si ridicarea licentei, în termenul prevazut de lege.

Fondul de garantare a pahetelor turistice... un nou început ?!

 

Reactiile patronatului ANAT si ale altor agentii reprezentative în piata au fost la fel de prompte.

"Noua legislatie privind garantarea pachetelor turistice va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2018, urmând ca în timp de sase luni toate agentiile sa se conformeze", declara, optimist, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), Alin Burcea, într-un interviu acordat AGERPRES.

La începutul lunii noiembrie, ANAT astepta normele pentru noua legislatie de garantare a pachetelor turistice. Presedintele ANAT avea calendarul facut: De la 1 ianuarie 2018 intra în vigoare noul regulament. De la 1 ianuarie pâna la 30 iunie 2018 toata lumea trebuie sa se caleze pe noul sistem de garantare, iar de la 1 iulie 2018 sa intre efectiv pe noile sume de garantare.

"Asta se întâmpla deja cam în toate tarile din Europa, noi suntem putin mai în urma, altii au facut-o. Majoritatea are noile norme aplicate deja din 2017. Din pacate, trebuia sa facem mai demult reglementarea, dar nu am facut. Noi am început însa, ca patronat, sa mergem la asiguratori de acum sase ani, încercând sa ne auto-reglementam prin cresterea sumelor de garantare la touroperatori. Si noi chiar doream asta, am cerut 250.000 de euro cel putin, dar din diverse motive tehnice, gen contragarantare, nu se putea", spune Alin Burcea, unul dintre cei care, cu experienta acumulata în mediul de afaceri dar si în ministerul Turismului, a militat de câtiva ani pentru introducerea noilor garantii.

La rândul sau, directorul general al Eturia, Sorin Stoica, declara, pentru AGERPRES, ca agentiile de turism sunt afectate de "Cazul Omnia", iar în joc se afla credibilitatea acestora în fata clientilor.

"Cazul Omnia ne afecteaza pe toti ca agentii de turism. Orice eveniment care se întâmpla în piata si orice faliment ne afecteaza. Traim într-o industrie si credibilitatea noastra este extrem de importanta. Orice insolventa afecteaza în materie de credibilitate. Din pacate, cam o data pe an vine câte o insolventa, ca un tsunami parca. Anul trecut au fost Perfect Tour, Mareea. Anul acesta contabilizam Paravionul si Omnia", declara pentru AGERPRES si directorul general al Eturia, Sorin Stoica.

Acesta atragea atentia ca orice oferta care este cu 20% mai mica decât pretul pietei are o mare problema. "Undeva, ceva este putred. Românii trebuie sa compare preturile companiilor, desigur tinând cont de segmentul lor. Consumatorii de produse turistice au însa obligatia de a se informa atunci când cumpara ceva, la fel ca la orice alt obiect sau serviciu. Sa stie ce vor, sa citeasca acele contracte. Responsabilitatea unei vacante reusite revine ambelor parti, atât calatorului, cât si furnizorului", atentiona Sorin Stoica.

Cu doar câteva zile înainte de încheierea anului, ministrul Turismului, Mircea Dobre, se consulta cu o câtiva reprezentanti ai unor agentii de turism despre un sistem de garantare pentru pachetele de servicii turistice, pe care îl doreste ''corect, unitar si eficient'', care sa suporte inclusiv costurile de repatriere, în cazul aparitiei unor situatii neprevazute.

Normele de aplicare pentru Fondul de garantare a pachetelor turistice vor fi gata pâna la sfârsitul lunii ianuarie 2018, iar de anul viitor încercam realizarea unei legi speciale si pentru crearea unui pool de asigurare, pe modelul PAID, declara, pe data de 18 decembrie, ministrul Turismului, Mircea Dobre, într-o dezbatere publica pe tema Fondului de garantare a pachetelor turistice din România.

''Este obligatia statului român sa vina cu masuri specifice, având în vedere ca nu s-a realizat nimic de mai bine de 20 de ani în acest domeniu. Legea privind garantarea pachetelor de servicii turistice reprezinta temeiul legal primar, temei ce va fi urmat de normele de aplicare, sub forma de Hotarâre de Guvern. Doar agentiile de turism organizatoare care obtin pentru prima oara o licenta vor suporta contributia initiala, iar nivelul nu poate fi mai mic de 2.000 de euro. Agentiile de turism organizatoare vor declara trimestrial sumele încasate în avans de la turisti si vor depune o declaratie în acest sens pentru a avea o evidenta transparenta a nivelului de încasari, pe baza careia se va calcula cuantumul contributiei la fond. Nu se va închide nicio agentie din cauza aparitiei acestui fond'', apreciaza ministrul Dobre.

Reprezentantii Ministerul Turismului au retras circa 100 de licente numai în acest an.

Potrivit datelor Ministerului Turismului, la ora actuala functioneaza cu licenta circa 2.060 de agentii de turism la nivelul întregii tari, dar pe partea fiscala doar ANAF le poate verifica.

Sursa: Agerpress