RETROSPECTIVA 2017 Programul Start-Up Nation si lupta cu birocratia stufoasa pentru banii gratis de la stat

Data publicarii: 31-12-2017 | Economie

Programul Start-Up Nation, prin care statul român acorda un grant de pâna la 200.000 de lei firmelor nou-înfiintate, este considerat cel mai ambitios program de acest tip din Uniunea Europeana, însa doar câteva zeci de întreprinzatori si-au primit pâna acum banii, din cele peste 8.000 de planuri de afaceri câstigatoare.

Reprezentantii Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat (MMACA) dau asigurari ca toti cei care au aplicat si au câstigat în acest an îsi vor primi banii la începutul anului viitor. Mai mult, programul va continua si anul viitor, iar cei care si-au înfiintat în 2017 o firma, dar nu "au prins" finantare, pot participa si la editia 2018.

Cea mai mare parte din vina pentru întârzierile din acest an vine din birocratia stufoasa si din numarul mic al personalului necesar pentru analiza tuturor dosarelor.

Programul Start-Up Nation a debutat odata cu aprobarea, în ianuarie 2017, a unei ordonante de urgenta pentru stimularea înfiintarii de noi întreprinderi mici si mijlocii. Potrivit unui comunicat al Executivului, prin acest program se acorda ajutor de minimis pâna la 200.000 lei pentru un beneficiar, reprezentând 100% din valoarea cheltuielilor eligibile, unui numar maxim estimat de 10.000 de întreprinderi mici si mijlocii.

"Se estimeaza, astfel, crearea a minimum 20.000 de noi locuri de munca anual în cadrul celor 10.000 de întreprinderi nou înfiintate care vor trebui sa angajeze minimum doi salariati cu contract de munca pe durata nedeterminata si sa-i mentina în activitate cel putin trei ani", se arata într-un comunicat al MMACA.

Bugetul total pentru acest an a fost calculat la 1,7 miliarde de lei, din care 1,2 miliarde de lei de la bugetul de stat si 500 de milioane de lei din fonduri europene.

Potrivit ministrului pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat de la acea data, Florin Jianu, Start-Up Nation România urma sa motiveze tinerii sa ramâna în tara si sa desfasoare activitati de antreprenoriat.

"România porneste cel mai ambitios program de sustinere a start-up-urilor, program ce se aplica cu succes si în alte tari, precum Israel sau Marea Britanie si face, astfel, un alt pas spre atingerea dezideratului - România, tara cu mediul de afaceri cel mai atractiv din sud-est-ul Europei. Start-Up Nation România va motiva tinerii sa ramâna în tara si sa desfasoare activitati de antreprenoriat, va contribui la crearea de noi companii în domenii cu valoare adaugata ridicata, crescând astfel atractivitatea României în regiune. Acest program va crea companiile de succes de mâine care vor consolida baza economiei românesti", declara, în ianuarie 2017, Florin Jianu.

Dupa ce Jianu a demisionat din functie, la conducerea ministerului au venit Alexandru Petrescu si, ulterior, Ilan Laufer, care, din pozitia anterioara de secretar de stat în acelasi minister, a promovat programul în 35 de judete din tara cu caravana Start-Up Nation.

Înscrierile efective în program au început pe 15 iunie si au durat pâna pe 14 iulie. Ministrul Ilan Laufer a anuntat pe Facebook, cu câteva zile înainte de termenul-limita, ca acesta va fi prelungit cu doua saptamâni, în urma unor deficiente tehnice care au întârziat înscrierea unor firme. Însa, a primit sute de critici, tot pe Facebook, de la cei care s-au grabit sa se încadreze în termen, asa ca, în final, sesiunea de înscrieri s-a încheiat tot pe 14 iulie.

"Rezultatele finale ale Start-Up Nation arata ca au fost depuse 19.026 planuri validate ca fiind bune, din care 8.600 ar intra la finantare si am avea înca peste 10.000 de planuri în asteptarea unei finantari. Finantarea totala ceruta este de 3,7 miliarde de lei, însa valoarea pe care o avem noi alocata pentru acest an este de 1,7 miliarde de lei, ceea ce ar însemna ca exista o cerere suplimentara de 2 miliarde de lei pentru finantare. Apreciez foarte multe efortul depus de antreprenori si de cei care si-au facut curajul sa se înscrie în programul Start-Up Nation, s-au dus si au creat un plan de afaceri, au creat o viziune, au depus un efort pe care eu îl apreciez foarte mult si fara de care programul nu s-ar fi bucurat de un asemenea succes", declara Laufer, la finalul lunii iulie.

Si a început apoi analiza si validarea planurilor de business depuse, precum si încheierea acordurilor de finantare, proces care a durat pâna pe 15 noiembrie.

Doar 23 de beneficiari primisera banii la mijlocul lunii decembrie 2017

Pâna pe 15 decembrie 2017, doar 23 de beneficiari primisera în conturi cei 200.000 de lei, dupa cum a declarat Adrian Panait, directorul Directiei Programe din cadrul ministerului, la audierile din comisiile parlamentare de specialitate reunite pentru avizul bugetului pe 2018 al institutiei.

Presedintele Comisiei pentru buget-finante din Camera Deputatilor, Eugen Teodorovici, l-a întrebat care este suma efectiva care a ajuns în conturile beneficiarilor programului.

"Pâna acum, au fost efectuate 23 de plati a câte 200.000 de lei, care au ajuns în conturile beneficiarilor. Restul de pâna la 600 de milioane sunt în conturile de tranzit ale institutiilor de credit partenere si de acolo vor pleca catre beneficiari la momentul potrivit", a raspuns Adrian Panait.

El a adaugat ca se fac plati în fiecare zi catre cei care au accesat programul.

"Programul a început în iunie, iar pâna în decembrie s-au verificat 10.000 de planuri, s-au semnat 8.444 de contracte într-un timp-record, pâna în 15 noiembrie, am început sa efectuam platile, suntem la 23 de plati, dar se fac plati zi de zi. Pentru a se ajunge la plata, conform procedurii, se depune o documentatie de decont, se verifica, dupa care se certifica la fata locului veridicitatea investitiei, deci toti acesti pasi noi trebuie sa îi parcurgem pentru a da acordul final de plata si vom face asa ceva", a spus Panait.

Teodorovici i-a sfatuit pe reprezentantii ministerului sa plateasca toti banii catre firme pâna la finele anului si abia apoi sa faca verificarile.

"Platiti pâna la final de an, este caraghios sa facem pentru 44.000 de euro verificari ex-ante la fata locului. Sincer, suntem caraghiosi. Faceti platile catre aceste companii mici, cu speranta ca nu vor muri pâna la final de an. Platiti-le acesti bani si faceti dupa aceea verificarile", i-a îndemnat Teodorovici.

Ne revedem în 2018

Pe 20 decembrie, Ilan Laufer declara ca programul Start-up Nation se afla în stadiul normal al derularii acestuia, iar rezultatele lui vor fi unice în Europa.

"Astazi (20 decembrie - n. r.), în cadrul sedintei de Guvern, premierul Mihai Tudose mi-a cerut sa fac o informare referitoare la stadiul si situatia implementarii programului România Start-Up Nation, cel mai ambitios program de finantare dedicat antreprenorilor la început de drum, implementat pâna acum în România. Constat cu tristete ca sunt foarte multi cei care vor sa dezinformeze pe marginea acestui program în care eu, ca ministru, am crezut chiar din prima zi si cred si astazi. Programul Start-up Nation se afla în stadiul normal al derularii lui si cred cu tarie ca rezultatele pe care le va aduce într-un interval de timp atât de concentrat în economia nationala vor fi unice în Europa", a afirmat Laufer, într-o declaratie de presa.

Potrivit acestuia, numarul dosarelor verificate de cei 76 de angajati existenti în toate cele opt agentii teritoriale a ajuns la 10.000, iar cel al acordurilor de finantare semnate personal cu fiecare în parte de catre cei 76 de angajati existenti în aceste unitati s-a situat la 8.444.

"Tot volumul de munca de mai sus a fost depus într-un interval de cinci luni calendaristice din momentul lansarii înscrierii electronice (15 iunie) si momentul limita de semnare a tuturor contractelor (15 noiembrie)", a subliniat ministrul.

Pâna în prezent, au fost aprobate 3.234 de credite punte, din care 1.342 Banca Transilvania, 1.214 BCR si 678 CEC, ceea ce înseamna ca peste 640 milioane de lei stau în acest moment la dispozitia celor care au semnat acordurile de finantare si au aplicat pentru un credit punte, se arata în declaratia de presa a lui Ilan Laufer.

Numarul de dosare transmise de banci la FNGCIMM se situeaza la 2.673, din care 964 aprobate (771 BCR, din care 317 aprobate, 1.184 Banca Transilvania, din care 511 aprobate, 718 CEC, din care 136 aprobate).

În analiza la banci se afla alte 809 dosare, astfel: 443 la BCR, 147 la Banca Transilvania si 219 la CEC.

"Având în vedere numarul creditelor aprobate de catre banci (3.234) si numarul dosarelor aflate înca în analiza la banci (809), estimam ca, începând cu luna ianuarie, se vor prezenta la decont în jur de 4.043 beneficiari care au optat pentru credit. În afara acestora vor ajunge la decont si aplicantii care au optat pentru cerere de plata. Se observa, la un calcul simplu, ca suma de 670 de milioane lei de plata va fi epuizata imediat si restul de credite de angajament vor fi necesare la începutul anului 2018 înca din prima luna. Toti cei care au depus cerere de plata sau rambursare au fost programati pentru certificare", a afirmat Ilan Laufer.

Conform sursei citate, banii sunt în conturile agentiilor teritoriale si deja se efectueaza deconturi.

"Mentionez ca Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat nu are niciun control asupra celor doua fonduri implicate în proiectul Start-Up Nation (FNGCIMM si Fondul de contragarantare) acestea fiind în coordonarea directa a Ministerului Finantelor Publice. În final, vreau sa le multumesc tuturor celor din Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat si din Agentiile pentru IMM, Atragere de Investitii si Promovare Export pentru implicarea în realizarea acestui obiectiv extrem de important din programul de guvernare, cu toate ca anul acesta resursa noastra umana a fost mult subdimensionata pentru Start-Up Nation, colegii mei facând voluntariat peste program si în weekend ca sa finalizam semnarea acordurilor în conformitate cu procedura de finantare si angajamentele luate", a încheiat ministrul pentru IMM-uri.

Prea putini angajati la Fondul de Garantare

Conform datelor Fondului National de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri (FNGCIMM), ca urmare a masurilor implementate pâna acum, numarul mediu de solicitari de garantare analizate a ajuns la circa 200 de dosare pe zi, din care aproximativ 40% sunt retrimise la finantatori (banci).

Pâna la data de 21 decembrie 2017, FNGCIMM a aprobat circa 1.500 de garantii pentru beneficiarii programului, din care 1.000 au fost transmise la banci, iar pentru un numar de 500 de solicitari este asteptata emiterea scrisorilor de contragarantare de catre Fondul Român de Contragarantare (FRC).

Conform datelor, pâna pe 21 decembrie 2017, bancile au trimis în analiza la FNGCIMM 834 de dosare noi si înca 334 dosare care au fost analizate de banci, astfel ca, la acest moment, la FNGCIMM exista un stoc de 1.164 de solicitari de garantare care urmeaza sa fie analizate în perioada urmatoare.

"În contextul în care finalul anului 2017 se caracterizeaza printr-un grad sporit de concentrare a solicitarilor de garantare în cadrul Start-Up Nation (SUN), pe fondul cresterii presiunii termenelor de implementare a proiectelor finantate prin acest program national, la nivelul FNGCIMM au fost luate unele masuri organizatorice menite sa raspunda fluxului crescut de solicitari, cum ar fi: cresterea numarului de salariati care au ca atributii analizarea solicitarilor de garantare prin ocuparea posturilor vacante în cursul anului 2017; alocarea de personal suplimentar, respectiv cooperarea personalului sucursalelor Iasi si Cluj, cu atributii de analiza si aprobare a solicitarilor de garantare - trei analisti plus doua persoane care semneaza la sucursala Cluj, patru analisti plus doua persoane care semneaza la sucursala Iasi si un analist detasat de la Filiala Craiova, un total de opt salariati cu atributii de analiza; acordarea de atributii suplimentare pentru acordarea garantiilor SUN unor salariati care au alte sarcini de serviciu în cadrul directiei de business responsabile", precizeaza reprezentantii FNGCIMM.

Florin Jianu, care între timp a devenit presedintele Consiliului National al Întreprinderilor Private Mici si Mijlocii din România (CNIPMMR), sustine ca, pentru eficientizarea programului, este nevoie de resurse umane suplimentare la Fondul de Contragarantare.

"Pentru eficientizarea programului România Start-Up Nation, este nevoie de alocarea de resurse umane suplimentare la Fondul de Contragarantare. Din discutiile purtate cu reprezentantii celor doua fonduri, am înteles ca ar exista necorelari. Am impresia ca, pe undeva, lucrurile se blocheaza. Programul România Start-Up Nation este un program important si este nevoie de o corelare eficienta între toti actorii implicati în aprobarea dosarelor, în succesul programului. Cei de la FNGCIMM sunt chiar de laudat pentru munca depusa", a precizat Florin Jianu.

 

Sursa: Agerpress