Romania ar putea ratifica in 2019 Instrumentul Multilateral; vor fi afectate 51 de tratate dintre cele 88 (consultant fiscal)

Data publicarii: 11-05-2018 | Economie
Romania ar putea ratifica anul viitor Instrumentul Multilateral (MLI), cel care modifica tratatele pentru evitarea dublei impuneri, urmand sa fie afectate 51 dintre cele 88 de tratate semnate de Romania, a declarat, joi, pentru AGERPRES, Raluca Popa, director consultanta fiscala, PwC Romania, la Tax & Finance Forum Bucuresti. "Dintre toate tratatele Romaniei privind evitarea dublei impuneri, care sunt 88 la numar, 51 vor fi afectate de MLI. La noi instrumentul nu produce efecte pentru ca nu a fost inca ratificat. Eu ma astept ca va fi ratificat anul viitor. Nu avem un termen. Deci, in 2020 cel mai probabil MLI devine aplicabil, instrumentul producand efecte la 6 luni dupa ratificare", a spus Raluca Popa. MLI este un instrument al OECD si reflecta realitatile economice actuale si modul in care acestea trebuie interpretate in aplicarea tratatelor de evitare a dublei impuneri. Cinci state au ratificat MLI: Isle of Man, Austria, Slovenia, Polonia si Jersey. Raluca Popa a explicat ca din momentul in care Romania va ratifica MLI acesta devine aplicabil automat asupra tratatelor incheiate de Romania fara sa mai fie nevoie de negociere bilaterala cu fiecare tara. Potrivit acesteia, Instrumentul Multilateral are ca scop asigurarea unei implementari eficiente a masurilor cuprinse in planul de actiune BEPS (Proiectul BEPS - Erodarea bazei de impozitare si transferul profiturilor - n. r.). De asemenea, are ca scop evitarea negocierilor bilaterale pentru actualizarea tratatelor pentru evitarea dublei impuneri. Fiecare tara semnatara isi exprima optiunea privind: lista tratatelor acoperite si pozitia privind masurile cuprinse in MLI. Romania a inclus toate cele 88 de tratate in lista celor acoperite de MLI. 51 de state au inclus Romania in lista celor acoperite. "MLI nu urmareste sa introduca reguli mai favorabile in aplicarea tratatelor. MLI are la baza in principal restrictionarea utilizarii abuzive a tratatelor, introducerea de noi reguli anti-abuz, noi reguli de identificare a unui sediu permanent. Se bazeaza mult mai mult pe discutii intre autoritati decat pe aplicarea unor reguli standard tocmai pentru a nu lasa societatile sa se foloseasca de niste criterii formale. In realitate eu cred ca aceste prevederi vor duce la multe situatii care nu pot fi solutionate decat prin acord amiabil. Un aspect pozitiv, dar unde inca mai avem mult de lucru, este incercarea de a dezvolta o procedura cat mai eficienta pentru buna desfasurare a acestor acorduri amiabile, insa acest lucru depinde foarte mult si de pozitia fiecarui stat", a afirmat Raluca Popa. Aceasta a adaugat ca MLI prevede ca, in cazul unui conflict de rezidenta pentru companii, autoritatile sa se intalneasca si sa stabileasca prin procedura de acord amiabil unde este rezidenta societatea. Pana se finalizeaza procedura, societatea ramane rezidenta in ambele state si va plati impozit in ambele state. "Pot sa va spun ca, din informatiile publice pe care le avem, in Romania nu s-a finalizat nicio procedura de acord amiabil pana in prezent", a mai spus Raluca Popa. Pentru a ilustra situatia, ea a dat exemplul unei societati operationale romanesti cu boardul director plasat intr-o alta tara (de ex. Franta) si care ia decizii numai in aceasta tara. Societatea poate fi considerata rezidenta fiscal in Franta si, astfel, Franta va dori la randul sau sa impoziteze profiturile acestei societati. In acest caz se va incepe o procedura de acord amiabil, pana la solutionarea careia societatea va fi rezidenta in ambele state.

Sursa: Agerpress